ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی وارد کابل شد

در پی امضای قرارداد صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی در پاییز سال گذشته، گلبدین حکمتیار رهبر این حزب پس از ۲۰ سال به‌همراه یک کاروان مسلح به کابل بازگشت.

گلبدین حکمتیار، یکی از جنگ‌سالاران تاریخ اخیر افغانستان به‌همراه یک کاروان مسلح به سلاح سنگین به کابل پایتخت افغانستان بازگشت.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان

قریب‌الرحمان سعید، سخنگوی حکمتیار اعلام کرد که رهبر حزب اسلامی و صدها خودروی همراه او کمی بعد از ساعت  ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه ۴ مه / ۱۴ اردیبهشت به کابل رسیدند.

به‌گفته قریب‌الرحمان سعید، بعد از ظهر پنج‌شنبه قرار است اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با حکمتیار دیدار کند و فردا (جمعه) نیز در ورزشگاه غازی کابل گردهمایی بزرگی برپا خواهد شد.

دولت وحدت ملی افغانستان پس از ماه‌ها مذاکره در تاریخ ۲۲ سپتامبر / یکم مهر سال گذشته با حزب اسلامی، از گروه‌های تندرو اسلامگرا، توافقنامه صلح را امضا کرد.

براساس این پیمان صلح شورشیان دولت اسلامی به‌رهبری گلبدین حکمتیار تمام فعالیت‌های نظامی خود را متوقف خواهند کرد. در مقابل زندانیان این گروه آزاد خواهند شد و جنگجویان آن نیز از مجازات مصون خواهند ماند.

مرکز رسانه‌های دولت افغانستان روز سه‌شنبه دوم ماه مه / ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد که ۵۵ تن از زندانیان حزب اسلامی آزاد شده‌اند. این مرکز تأکید کرد که این نخستین مرحله از آزادی زندانیان حزب اسلامی است و قرار است در روزهای آینده گروهی دیگر از آن‌ها نیز آزاد شوند.

گلبدین حکمتیار از نیروهای تندروی اسلامگراست که از سوی بسیاری از کشورها به‌عنوان جنایتکار جنگی شناخته می‌شود. حزب اسلامی نیز در سال ۱۹۷۷ تأسیس شد و به‌عنوان یکی از خشن‌ترین گروه‌های تاریخ افغانستان شناخته می‌شود.

در دهه ۱۹۸۰ حزب حکمتیار برای مقابله با نیروهای شوروی سابق در افغانستان از سوی عربستان سعودی و آمریکا حمایت مالی شد. بعد در جنگ داخلی میان گروه‌‌های مجاهدین افغان برای تصرف کابل، این گروه پایتخت را به موشک بست و هزاران نفر را به کشتن داد.

پس از این دوره، حکمتیار و حزب اسلامی او در جنگی خونین علیه دولت جدید افغانستان و نیروهای خارجی در این کشور وارد شدند.

دولت افغانستان با بستن قرارداد صلح با حکمتیار می‌خواهد به گروه تندرو طالبان نشان دهد که صلح امکان‌پذیر است.

گلبدین حکمتیار در نخستین اظهارنظر رسمی خود پس از دو دهه، روز شنبه گذشته در ولایت لغمان، واقع در شرق افغانستان نبرد طالبان را بی‌معنی و نامشروع خواند.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه فوریه سال گذشته تحریم‌های خود علیه گلبدین حکمتیاررا به درخواست دولت افغانستان لغو کرد.

بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و نیز برخی از افغان‌ها دست به انتقاد از این کار زدند و نسبت به عفو حکمتیار و مبارزان مسلح او اعتراض کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند

    جالبه یک آدمکش و قاتل مردم را به شهر راه دادند.

  • ح

    با آمدن این شخص فقط آمریکا بر افغانستان حکومت نمی کند بلکه عربستان هم بیش از پیش. متاسفانه تفکرات این جماعت باعث اختلافات مذهبی و رشد داعش خواهد شد چیزی که بعضی ها ازش استقبال می کنند.