ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: توافق‌های خوبی با پاکستان برای امنیت مرزها شد

وزیر خارجه ایران که برای پیگیری حمله به مرزبانان ایرانی در سیستان و بلوچستان با یک هیئت بلندپایه به پاکستان سفر کرده بود نتیجه این سفر را مثبت خواند.

محمدجواد ظریف و استاندار سیستان و بلوچستان سفر هیئت بلندپایه ایران به پاکستان را برای مذاکره درباره حملات گروه‌های مسلح از مرز پاکستان، مثبت ارزیابی کردند. درباره آزاد کردن یک مرزبان ربوده‌شده نیز مذاکره شده است.

محمدجواد ظریف پس از سفر به پاکستان: توافق‌های خوبی برای پیشگیری و برخورد با عملیات تروریستی به‌دست آمد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه اینستاگرام خود درباره سفرش به پاکستان و دیدار با مقامات اسلام‌آباد در ارتباط با حمله به مرزبانان ایرانی نوشته است که در این سفر هفت ساعته "مذاکرات جدی و کاری مفید و سازنده‌ای با نخست‌وزیر، رئیس مجلس، فرمانده ارتش، وزیر کشور و مشاور امنیت ملی پاکستان انجام شد."

ظریف افزوده است که "توافق‌های خوبی برای پیشگیری و برخورد با عملیات تروریستی به‌دست آمد" و راهکارهای ایران مورد استقبال مقامات پاکستانی قرار گرفت.

او جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه نداده است.

افراد گروه جیش‌العدل شامگاه چهارشنبه ۶ اردیبهشت در منطقه مرزی میرجاوه واقع در شرق استان سیستان و بلوچستان و در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زاهدان به ۱۱ نفر از مرزبانان ایران حمله کرده و ۱۰ نفر از آن‌ها را کشتند و سپس با استفاده از پوشش جنگلی منطقه به پاکستان گریختند. در پی آن خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند که یکی از سربازان حاضر در محل حادثه مفقود شده و هیچ اطلاعی از او در دست نیست.

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان عضو هیئت همراه محمدجواد ظریف در سفر به پاکستان در این‌باره گفته است که در این سفر درباره آزادی مرزبان ربوده شده و بازگرداندن پیکر ۱۷ تن از افراد دیگری که ۱۰ سال پیش در مرز ایران و پاکستان کشته شدند با مقامات پاکستانی مذاکره شده است.

علی اوسط هاشمی گفت مرزبان ربوده‌شده در اسارت نیروهای مهاجم قرار دارد و جنازه کشته‌شدگان هنوز به ایران تحویل داده نشده است.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین با انتقاد از پاکستان گفت: "قابل قبول نیست کشوری امنیت مرزش از ناحیه ایران کاملاً تأمین باشد و اما ایران بخواهد از ناحیه مرز آن‌ها متضرر شود."

او افزود: "در این دیدار سخن بیشتر در راستایی بود که دولت پاکستان در نوع نگرش و رویکردش به مرز نیازمند بازنگری جدی است و در این خصوص ساماندهی جدیدی را می‌طلبد."

در پی کشته شدن ١٠ تن از مرزبانان ایرانی در سیستان و بلوچستان، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۸ اردیبهشت در پیامی به نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از او خواسته بود تا مرزهای این کشور بیشتر کنترل شوند و عاملان این حمله که به پاکستان گریخته‌اند نیز دستگیر شوند.

روحانی در پیام خود افزوده بود که به‌رغم وعده‌های مقامات مسئول پاکستان، ایران همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ است.

پس از این حمله، وزارت خارجه ایران نیز سفیر پاکستان در تهران را احضار کرد.

پیش از این هم ایران بارها پاکستان را به‌دلیل حملات گروه‌های مسلحی که از خاک این کشور وارد ایران شده و دست به عملیات نظامی می‌زنند مورد انتقاد قرار داده‌ بود.

مقامات ایرانی در حالی پاکستان را مسئول پاسخگویی به موضوع حمله به مرزبانان ایرانی دانسته‌اند که آذرماه ۱۳۹۳ محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفته بود که جمهوری اسلامی ایران با دولت پاکستان توافقنامه‌ای امضا کرده که برپایه آن ورود نظامی ایران به خاک پاکستان مجاز شمرده شده است.

محمدحسن آصفری گفته بود این توافقنامه امنیتی برای «برخورد با اشرار» امضا شده است.

در سال‌های اخیر مناطق جنوب شرقی ایران که در آن استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و هم‌مرز با پاکستان است، شاهد رویدادهای خشونت‌باری بوده و مسئولیت برخی از ترورها، انفجار‌ها و عملیات نظامی را گروه‌هایی چون جیش‌العدل به عهده گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.