ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر ترامپ به عربستان سعودی: درآمدی برای شکل‌گیری یک ائتلاف تازه

ترامپ می‌گوید هدفش از این سفر ۹ روزه مبارزه با بنیادگرایی مذهبی‌ست. اما نشانه‌هایی از شکل‌گیری ائتلاف بین کشورهای خلیج فارس و اسرائیل با هدایت آمریکا مشاهده می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نظر دارد در ماه جاری به عربستان سعودی، اسرائیل و واتیکان سفر کند. هدف ترامپ از این سفر ایجاد وحدت بین اسلام، یهودیت و مسیحیت بر سر مبارزه با نارواداری و بنیادگرایی مذهبی است. عربستان سعودی از سفر ترامپ به این کشور به عنوان یک رویداد تاریخی یاد کرده است.

سفر ترامپ به عربستان سعودی: مبارزه با افراطی‌گرایی در خاورمیانه

وزیر خارجه عربستان اعلام کرده که سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان همکاری کشورهای عرب با آمریکا در مبارزه با افراطی‌گرایی در خاورمیانه را ارتقا می‌دهد. عادل الجبیر گفته است:

«این سفر یک پیام روشن خواهد داشت و آن این است که آمریکا و کشورهای عرب مسلمان می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.»

به گفته وزیر خارجه عربستان همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به ریاض، اجلاسی هم از سران کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود.

در چشم‌انداز سفر ترامپ به عربستان سعودی، یک معامله تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد دلار هم قرار دارد. به گفته وزیر خارجه عربستان سعودی، دولت ترامپ این معامله را به دلیل جنگ داخلی یمن و احتمال کشته شدن غیر نظامیان به حالت تعلیق درآورده، اما رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند موانع را از سر راه بردارد.

رئیس جمهوری آمریکا درباره سفرش به عربستان سعودی گفته است:

«این سفر یک سفر تاریخی‌ست. ما می‌خواهیم با متحدان مسلمانمان همکاری تازه‌ای را برای مقابله با بنیادگرایی و تروریسم و خشونت آغاز کنیم.»

موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی یکی از موانع این همکاری‌ست. دولت ترامپ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است:

«وظیفه ما این نیست که به دیگران بگوییم چگونه زندگی کنند. وظیفه ما این است که با دوستان و شرکایمان به ائتلافی برای مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت و ایجاد ثبات در خاورمیانه شکل بدهیم.»

از زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان به این سو، رؤسای جمهور آمریکا بعد از پیروزی در انتخابات در اولین سفرشان به خارج از خاک آمریکا، ابتدا به مکزیک و کانادا سفر می‌کردند. ترامپ بر خلاف این سنت عمل می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا پیش از این در سفر به خاورمیانه ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده بود.

ژنرال متیس در سفر اخیرش به اسرائیل هم ایران را متهم کرده بود که به تهدید اسرائیل و همسایگانش در منطقه ادامه می‌دهد.

حسین دهقان، وزیر دفاع دولت حسن روحانی در سفرش به مسکو از اعلام «آمادگی» جمهوری اسلامی برای رویارویی با «هرگونه ائتلاف آمریکا، عربستان و اسرائیل» خبر داده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سال گذشته نیز بارها از «همسویی» مواضع اسرائیل و عربستان سعودی درباره ایران انتقاد کرده و برخی تماس‌های دو کشور را «خیانت به آرمان فلسطین» خوانده بودند.

در چشم‌انداز سفر ترامپ به عربستان سعودی و اسرائیل، احتمال توافق صلح بر اساس راه‌حل دو کشور بین فلسطین و اسرائیل هم وجود دارد. سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ایالات متحده آمریکا و تغییر منشور حماس و به رسمیت شناختن مرزهای ۱۹۶۷ اسرائیل، زمینه‌های تازه‌ای برای صلح فراهم آورده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    همکاری آمریکا و عربستان و اسرائیل قدمت بسیار دارد فقط در سال های جدید این همکاری ها آشکار تر است. کافیست به یکسری از گروه های فعال در خاورمیانه و خاورمیانه جدید نگاهی بیندازید.