ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار کشته و زخمی در تیراندازی مرزبانان ایران به سوی کولبران

مأموران مرزبان ایران عصر پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت به روی چند کولبر منطقه «شاپاتان» در شهرستان اشنویه (به کردی، شنو) آتش گشودند و نورالدین ابراهیمی، یک کولبر اهل اشنویه‌ را کشتند.

بر اثر تیراندازی مرزبانان ایران به سوی چند کولبر، یک تن کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

کولبران کارگران فقیرند، اما به عنوان قاجاقچی کشته می‌شوند

به گزارش جمعیت حقوق بشر کردستان، مأموران مرزبان ایران عصر پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت به روی چند کولبر منطقه «شاپاتان» در شهرستان اشنویه (به کردی، شنو) آتش گشودند و نورالدین ابراهیمی، یک کولبر اهل اشنویه‌ را کشتند.

شهرستان اشنویه  از شهرستان‌های مرزی استان آذربایجان غربی است که از شمال با کشور ترکیه و از جنوب با کشور عراق هم‌مرز است.

«کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.

در مناطق مختلف استان‌های آذربایجان غربی و کردستان هشت تا ۱۰ هزار نفر برای تأمین معاش خود به عنوان کولبر کار می‌کنند. فرماندار سردشت اما از آن‌ها که بدون مجوز کولبری می‌کنند، به عنوان «قاچاقچی» یاد می‌کند و همین موضوع سبب شده تا هر سال شمار قابل توجهی از کولبران بر اثر اصابت گلوله نیروی انتظامی ایران مجروح یا کشته شوند.

سه کولبر دیگر نیز در حادثه پنج‌شنبه مجروح شده‌اند که حال یک تن از آنها وخیم اعلام شده. هیج اطلاع دیگری از مجروحان این حادثه در دست نیست.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • کرماشانی

      تورکیه بعد از دیوار 556 کیلومتر در مرز کوردستان تورکیه-کوردستان سوریه، به دنبال کشیدن دیواری 17 کیلومتری در مرز کوردستان تورکیه-کوردستان ایران است. هیچ بعید نیست که این اقدام با تأیید رژیم ایران باشد تا مانع از کسب و کار کولبرها و امرار معاششان بشود.

    • Reza

      آهای مردم بی خرد و خرافاتی و بی خاصیت ایران بردگی کافی است تا به کی باید جلوی چشمانمان تجاوز و قتل و غارت و چپاول و دزدی و ووووووووووو غیره کنند و فقط شما تماشا کنید ای ملت خفته و افسرده و غمگین ایران بردگی کافی است