ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گلبدین حکمتیار خواستار صلح در افغانستان شد

گلبدین حکمتیار پس از بازگشت به کابل در یک گردهمایی بزرگ گروه طالبان را فراخواند تا به صلح در افغانستان روی آورند. آمریکا نیز اعلام کرد که به شمار سربازان خود در افغانستان می‌افزاید.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، جنگ‌سالار دیرین ۶۹ ساله، پس از بازگشت به کابل در یک گردهمایی بزرگ در این شهر از گروه طالبان و وابستگان آن خواست تا به روند صلح در کشور بپیوندند.

سخنرانی گلبدین حکمتیار در ورزشگاه غازی کابل

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، گلبدین حکمتیار روز جمعه ۵ مه / ۱۵ اردیبهشت یک روز پس از بازگشت‌اش به کابل در ورزشگاه بزرگ غازی این شهر در برابر ۲۵ هزار نفر سخنرانی کرد.

حکمتیار در این سخنرانی گفت: "بگذارید با هم باشیم و یک دولت تشکیل دهیم تا دیگر دلیلی برای حضور خارجی‌ها در این کشور نباشد."

او درباره این‌که در آینده چه برنامه‌ای در این زمینه دارد سخنی نگفت.

حکمتیار همه را دعوت کرد که برای رسیدن به قدرت از کودتا و به‌کارگیری سلاح خودداری کنند. او گفت: "صادقانه تعهد دهیم که گذشته را تکرار نکنیم و برای حذف رقیب خود به بیگانه پناه نبریم."

او قربانی جنگ را مردم افغانستان دانست و گفت کسانی که بر ادامه جنگ اصرار می‌ورزند در این کشور بد هستند.

حکمتیار تأکید کرد: "هرکس خواهان تأمین صلح و پایان جنگ است برادر ماست."

تجمع مخالفان گلبدین حکمتیار در کابل

به لحاظ سیاسی افغان‌ها علاقمندند که بدانند چگونه اتحاد جدید بین قدرتمندان سیاسی و تندروهای فوق محافظه‌کار بر دولت تأثیر خواهد گذاشت.

گلبدین حکمتیار، صبح روز پنج‌شنبه ۴ مه / ۱۴ اردیبهشت پس از ۲۰ سال به‌همراه یک کاروان مسلح به سلاح سنگین به کابل پایتخت افغانستان بازگشت و بعد از ظهر همان روز با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرد. او در روز بازگشت گفت که نظام پارلمانی برای افغانستان مناسب نیست.

دولت وحدت ملی افغانستان پس از ماه‌ها مذاکره در تاریخ ۲۲ سپتامبر / یکم مهر سال گذشته با حزب اسلامی، از گروه‌های تندرو اسلامگرا، توافقنامه صلح را امضا کرد.

جنگ با طالبان خونین‌تر می‌شود

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که  می‌خواهد شمار سربازان آمریکایی را چند هزار نفر افزایش می‌دهد تا بتواند به نیروهای امنیتی افغاسنستان در مقابله با گروه طالبان یاری رساند.

ترزا ولان، قائم مقام وزیر دفاع آمریکا در عملیات‌ ویژه، روز پنج‌شنبه ۴ مه / ۱۴ اردیبهشت در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که قرار است هفته آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طرحی را در این‌باره ارائه دهد.

به‌گفته رسانه‌های آمریکا پنتاگون درخواست افزایش سه تا پنج هزار سرباز دیگر در افغانستان را مطرح کرده است که بیش از هر چیز به سربازان و نیروهای پلیس افغانستان آموزش خواهند داد.

ترزا ولان گفت هدف وزارت دفاع این است که "بن‌بست موجود را بشکند و همچنین نشان دهد که افغانستان یک شریک بسیار مهم در منطقه‌ای بسیار پیچیده برای ایالات متحده است."

نیروهای ناتو به عملیات نظامی خود در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ خاتمه دادند. در حال حاضر شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان ۸۴۰۰ نفر است که افزون بر آن‌ها پنج هزار نفر نیز از کشورهای دیگر عضو ناتو در این کشور حضور دارند.

امنیت افغانستان روزبه‌روز ناپایدارتر می‌شود. بیش از یک سوم این کشور توسط نیروهای امنیتی آن کنترل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند

    مرتیکه جلاد آدمکش حالا صلح طلب شده.