ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ربنای محمدرضا شجریان ثبت ملی شد

ربّنا، آیاتی از قرآن که با صدای محمدرضا شجریان، خواننده مطرح موسیقی اصیل ایرانی ضبط شده و زمانی از رادیو و تلویزیون ایران پخش می‌شد با شماره ۱۳۹۶ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد.

ربّنا، آیاتی از قرآن که با صدای محمدرضا شجریان، خواننده مطرح موسیقی اصیل ایرانی ضبط شده و زمانی از رادیو و تلویزیون ایران پخش می‌شد با شماره ۱۳۹۶ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد.

همایون شجریان لوح ثبت ملی "ربنا" را از زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دریافت کرد.

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که مراسم ثبت ملی ربّنای شجریان بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در دفتر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد و در آن همایون شجریان، خواننده موسیقی اصیل ایرانی و فرزند محمدرضا شجریان به‌همراه سهراب پورناظری، نوازنده و آهنگساز، حضور داشتند.

زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، لوح ثبت‌ ملی ربّنا را به همایون شجریان اهدا کرد.

احمدی‌پور برای محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کرد و او را از سرمایه‌های ملی ایران دانست.

محمدرضا شجریان بیش از یک سال است که با بیماری سرطان مبارزه می‌کند و در حال حاضر تحت مداواست.

ربّنای شجریان در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شده و شامل چهار دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند.

این اثر به‌مدت ۳۰ سال در ماه‌های رمضان از رادیو و تلویزیون ایران پخش شد.

پس از اعتراضات خیابانی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و بازداشت و سرکوب معترضان محمدرضا شجریان از معترضان حمایت کرد و در تابستان ۱۳۸۹ و همزمان با آغاز ماه رمضان، سازمان صدا و سیما پخش دعای ربنا با صدای شجریان را به‌طور کامل در تمام شبکه‌ها ممنوع کرد.

یک سال پیش از آن شجریان از عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواسته بود تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند.

شجریان خود گفته است که انگیزه اصلی‌اش از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده ‌است.

ربّنای شجریان در دستگاه سه‌گاه خوانده شده و با مرکب‌خوانی به آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) وارد کی‌شود و سپس به سه‌گاه بازمی‌گردد.

ربّنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام «به‌یاد پدر» ضبط کرده، منتشر شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۰، در دیدار اعضای گروه ویژه و گروه معارف اسلامی رادیوی ایران گفته بود: "... آن ربّناهایی که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب می‌گذارند، یک کار هنری است؛ یک کارِ حالی نیست؛ مناسب نیست که بعد از اذان، کسی بخواهد آن‌طور چیزی را بگذارد؛ نه، بعد از اذان، به نظرم می‌رسد که همین صدای معمولیِ مسجدیِ ما بهتر و مناسب‌تر باشد."

حسن روحانی، کاندیدای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری در مناظره دوم تلویزیونی در نقد سخنان محمدباقر قالیباف، کاندیدای اصول‌گرایان و جناح او، بدون آن‌که نامی از شجریان ببرد گفته بود: "وقتی از این‌که دعای ماه رمضان و ربنایی که مردم به آن علاقه‌مندند را پخش کنیم، ابا داریم و پخش نمی‌کنیم، چطور می‌توانیم به فکر تعالی علم و فرهنگ باشیم؟"

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.