ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار اسحاق جهانگیری با مولانا عبدالحمید: تلاش برای به دست آوردن آرای اهل سنت

شورای راهبردی اهل سنت قصد دارد با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران درباره خواسته‌های اهل سنت گفت‌وگو کند. تلاش برای به دست آوردن آرای ۱۰ تا ۲۰ درصد از جامعه ایران ادامه دارد.

شورای راهبردی اهل سنت قصد دارد با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران درباره خواسته‌های اهل سنت گفت‌وگو کند. تلاش برای به دست آوردن آرای ۱۰ تا ۲۰ درصد از جامعه ایران ادامه دارد. اسحاق جهانگیری، معاون کنونی رئیس جمهوری اسلامی و یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسحاق جهانگیری در دیدار با مولانا عبدالحمید

اسحاق جهانگیری در صفحه اینستاگرامش از دیدار و گفت‌و گو با امام جمعه اهل سنت زاهدان خبر داده و نوشته است:

«معتقدم هیچکس نمی‌تواند یک ایرانی را به دلیل اینکه از مذهب دیگری است، قومیت دیگری است، از حقوق‌اش محروم کند. از نظر اجتماعی اقوام باید در همه جای ایران احساس همبستگی و انسجام کنند. در ایران تنوع قومی وجود دارد. باید بپذیریم که این تنوع قومی تهدید نیست. هیچ قومی از دیگری ایرانی‌تر نیست.»

مولانا عبدالحمید پیش از دیدار با جهانگیری از برگزاری اجلاس علما و نخبگان اهل سنت ایران برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران خبر داده بود.

دو روز پیش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام کرده بود که  نشستی با حضور علما، دانشگاهیان، نخبگان سیاسی و اجتماعی و شخصیت‌های برجسته‌ اهل سنت از استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، گیلان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه برگزار شده است. در این نشست مقرر شده که رویکردها و سوابق نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در یک «شورای راهبردی» به بحث گذاشته شود و با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم درباره مطالبات جامعه اهل سنت رایزنی و گفت‌وگو شود. حاصل این رایزنی‌ها می‌تواند در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران اثرگذار باشد.

مولانا عبدالحمید در خطبه نماز جمعه ۱۵ اردیبهشت خود خواهان تجدید نظر در اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران شده بود. بر اساس این اصل، اعتقاد به مذهب شیعه از شرایط اصلی تصدی پست ریاست جمهوری در ایران است.

عبدالحمید در نماز جمعه ۱۵ اردیبهشت به مشکلات دیگری هم در زمینه رفع تبعبض بین سنی و شیعه در جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته بود «مشارکت در مدیریت‌های کلان کشور و همچنین «تأمین آزادی‌های مذهبی» از مهم‌ترین خواسته‌های اهل سنت در ایران است.

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس و نامزد مورد تأیید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم تلاش‌هایی برای جلب حمایت اهل سنت انجام داده است. او در سفر به سنندج اصولاً هرگونه تفکیک بین شیعه و سنی را رد کرده و صرفاً وعده داده که با ایجاد اشتغال بیشتر به رونق زندگی اهل سنت کمک کند.

در مرداد ۹۴ شهرداری تهران نمازخانه اهل سنت در پونک تهران را تخریب کرد. مولانا عبدالحمید در دو نامه جداگانه به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به این اقدام شهرداری تهران اعتراض کرده و نوشته بود:

«عدم تحمل یک نمازخانه معمولی و تخریب آن، در شهری‌ که اجازه ساخت مسجد به شهروندان اهل ‌سنت داده نمی‌شود و مطالبه ۳۷ ساله آن‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ناکام مانده است، تنها جریحه‌‌دار نمودن احساسات جامعه اهل‌ سنت ایران نیست، بلکه احساسات مسلمانان جهان را نیز جریحه‌دار می‌نماید.»

مرکز رسیدگی به امور مساجد در آن زمان اعلام کرد که مسجد اصولاً تفکیک‌پذیر نیست و به همه مسلمانان تعلق دارد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرده است که مولوی عبدالحمید، به جز سفر به تهران، «امکان سفرهای داخلی و خارجی» ندارد و روحانیون اهل سنت دیگر نقاط ایران نیز اجازه سفر به استان سیستان و بلوچستان را ندارند.

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.