ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه سازمان سینمایی در پاسخ به ادعای هنرپروری شهردار تهران

محمد باقر قالیباف در دومین مناظره تلویزیونی انتخابات ادعا کرده بود که فضای فرهنگی را توسعه داده. پرونده خانه سینما و بازسازی سینما آزادی این ادعا را به چالش کشیده.

در دومین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری ایران، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و یکی از دو نامزد اصول‌گرایان این ادعا را در میان آورده بود که گشایش نسبی فضای فرهنگی در مقایسه با دولت محمود احمدی‌نژاد و توسعه اماکن فرهنگی و هنری در ایران محدود است به فعالیت‌های شهرداری تهران. سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی در واکنش به این سخنان بیانیه‌ای صادر کرده.

محمد باقر قالیباف در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران: گسترش فضای فرهنگی؟

در بیانیه معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به ماجرای تعطیلی خانه سینما در دولت دهم اشاره شده و به محمد باقر قالیباف یادآوری شده که در آن زمان او همچنان شهردار تهران بوده است.

بحران خانه سینما در ۷دی ۱۳۹۰ آغاز شد. منصور واعظی، دبیر وقت شورای فرهنگ عمومی که از نهادهای زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ریاستش را در آن زمان محمود احمدی‌نژاد به عهده داشت اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه این شورا به علت تفاوت اساسنامه خانه سینما با مصوبه شورای فرهنگی، خانه سینما، به عنوان مهم‌ترین تشکل صنفی سینماگران ایرانی جایگاه قانونی و حقوقی ندارد. چنین بود که خانه سینما پلمب و تعطیل شد و به اختلافات ژرف و دامنه‌داری بین سینماگران ایرانی و دولت محمود احمدی‌نژاد دامن زد.

بعد از برگزاری دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران، ستاد قالیباف با استناد به گفته‌های رضا کیانیان، بازیگر سرشناس ایرانی در ۱۰ سال پیش چنین وانمود کرده که شهردار تهران به بازسازی و گسترش سالن‌های سینما اهتمام کرده است.

رضا کیانیان در گفت‌وگو با خبرآنلاین از استفاده تبلیغاتی از گفته‌های ۱۰ سال پیش‌اش توسط ستاد قالیباف انتقاد کرده و گفته است:

«بعد از بازسازی سینما آزادی در سال ۸۶ من از آقای قالیباف تشکر کردم که تعداد سینماهای کشور را زیاد کرده، اما متأسفانه الان ستاد ایشان به گونه‌ای حرف چند سال پیش مرا مورد استفاده تبلیغاتی قرار داده و پررنگ‌ کرده‌ که انگار الان این حرف‌ها را به شهردار تهران گفته‌ام.»

رضا کیانیان در مراسم بازگشایی خانه سینما در شهریور ۹۲

سینما آزادی در سال ۷۶ به دلیل آتش‌سوزی از بین رفت اما بازسازی آن ۱۰ سال به تعویق افتاد. شرکت توسعه فضاهای فرهنگی که از زیر مجموعه‌های شهرداری تهران است در بازسازی سینما آزادی استانداردهای اطفای حریق را رعایت نکرد و این پرسش به وجود آمد که ۱۸ میلیارد تومان هزینه بازسازی سینما آزادی و ۱۴ میلیارد تومان سرقفلی واحدهای تجاری در این مجتمع فرهنگی چگونه خرج شده است؟

بر اساس آماری که سازمان سینمایی در بیانیه اخیرش در پاسخ به قالیباف ارائه داده در سال ۹۲ فقط ۳۰۶ سالن سینما در سراسر ایران فعال بود در حالیکه به تدریج در دولت کنونی تعداد سالن‌های سینمای فعال به ۴۲۶ سالن افزایش پیدا کرده. بر اساس بیانیه سازمان سینمایی، تعداد مخاطبان سینما هم از ۷ میلیون نفر در دولت احمدی‌نژاد به ۲۵ میلیون نفر در سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است. سازمان سینمایی در این بیانیه اما طبعاً به فیلم‌های توقیف شده در دولت حسن روحانی و کشاکش وزارت ارشاد اسلامی با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر سر سینمای اجتماعی ایران و نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر هیچ اشاره‌ای نکرده است.

رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی ۳۰ دی ۹۵ در دیدار با ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه خبر داده بود که ۱۰ فیلم با مضامین فمینیستی از رقابت در جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده‌اند.

«کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری، «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف، «ملی و راه‌های نرفته» به کارگردانی تهمینه میلانی، «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری، «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت‌الله، «بوف کور» اثر احمدرضا معتمدی و «خانه کاغذی» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده از دیگر فیلم‌های حذف شده در این جشنواره دولتی بودند که زیر نظر سازمان سینمایی دولت حسن روحانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    در دولتی که کوله‌بران به کوه و سرما می‌زنند و جان می‌دهند، خانه وزیر، تجارتخانه است!

  • میر ز ا رضا

    جناب میثم صرف نظر از اینکه روحانی و قالیباف چون خزنده ای دوسرند؛ لطف فرموده و اثبات نمایید نجاست سگ را. که سگ کثیف است اما صفت نجس فقط و فقط در قرآن از برای انسانی است که هر چیزی غیر از خدای واحد را پرستیده و یا مقدس میشمارد. که این حقیقت شامل تعداد بیشماریست از آقایان و آقازاده هایشان در نظام حاکم بر کشور. تبریک

  • میثم

    سازمان سینمایی وزارت ارشاد زیر نظر روحانیه و باید هم بیانیه بده اینها ادامه همون سیاهنمایی روحانی هست. سگ از توله سگ هم نجس تره