ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ مکرون پیشتاز نظرسنجی‌ها

مکرون در نظرسنجی‌ها با اختلافی بیش از ۲۰ درصد نسبت به لوپن پیشتاز است، اما نزدیک به ۶۰ درصد از رأی‌دهندگان به او می‌گویند که تنها بد را در برابر بدتر انتخاب می‌کنند.

رأی‌دهندگان فرانسوی پای صندوق‌ها رفته‌اند تا رئیس‌جمهوری این کشور برای یک دوره پنج‌ساله دیگر انتخاب کنند. بنابر نظرسنجی‌ها، امانوئل مکرون پیشتاز است اما او حتی در صورت پیروزی کار دشواری برای اداره دولت خواهد داشت.

مکرون (چپ) بخت بیشتری از لوپن (راست) برای پیروزی دارد

شهروندان فرانسوی یک‌شنبه، هفتم ماه مه از ساعت هشت صبح پای صندوق‌ها خواهند رفت تا از میان دو نامزد پیروز دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری، امانوئل مکرون، نامزد میانه‌گرا و مستقل از جنبش «ان مارشه» (به پیش) و مارین لوپن، نامزد ناسیونالیست راست افراطی از «جبهه ملی» یکی را برگزینند.

حدود ۶۷ هزار حوزه رأی‌گیری در سرتاسر فرانسه فعال است، ۵۰ هزار پلیس و هفت هزار سرباز امنیت انتخابات را برعهده دارند، که در این میان ۱۲ هزار نیروی امنیتی تنها برای حفظ امنیت پاریس، پایتخت در نظر گرفته شده‌اند. فرانسه در سال‌های اخیر بارها هدف حمله جهادی‌های طرفدار گروه «دولت اسلامی» (داعش) قرار گرفته. آخرین مورد این حمله‌ها درست پیش از دور اول انتخابات در پاریس رخ داد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که پیروز دور دوم مکرون ۳۹ ساله است؛ وزیر اقتصاد سابق دولت نامحبوب فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری سوسیالیست کنونی و بانکدار سابق که به گفته خودش خواهان پرکردن شکاف چپ و راست است. او طرفدار اتحادیه اروپا و سیاست‌های آن است.

مکرون در اغلب نظرسنجی‌ها ۲۳ تا ۲۶ درصد بیش از مارین لوپن رأی دارد و با حدود ۶۲ درصد به ۳۸ درصد لوپن، احتمالاً پیروز انتخابات است. لوپن که تنها پس از پیروزی در دور نخست از رهبری جبهه ملی کناره گرفت، موضعی ضدمهاجر، اسلام‌هراسانه، ناسیونالیستی و ضداتحادیه اروپا دارد.

نظرسنجی‌ها برای دور اول انتخابات فرانسه، بر خلاف نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده یا برگزیت در ۲۰۱۶ درست از کار درآمدند. با این حال ممکن است میزان غایبان در انتخاباتی که بیشتر رأی‌دهندگان آن را انتخاب بین «بد و بدتر» می‌دانند، افزایش یابد. نزدیک به ۶۰ درصد از رأی‌دهندگان به مکرون می‌گویند که تنها برای جلوگیری از بر سر کار آمدن لوپن به او رأی خواهند داد و «بد را در برابر بدتر» انتخاب می‌کنند.

سازمان نظرسنجی اودوکسا در همین رابطه هشدار می‌دهد که «پیروزی قابل پیش‌بینی مکرون به معنای چک سفیدامضا نیست. ابداً یک اکثریت واقعی از صمیم قلبشان طرفدار او نیستند.»

مکرون و روایت فرانسوی هک، ویکی‌لیکس و پوتین

انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری فرانسه در حالی برگزار می‌شود که ماجرای هک‌شدن ایمیل‌های کمپین امانوئل مکرون جمعه‌شب در آستانه برگزاری آن خبرساز شد. کمپین مکرون که پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است، جمعه پنجم مه اعلام کرد که هدف یک هک کامپیوتری وسیع قرار گرفته‌است.

کمپین موسوم به جریان «به پیش» («ان مارشه») در اعلامیه روز جمعه خود گفته است: «جنبش ان مارشه بعدازظهر امروز قربانی یک هک گسترده و هماهنگ‌شده بود که موجب انتشار بسیاری از اطلاعات درونی آن در فضای رسانه‌های اجتماعی شد.»

تیم کارزار انتخاباتی امانوئل مکرون پیشتر نیز ادعا کرده بود که تلاش‌هایی برای هک اینترنتی این کمپین صورت گرفته. آنها روسیه را متهم به انجام این هک برای حمایت از لوپن کرده بودند و مسکو نیز هر دخالتی را رد کرد بود.

مارین لوپن از ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حمایت کرده بود. مکرون موضعی همچون دولت‌های کنونی آلمان و فرانسه در برابر روسیه و پوتین دارد.

فرانسه که شاهد اتفاقی شبیه به هک کمپین هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در برابر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی بود، تمام تلاش خود را برای بی‌اثرماندن این هک انجام داد.

حتی کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شنبه از رسانه‌ها خواست تا در انتشار جزئیات ایمیل‌ها بسیار محتاط باشند، زیرا انتشار این اطلاعات، نظر به اتمام مهلت مبارزات انتخاباتی، می‌تواند تعقیب قضایی به همراه داشته باشد.

با این حال، به گزارش رویترز، سه گروه اخبار هک مکرون را در این ۲۴ ساعت منتشر کردند: ویکی‌لیکس، حامیان مارین لوپن، چپ‌گرایان فرانسوی و ناسیونالیست‌های آمریکایی طرفدار ترامپ.

مکرون و اکثریت در پارلمان

انتخابات یک‌شنبه حتی اگر با پیروزی مکرون پایان یابد، جدال بین سیاست جریان غالب و سیاست‌های حاشیه‌ای و رادیکال در فرانسه هنوز پایان نیافته.

مکرون به عنوان برنده این انتخابات باید بتواند به یک اکثریت در پارلمان دست یابد. با این حال، حدود ۴۰ درصد رأی برای مارین لوپن، از سوی بسیاری «یک پیروزی عظیم» برای جبهه ملی درنظر گرفته شده، با اینکه لوپن را راهی الیزه نمی‌کند. این حمایت ۴۰ درصدی می‌تواند کار را برای رسیدن مکرون به اکثریت در پارلمان دشوار کند. به‌خصوص اینکه او از طرف هیچ حزب عمده‌ای در راست یا چپ نماینده نشده.

همچنین چپ‌گرایان به رهبری ژان لوک ملانشون از جنبش «فرانسه سرکش» حدود ۲۰ درصد آراء را در دور نخست کسب کردند. آنها حاضر نشدند تا از مکرون حمایت کنند.

حزب سوسیالیست و جمهوری‌خواهان، نمایندگان سنتی چپ و راست میانه در فرانسه، دهه‌ها پس از جنگ جهانی دوم قدرت را در این کشور در دست داشته‌اند. هر دو حزب در دور نخست شکست خوردند و بدین‌ترتیب، فرانسه در سال‌های پیش‌رو سیاستی جدید را تجربه خواهد کرد.

نخستین نتایج این انتخابات ساعت هشت شب به وقت پاریس منتشر خواهند شد.

در همین زمینه

پرونده ویژه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.