ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان ایران: رنسانسی در راه است؟

در روزهای ۹ تا ۱۱ ژوئن ۲۰۱۷ ( نوزده تا بیست و یکم خرداد ۱۳۹۶) شهر فلورانس ایتالیا میزبان بیست و هشتمین کنفرانس «بنیاد پژوهش‌های زنان ایران» است. به این بهانه با صبری نجفی یکی از اعضای کمیته برگزارکننده این کنفرانس به گفت‌وگو نشستیم.

در روزهای ۹ تا ۱۱ ژوئن ۲۰۱۷ ( نوزده تا بیست و یکم خرداد ۱۳۹۶) شهر فلورانس ایتالیا میزبان بیست و هشتمین کنفرانس «بنیاد پژوهش‌های زنان ایران» است. به این بهانه با صبری نجفی یکی از اعضای کمیته برگزارکننده این کنفرانس به گفت‌وگو نشستیم.

خانم نجفی در این روزها که تعدادی از فعالان حقوق زنان ایرانی در پی تهیه بلیط قطار و هواپیما و همچنین رزرو هتل و محل سکونت درشهر فلورانس هستند، شما به عنوان عضو کمیته برگزار کننده بیست و هشتمین کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان در فلورانس در حال انجام چه کارهایی هستید؟

کارهایی تدارکاتی زیادی هست که باید انجام شوند. از تنظیم برنامه کنفرانس تا دنبال کردن مراحل سفر سخنرانان و هنرمندان گرفته تا چاپ بروشور و کارت‌های نام شرکت کنندگان. من امروز شخصا خیلی هیجان دارم، چون همین الان از شهرداری فلورانس برمی‌گردم و امیدوارم که طرحم برای سورپرایز شرکت کنندگان عملی شود. طرحی که شاید هدیه‌ای باشد برای قدردانی از زنانی که بیست و هشت سال متدوام این کنفرانس‌ها را با تلاش‌هایی غیر انتفاعی‌شان برگزار کرده‌اند و چه با شرکت‌شان در آنها به سرپانگهد اشتن آن یاری رسانده‌اند.

چه شد که به فکر برگزاری این کنفرانس در فلورانس افتادید؟

برای اولین بار در سال ۲۰۰۸  از وجود بنیاد پژوهش‌های زنان ایران مطلع شدم، از اینکه تا آن زمان از وجود بنیاد بی‌اطلاع بودم هم تعجب کردم و هم بسیار متاسف شدم. به همین دلیل اولین فکری که به سرم آمد این بود که یکی از کنفرانس‌ها را که در آن زمان نزدیک به ۲۰ سال از برپایی اش می گذشت، به شهری که سال‌هاست در آن زندگی می‌کنم -فلورانس ایتالیا- ببرم تا زنان  ایرانی این شهر و زنان فمینست ایتالیایی را نیز از وجود این کنفرانس‌ها و تاریخچه بنیاد آگاه سازم.

موضوع اصلی کنفرانس امسال چیست؟ 

موضوع  اصلی کنفرانس «قرن بیست و یکم، رنسانس زنانه یا واپس گرایی؟» است. چند نمونه از پژوهش‌هایی که با این موضوع ارائه خواهند شد به این ترتیب است:

- گسترش مد اسلامی در جهان و ارتباط آن با مدل‌های پوشش اسلامی زنان در ایران، اختیار یا اجبار؟

- جايگاه پيکر و تن در زيباشناسی و هنر نقاشی فمينيستی

- رشد بنیادگرایي، پوپولیسم و نئولیبرالیسم در سطح جهانی و مقایسه عملکردهای جنبش های زنان در مقابله با آن

- بررسی نقش جامعه زنان ایران در شکل گیری و جهت گیری گفتمان مبارزه با بنیادگرایی با تاکید بر عملکرد فعالین جنبش زنان و پژوهشگران.

چرا این موضوع را انتخاب کرده اید؟

رنسانس یا «تولد دوباره» از شهر فلورانس آغاز شد. فیلسوفان، اندیشمندان و هنرمندان این شهر از دگماتیسم و استبداد کلیسا به ستوه آمده بودند و توانستند سیاهی قرون وسطی را با اندیشه هایی نو تغییر دهند. آنها رنسانس را به همه قاره اروپا بسط دادند و پایه گذار دنیایی مدرن شدند. این دلیل انتخاب موضوع کنفرانس بنیاد پژوهش‌ها در شهر فلورانس است. افزون بر آن اتفاقات امروز در خاورمیانه و ایران، سرزمین‌هایی که شرایط قرون وسطی را تداعی می‌کنند، باعث شده است که از خود بپرسیم آیا زنانی که با تمام دشواری‌ها توانستند شرایط قرون وسطایی را طی سال‌ها دگرگون کنند و به موفقیت‌هایی چشم‌گیر نائل آیند، امروزه در جهانی آسیب‌دیده از بنیادگرایی سیاسی و مذهبی، می‌بایست دوباره رنسانسی را به دست خود انتظارکشند؟ آیا باز قرون وسطایی به دست بنیادگرایان برای جهان و به ویژه برای زنان در پیش رویمان است؟

چگونه و بر چه مبنایی سخنرانان را انتخاب کرده‌اید؟

با فراخوانی که در ماه نوامبر داده شد که فرصت آن تا آخر ماه ژانویه بود از پژوهشگران و کنشگران دعوت کردیم که چکیده پژوهش‌شان را در ارتباط با موضوع کنفرانس برایمان بفرستند. انتخاب بر مبنای نظرات و رای‌گیری کمیته برگزاری از نوشته‌ها بود.

آیا سخنرانی هم از ایران دعوت شده‌اند؟

بله از ایران هم سه سخنران انتخاب شده‌اند.

آیا برنامه‌های هنری هم تدارک دیده‌اید؟ 

در هر دو شب کنفرانس دو برنامه با گروه‌های هنری موسیقی خواهیم داشت. جمعه شب گلنار شهیار از وین، و گروه سه نفره زنان ایتالیایی Sonambula Triade-popolare از شهر پیزا هنرنمایی خواهند کرد. شنبه شب مانوشان از پاریس و کیمیا -رومی از بولونیا برنامه اجرا خواهند داشت.

در کنار این برنامه ها در سه روز کنفرانس نمایشگاهی از آثار هنرمندان هنرهای تجسمی که به فراخوان هنری ما جواب داده‌اند عرضه خواهد شد.

برای شرکت در کنفرانس چه باید کرد؟

برای شرکت در کنفرانس می‌بایست از طریق اطلاعات داده شده برای ثبت نام در وبسایت بنیاد پژوهش‌های زنان ایران iwsf.org اقدام کرد. هزینه شرکت سه روزه کنفرانس ۱۰۰ یورو است، که می‌توان به شماره حساب کنفرانس ارسال کرد. البته می‌توان روزانه هم ورودی پرداخت کرد.

چه امکانات اقامتی در نظر گرفته اید؟

در وبسایت کنفرانس امسال بنیاد، هتل‌ها و میهمانخانه هایی با ذکر قیمت اعلام شده اند. خوشبختانه Airb&b هم در فلورانس آپارتمان‌ها و اتاق‌هایی با قیمت مناسب عرضه می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.