ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق روسیه، ایران و ترکیه بر سر ایجاد "مناطق کاهش تنش" در سوریه

شورشیان با امضای "تفاهم‌نامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه" توسط ایران مخالفت کرده‌اند. "مناطق کاهش تنش" در بخش‌هایی از ادلب، حمص، اطراف دمشق و قسمت جنوبی سوریه ایجاد خواهند شد.

روسیه و ایران، هم‌پیمان‌های حکومت سوریه، به‌همراه ترکیه، مدافع شورشیان، آخرین طرح روسیه درباره جنگ سوریه را در شهر آستانه تصویب کردند. این طرح بر ایجاد "مناطق کاهش تنش" به‌منظور برقراری آتش‌بس پایدار استوار است.

هیئت‌های نمایندگی سه کشور روسیه، ایران، ترکیه و قزاقستان در کنار استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در جریان مذاکرات آستانه

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، غیرت عبدالرحمانف، وزیر خارجه قزاقستان، روز پنج‌شنبه ۴ مه / ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد که در جریان مذاکرات صلح سوریه در آستانه، مسئولان هیئت‌های نمایندگی سه کشور روسیه، ایران و ترکیه، برگزارکنندگان این مذاکرات، "تفاهم‌نامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه" را امضا کردند.

بنا به این گزارش به نظر نمی‌رسد که این توافق به اتفاق آرا صورت گرفته باشد چرا که یکی از اعضای هیئت نمایندگی شورشیان سوریه با فریاد اعتراض علیه امضای این سند توسط ایران، مدافع حکومت بشار اسد، سالن مذاکرات را ترک کرد.

غیرت رحمانف گفت: "در جریان دو روز آخر، شرکت‌کنندگان در مذاکرات آستانه چگونگی اجرای توافقنامه آتش‌بس و توقف عملیات نظامی را مورد بررسی قرار دادند."

طرح ایجاد "مناطق کاهش تنش" در گفت‌وگوهای تلفنی روز سه‌شنبه دوم ماه مه / ۱۲ اردیبهشت بین ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا مطرح شد و فردای آن روز پوتین در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سوچی طرح خود را با هدف "صلح بیشتر" در سوریه و "تقویت آتش‌بس" در این کشور بار دیگر معرفی کرد و اردوغان نیز از آن استقبال نمود.

بر اساس یک نسخه از این توافقنامه که به زبان عربی در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته، "مناطق کاهش تنش" در قلمرو شورشیان در ادلب، واقع در شمال غرب سوریه، استان مرکزی حمص، "غوطه"، واقع در حومه دمشق که تحت محاصره شورشیان است و همچنین در قسمت جنوبی کشور ایجاد خواهند شد.

از سوی دیگر "مناطق امن" متشکل از پست‌های کنترل و مراکز نظارت توسط ارتش سوریه و نیروهای شورشی در اطراف "مناطق کاهش تنش" ایجاد خواهند شد. همچنین واحدهای نظامی از "ناظران" کشورهایی که تعیین نشده‌اند باید در این مناطق مستقر شوند.

رجب طیب اردوغان گفته است که ایجاد "مناطق کاهش تنش" موجب حل "۵۰ درصد" بحران سوریه خواهد شد.

مذاکرات صلح آستانه همزمان با مذاکرات صلح ژنو درباره جنگ سوریه که پیش می‌رود. مذاکرات ژنو هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

مذاکرات قبلی در آستانه بر روی تقویت آتش‌بس شکننده در سوریه متمرکز بود. این آتش‌بس از ماه دسامبر سال گذشته بین نیروهای دولتی سوریه و شورشیان برقرار شده اما در برخی موارد نقض شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.