ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: «اقتدار موشکی» به «مسئله کوچک برجام» ربط داده نشود

روحانی در دومین مناظره تلویزیونی از موشک‌پرانی سپاه به عنوان کارشکنی در مذاکرات برجام انتقاد کرده بود. مقامات نظامی ایران همچنان به این سخنان واکنش نشان می‌دهند.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از سخنان حسن روحانی در مناظره تلویزیونی دوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و گفت قدرت موشکی ایران ربطی به "مسئله کوچکی مانند برجام" ندارد.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

انتقادهای حسن روحانی در مناظره تلویزیونی دوم از اقدامات تحریک‌آمیز سپاه پاسداران پس از توافق هسته‌ای، واکنش‌های منفی‌ای در میان نیروهای نظامی داشت.

در آخرین واکنش از این دست، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دوشنبه ۱۸اردیبهشت در یک آیین نظامی بدون نام بردن از حسن روحانی گفت: "خوب نیست مقام مسئولی نمایش اقتدار ملت در قدرت موشکی را که به برکت خون شهیدان حاصل شده و موجب بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمن است، به مسئله کوچکی مانند برجام ربط دهد."

باقری گفت در سند برجام، نامی از فعالیت موشکی نیامده و وزیر امور خارجه نیز گفته است که در این سند هیچ اشاره‌ای به موضوع موشکی نشده است.

او افزود که حتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بارها بر تهدید اساسی قدرت دفاعی و بازدارنده کشور در پیش‌بردن موضوعات تاکید داشته است.

حسن روحانی در مناظره دوم تلویزیونی شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، به اقدامات سپاه پاسداران پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت های جهانی انتقاد کرد و گفت: "ما هر جا موفق شدیم جایی بوده که متحد بودیم، کنار هم بودیم، آن‌جایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم. آن‌جایی که خواسته‌ایم برجام را به هم بزنیم دیدیم چه کار کردند: آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند. برای اینکه ما نتوانیم ۱۰۰ درصد استفاده کنیم."

سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران در اسفند ۱۳۹۴ به‌هنگام آزمایش موشک دوربرد و بالستیک "قیام" رو شد. در همین ماه، در دومین روز از رزمایش موشکی "اقتدار ولایت" سپاه پاسداران دو فروند موشک "قدر H" شلیک کرد که روی بدنه آن‌ها به زبان عبری نوشته‌ شده بود: "اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود."

همچنین سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در دی‌ ۱۳۹۴ گفته بود که ایران صدها تونل مملو از موشک آماده پرواز دارد و همچنان به توسعه قدرت موشکی خود ادامه خواهد داد.

سخنان حسن روحانی در مناظره دوم، واکنش مسعود جزایری، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران را نیز موجب شد. سردار جزایری، جمعه ۱۵ اردیبهشت در پاسخ به این سخنان گفت ارتقاء توان موشکی جمهوری اسلامی در راستای سیاست‌ها و تدابیر کلان نظام در حال انجام است و ربطی به برجام ندارد.

جزایری گفت: "ما مجدداً به نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تأکید و توصیه می‌کنیم که از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل مهم و حساس نظامی و دفاعی کشور و دادن آدرس‌های غیرصحیح و نادرست به مردم اجتناب ورزند."

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران همچنین اعلام کرد که به صورت کتبی از نامزدهای انتخابات و رسانه‌ها خواسته شده تا "از ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی کشور و منطقه‌ای که خارج از حدود اختیارات ریاست‌جمهوری است، خودداری کنند".

ایران در حالی به آزمایش‌های موشکی خود ادامه داده است که جامعه جهانی بارها نگرانی خود را از آن‌ اعلام کرده. موشک‌های بالستیک قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند و همین موضوع نگرانی کشورهای غربی را برانگیخته است. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران برای هشت سال ادامه خواهد داشت.

مقامات ایران می‌گویند توسعه برنامه موشکی این کشور به توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ربطی ندارد.

آمریکا در ۲۷ دی ۱۳۹۴ تحریم‌های جدیدی علیه ۱۱ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی وضع کرد. این افراد متهم بودند که در برنامه موشکی ایران دست داشته‌اند. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا ۵ فروردین ۱۳۹۵ دو شرکت ایرانی و دو تاجر بریتانیایی را به‌دلیل کمک به برنامه موشکی ایران و سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    در آستانه نمایش انتخابات یکی از ستادهای روحانی، عکس حسن کردمیهن را که گفته می‌شود عامل اصلی حمله به سفارت عربستان در تهران است نشان می‌دهد که به همراه قالیباف است. روز جمعه 8اردیبهشت 96 نیز اسحاق جهانگیری در نمایش مناظره خطاب به قالیباف گفت: چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند. اونها امروزدر ستادهای کدام کاندیدا دارند فعالیت می‌کنند. کدام کاندیداها اونها را حمایت می‌کردند پول بهشون می‌دادند و اونها را شکل می‌دادند

  • nader

    در سالهای جنگ ایران و عراق ۱۳۶۵، پاسداران و سپاهیان (قالیباف و رضایی و زرباف وذوالقدر و نجات ... ) در چمدان های حجاجِ بی خبرِ ایرانی انواع اسلحه و تی ان تی و مواد منفجره جاسازی کردند تا مگر با انتقال آنها به جده و مکه و مدینه، بتوانند شیعیان عربستان را علیه حکومت مرکزی کوک کنند! در فرودگاه جده تی ان تی کشف و ۱۱۳ زاير ایرانی دستگیر شدند!!

  • nader

    سپاه پاسدارانی که رفسنجانی از بانیانش بود بعدها به دشمن وی و آلت دست خامنه‌ای در جنگ قدرت این دو طلبه تازه به دوران رسیده شد! حزب جمهوری به‌اصطلاح اسلامی که وی از بنیانگذارانش بود نیز، بعدها به یکی از دشمنان وی تبدیل شد! جنگ جنگ تا پیروزی دهها هزار کشته و معلول وصدها میلیارد خسارت بالا آورد.! حمایت او از گروگانگیرهای سفارت آمریکا، بعدها نزدیک به 21میلیارد دلار خسارت برای ایران آب خورد! پروژه اتمی‌ای که رفسنجانی و خامنه‌ای بنیاد نهادند، حدود 27سال شیره جان اقتصاد ایران را کشید و نافرجام از ”برجام“ سر درآورد. اینک رفسنجانی در حالی به پایان خط رسید که یک کشور آشوبزده، درگیر چند جنگ خارجی، تحت حاکمیت باندهای سپاه و وزارت اطلاعات و لباس‌شخصی‌ها از خود به جا گذاشته که حتی خانواده خودش هم در آن، امنیت ندارند!