ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش انفجار معدن یورت به قوه قضائیه رفت: تخلفات بی‌شمارند

دادگستری گلستان گزارش حادثه انفجار معدن «یورت» را برای رئیس قوه قضائیه ارسال کرده. ظاهراً تخلفات اندک نبوده. تعدادی از ۳۵ قربانی این حادثه می‌بایست پیشتر بازنشسته می‌شدند.

دادگستری گلستان گزارش حادثه انفجار معدن «یورت» را برای رئیس قوه قضائیه ارسال کرده است. تعداد قربانیان تا کنون ۳۵ نفر اعلام شده. اخبار دیگری از حادثه نشان می‌هد تخلفات صورت گرفته در این معدن بی‌شمارند. از جمله این که تعدادی از ۳۵ قربانی این حادثه می‌بایست پیشتر بازنشسته می‌شدند اما این کار صورت نگرفته بود.

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، هادی هاشمیان رییس کل دادگستری گلستان از ارسال گزارش حادثه برای صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه خبر داد. هاشمیان گفت این گزارش به خواست رئیس قوه قضائیه تهیه شده و شامل شرح انفجار، جریان پرونده و اقداماتی است که تاکنون صورت گرفته.

چند روز پس از انفجار معدن زغال سنگ یورت در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، اعلام شد که پیمانکار معدن دستگیر شده است. این خبر کمی بعد تکذیب شد. اما هاشمیان گفته است پیمانکار و مدیر معدن با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد هستند.

هاشمی در باره تحقیق پیرامون علت حادثه گفته است کار کارشناسی در این باره پس از پایان عملیات آواربرداری و امداد و نجات انجام خواهد شد.

۶۰ نفر از کارگران باید بازنشسته می‌شدند

امروز اعلام شد جسد ۱۳ کارگر دیگر نیز از زیر آوار بیرون کشیده شده است. به این ترتیب تا کنون طبق آمار رسمی ۳۵ نفر از معدنچیان جان خود را در اثر انفجار از دست داده‌اند.

هادی حسینی، دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان گلستان گفته است که ۶۰ نفر از کارگران این معدن می‌بایست تا کنون بازنشسته می‌شدند و در این رابطه با وزارت کار و کارفرما توافق صورت گرفته بود. حسینی افزوده است کارفرما به وعده خود عمل نکرده و ۶۰ کارگر مزبور بازنشسته نشده‌ اند.

 خبرگزاری کار ایران(ایلنا) به نقل از حسینی نوشته است که «هنوز معلوم نیست که از مجموع ۶۰ کارگر مورد نظر چه تعداد در حادثه معدن جان خود را از دست داده باشند.»

حسینی انتقاد کرده است که از زمان وقوع حادثه آمار مختلفی درباره کارگران محبوس در معدن منتشر شده است. او گفته کارگران و حانوده‌های آنان خواستار شفافیت در این باره‌اند.

پس از انفجار مشخص شد که کارگران با دستمزد زیر یک میلیون تومان در معدن به کار اشتغال داشتند و ماه‌ها دستمزد دریافت نکرده بودند و از امکانات ایمنی لازم برخوردار نبوده‌اند.

اما همزمانی انفجار معدن با انتخابات ریاست‌جمهوری سبب شده است که رقبای انتخاباتی یکدیگر را در این حادثه مقصر قلمداد کنند و از خود سلب مسئولیت کنند.

پس از انفجار ابتدا وزیر کار و سپس وزیر صنعت و معدن اعلام کردند که معدن از امکانات ایمنی مناسبی برخوردار بوده و سهل‌انگاری کارگران موجب حادثه شده است. اما روزهای بعد خبر دستگیری پیمانکار و تصمیم به ایجاد کمیته تحقیق اعلام شد.

روز گذشته به هنگام بازدید حسن روحانی از محل انفجار کارگران بشدت نسبت دستمزدهای عقب‌افتاده و شرایط کار کارگران در معدن اعتراض کردند. یکی از کارگران اظهار داشت ۴۰ زن بیوه شده‌اند و خطاب به روحانی گفت: شما تا حالا کجا بودید.

علاوه بر فیلم‌هایی که شهروندان مستقلا از برخورد خشم‌آگین کارگران به مسئولان از جمله رئیس جمهور انجام دادند، خبرگزاری‌های اصولگرا  از جمله خبرگزاری فارس نیز فیلم‌هایی از این رویداد را منتشر کردند و در برخی از شبکه‌های مجازی متعلق به اصلاح‌طلبان  برخورد متفاوتی به اعتراضات کارگران کردند.

حسینی برخورد جناحی به فاجعه انفجار معدن را محکوم کرده و گفته است: «اینکه کارگران معدن زمستان یورت از رعایت نشدن اصول ایمنی در محل کارشان گلایه می‌کنند را نباید با عینک‌های سیاسی - انتخاباتی نگاه کرد چرا که چنین برخوردی می تواند به محدود شدن فعالیت‌های صنفی منجر شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    فیلم جدید و واضح از حمله معدن‌چیان خشمگین به ماشین روحانی با مشت و لگد. ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ https://www.youtube.com/watch?v=ChNmQjzaklE