ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورشیان مسلح سوری توافق آستانه را به رسمیت نشناختند

شورشیان مسلح سوری از پذیرش طرح سوریه خودداری کردند. آن‌ها می‌گویند حضور ایران در این توافق به عنوان یکی از سه کشور ضامن صلح باعث تجزیه سوریه می‌شود.

شورشیان مسلح سوری توافق روسیه، ایران و ترکیه بر سر ایجاد «مناطق کاهش تنش»  در سوریه را به رسمیت نشناختند. آن‌ها می‌گویند حضور ایران در این توافق به عنوان یکی از سه کشور ضامن صلح باعث تجزیه سوریه می‌شود.

نمایندگان «ائتلاف ملی مخالفان سوریه» (شورشیان مسلح) در مذاکرات آستانه

بر اساس یک نسخه از این توافقنامه که به زبان عربی در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته، پیش‌بینی شده بود که «مناطق کاهش تنش» در قلمرو شورشیان در استان ادلب،در استان حمص، در شهر «غوطه» (در حومه دمشق که تحت محاصره شورشیان است) و همچنین در جنوب سوریه ایجاد شود.

از سوی دیگر پیش‌بینی شده بود که «مناطق امن» متشکل از پست‌های کنترل و مراکز نظارت توسط ارتش سوریه و نیروهای شورشی در اطراف «مناطق کاهش تنش» ایجاد شود. ایران و روسیه و ترکیه  همچنین در نظر گرفته بودند که کشورهایی که در این توافق حضور ندارند، به عنوان «ناظران»، واحدهای نظامی‌ای را در مناطق کاهش تنش مستقر کنند.

ترکیه از شورشیان مسلح سوریه حمایت می‌کند. ایران از حکومت بشار اسد. سازمان ملل از طرح ایجاد «مناطق کاهش تنش» حمایت کرده، آمریکا هم هرچند نسبت به این طرح بدبین است، اما با آن مخالفت نکرده است.

اسامه ابوزید، رئیس هیأت مذاکره‌کننده شورشیان مسلح سوریه در اعتراض به توافق بین ایران و روسیه و ترکیه گفته است:

«ما می‌خواهیم یکپارچگی سوریه حفظ شود. ما مخالف تجزیه سوریه هستیم. در این توافق ما مشارکتی نداریم و تا زمانی که ایران یک سر توافق و به عنوان یکی از سه کشور ضامن صلح معرفی شده، از این توافق سودی نمی‌بریم.»

وزارت خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که نسبت به مشارکت ایران در توافق یاد شده به عنوان یکی از سه کشور ضامن صلح در سوریه خوشبین نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم با صدور بیانیه‌ای از توافق ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه استقبال کرده، اما یادآور شده که هر تدبیری اتخاذ شود، می‌بایست کیفیت زندگی مردم سوریه را افزایش دهد.

عربستان سعودی با توافق آستانه مخالفت نکرده اما ریاض گفته منتظر انتشار جزئیات این توافق است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است که ایجاد «مناطق کاهش تنش» موجب حل «۵۰ درصد» بحران سوریه خواهد شد.

مذاکرات صلح آستانه همزمان با مذاکرات صلح ژنو درباره جنگ سوریه برگزار شد. مذاکرات ژنو هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

مذاکرات قبلی در آستانه بر روی تقویت آتش‌بس شکننده در سوریه متمرکز بود. این آتش‌بس از ماه دسامبر سال گذشته بین نیروهای دولتی سوریه و شورشیان برقرار شده اما در برخی موارد نقض شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.