ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ایران با نفت ۵۵ دلار خواهان تمدید توافق کاهش تولید است»

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در پنج ماه اخیر رسیده بود، اما پس از آنکه عربستان از آمادگی روسیه برای پیوستن به توافق کاهش تولید خبر داد، دوباره افزایش یافت.

وزیر نفت ایران می‌گوید که افزایش اندکی در سطح کنونی قیمت نفت رضایت‌بخش خواهد بود و می‌توان به توافق تمدید کاهش تولید دست یافت.

زنگنه در حاشیه نشست نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

به گزارش وب‌سایت خبری شانا، مربوط به اخبار صنعت گاز و نفت ایران، بیژن زنگنه شنبه ۱۶ اردیبهشت گفت که «حدود قیمت ۵۵ دلار برای هر بشکه نفت مناسب خواهد بود» و احتمال توافق بر سر تمدید کاهش تولید نفت برای حمایت از رشد قیمت‌های نفت زیاد است.

۳۰ نوامبر گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸، اوپک به توافقی درباره کاهش تولید نفت دست یافت. به دنبال آن، قیمت نفت برنت ۸ درصد افزایش یافت و به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسید. پس از آن کشورهای غیراوپک نیز در دسامبر به این توافق پیوستند تا در نیمه نخست امسال حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از مجموع تولید نفت بکاهند.

اما قیمت نفت پس از مدتی به دلیل بر سر کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و وعده‌های او برای بهبود صنعت نفت این کشور ــ که بخشی از توافق کاهش تولید نیست ــ و نیز ادامه رکود اقتصادی در بخشی نقاط جهان روند نزولی یافت.

با این حال، کمیته مشترک وزیران کشورهای صادرکننده نفت اوپک و غیراوپک یکشنبه ۲۶ مارس در بیانیه‌ای ضمن رضایت از اجرای توافق کاهش تولید خواستار تمدید توافق کاهش تولید برای شش‌ماه دیگر شدند.

قیمت نفت تا جمعه، ۱۵اردیبهشت/پنجم مه به پایین‌ترین سطح خود در پنج ماه گذشته رسیده بود، اما در آن روز بار دیگر افزایش یافت. افزایش قیمت نفت پس از آن رخ داد که عربستان سعودی با اطمینان از آمادگی روسیه برای پیوستن به توافق کاهش سطح تولید خبر داد.

بدین ترتیب، جمعه قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای قراردادهای آتی فروش با رشدی ۱.۵ درصدی به ۴۹.۱۰ دلار رسید.

بیژن زنگنه که در حاشیه نخستین روز از برگزاری بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران سخن می‌گفت، تأکید کرد که «همه مایل به تمدید توافق کاهش عرضه نفت هستند.»

او ادعا کرد که «کشورهای غیرعضو اوپک هم با توافق کاهش عرضه نفت همراهی می‌کنند.»

با این حال اجلاس وزرای کشورهای اوپک و غیراوپک برای بررسی توافق کاهش تولید در ۲۵ مه، چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران رخ می‌دهد. انتخابات ایران بر قیمت نفت تأثیرگذار خواهد بود و در صورت شکست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی و خروج بیژن زنگنه از وزارت نفت، شاید دردسر دیگری برای توافق کاهش سطح تولید نفت اوپک به وجود آید.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.