ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نقض توافق «مناطق کاهش تنش» سوریه بلافاصله پس از اجرایی‌شدن آن

جت‌های جنگنده دمشق اندکی پس از نیمه‌شب جمعه به روستای الزلاقیات در حومه شهر حما حمله کردند و شهرهای کفر زیتا و لطامنه نیز گلوله‌باران شدند. حما بخشی از توافق «مناطق کاهش تنش» است.

تنها اندکی پس از اجرایی‌شدن توافق «مناطق کاهش تنش» در سوریه، درگیری‌های جدیدی بین ارتش دمشق و مخالفان مسلح رخ داد.

اجلاس آستانه، محل مذاکرات صلح سوریه با حضور روسیه، ایران و ترکیه

گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» شنبه ششم ماه مه اعلام کرد که جت‌های جنگنده ارتش سوریه درست اندکی پس از اجرایی‌شدن توافق «مناطق کاهش تنش» در نیمه‌شب جمعه، به روستای الزلاقیات در حومه شهر حما در شمال غربی استان حما و حوالی آن حمله کردند. درگیری بین نیروهای زمینی طرفین در این منطقه نیز همزمان با گلوله‌باران مواضع یکدیگر ادامه یافت.

همچنین نیروهای ارتش دمشق شهرهای کفر زیتا و لطامنه را گلوله‌باران کردند.

حما در حالی هدف حملات نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دمشق قرار می‌گیرد که به عنوان یکی از مناطق مورد نظر برای «کاهش تنش» ذکر شده بود.

توافق امضاشده بین روسیه، ایران و ترکیه به‌منظور ایجاد «مناطق کاهش تنش» در سوریه با برقراری آتش‌بس از نیمه‌شب جمعه پنجم مه به اجرا گذاشته شد. روسیه حامی اصلی این توافق است و به‌گفته وزارت دفاع این کشور، نخستین و بزرگترین منطقه «کاهش تنش» کل استان ادلب است که کاملاً تحت کنترل مخالفان مسلح قرار دارد. همچنین مناطق مجاور استان‌های لاذقیه، حلب و حما که در مجموع بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند شامل این مناطق خواهند شد.

توافقنامه ایجاد «مناطق کاهش تنش» در جریان نشستی در آستانه امضا شد اما نمایندگان مخالفان مسلح از آن انتقاد کرده و می‌گویند حضور ایران در این توافق به‌عنوان یکی از سه کشور ضامن صلح باعث تجزیه سوریه می‌شود. آن‌ها معتقدند با این طرح تمامیت ارضی سوریه به زیر سئوال خواهد رفت و چشم‌اندازِ یک انتقال سیاسی در دمشق را دورتر خواهد کرد.

محمد رشید، سخنگوی شورشیان اسلام‌گرای جیش النصر نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «رویترز» تأیید کرده‌است که درگیری‌هایی پس از نیمه‌شب گذشته، زمان اجرایی‌شدن توافق رخ داده‌است.

ارتش سوریه هنوز درباره این گزارش‌ها از نقض توافق امضاشده اظهار نظر رسمی نکرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.