ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: مدرک تحصیلی من معتبر است

دانشجویی ادعا کرده که ۸۰ درصد از فصلی از رساله دکترای روحانی از روی کتاب نماینده متشرع خبرگان رهبری رونویسی شده. روحانی پاسخ داده است: زمین ندادم که دکترا بگیرم.

حسن روحانی، رئیس جمهوری و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به خبر سرقت علمی او در رساله دانشگاهی‌اش مدرک دکتری خود را معتبر خواند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روحانی شامگاه گذشته هنگام ترک صدا و سیما در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه جوان درباره اصالت مدرک دکترایش گفت:

 “من زمین ندادم که مدرک بگیرم. من مدرک دکتری خودم را از یک دانشگاه معتبر بین‌المللی گرفتم.”

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و یکی از دو نامزد تشکل اصول‌گرایان موسوم به "جمنا" در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران هم ادعا می‌کند که دکترایش را در زمینه جغرافیای سیاسی گرفته است. در ماه‌های گذشته خبرهایی مبنی بر واگذاری ده‌ها هزار متر از زمین‌های شهرداری به افزاد نزدیک به قالیباف از جمله به همسر او در پوشش یک بنیاد خیریه منتشر شده بود. معلوم نیست که کنایه روحانی به تاخت زدن مدرک دکترا در برابر زمین تا چه اندازه متوجه رقیب انتخاباتی اوست.

حسن روحانی در دانشگاه کلدونین گلاسگو تحصیل کرده و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ به‌دست آورده است.

او رساله دکترایش را در سال ۱۹۹۸ به دانشگاه کلدونین گلاسکو در بریتانیا تسلیم کرده است.

پیش از این کیوان ابراهیمی، دانشجوی دکترای دانشگاه آیوا در آمریکا همراه با گروهی دیگر از دانشجویان اصالت رساله دکترای حسن روحانی را بررسی کرده و گزارشی از تقلب‌ و رونویسی‌های روحانی را در اختیار خبرگزاری‌های داخلی گذاشته بود. بر اساس این گزارش ۸۲ درصد فصل چهارم رساله دکترای روحانی سرقت علمی از کتاب “حکم ثانوی در تشریع اسلامی”، نوشته علی‌اکبر کلانتری، نماینده مجلس خبرگان بوده است. او گزارش داده که علاوه بر این در ۱۳ مورد دیگر هم شبهاتی در رساله دکترای حسن روحانی وجود دارد.

علی اکبر کلانتری در واکنش به گزارش کیوان ابراهیمی درباره اصالت مدرک دکترای حسن روحانی، به محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نامه‌ای نوشت و خواهان رسیدگی به این موضوع شد:

«این عمل [رونویسی روحانی از کتاب کلانتری] در تنافی آشکار با موازین اخلاقی، ‌شرعی، حقوقی و علمی است. از آن کمیسیون محترم تقاضا می‌شود با پیگیری عاجل این موضوع و بررسی دقیق آن، موجبات احقاق حق این جانب را فراهم آورد.»

علی اکبر کلانتری در «حکم ثانوی در تشریع اسلامی» تلاش می‌کند مفهوم «مصلحت» در نظریه ولایت فقیه را شرح دهد. نویسنده کتاب این نظر را رد می‌کند که پذیرش عنصر مصلحت (utility)،‌ در اندیشه ولایت فقیه، مستلزم افتراق ساختاری میان دو نهاد دین و دولت است و در نتیجه، این امر منتهی به سکولاریزم می‌شود.

پروفسور سید حسن امین، استاد سابق دانشگاه کلدونین گلاسکو و استاد راهنمای حسن روحانی در این دانشگاه اعلام کرده بود که سرقت علمی و رونویسی از آثار دیگران به رساله دکترای روحانی صحت ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    مدرک ایشان از یک دانشگاه بین المللی اخذ شده . آنهایی که از این گونه دانشگاه ها اطلاعی دارند میدانند که این موسسات دکانی هستند برای خارجیان که با هزینه گزاف مدارکی میدهند که مصرف برون مرزی دارند . مدرک آقای روحانی در حقوق است و میدانیم که گرفتن این مدرک در کشوری مانند بریتانیا که در داخل رسمیت داشته باشد چقدر دشوار است . میزان سواد زبان خارجی ایشان خود دلیل محکمی است بر بی ارزشی این نوع مدارک ! در دوران هاشمی گروهی مانند روحانی و احمد توکلی وتعداد زیادی آقا زاده ها با ارز دولتی برای گرفتن مدارکی ار این قبیل به خارج رفتن تا با داشتن عناوین دکتر از آنها در مناصب دولتی استفاده کنند .! برای این ها سواد مهم نیست بلکه عنوان دکتر ابزاری است برای فریب مردم ! چون خوب می دانند که مردم ایران خیلی شیفته عنوان هستند ! از مدارک فله ای دکتر وغیره هم در داخل ایران فراوان داریم که باعث شرمساری است و حاصلش بی ارزش کردن مقام علمی در جامعه.

  • استاد فلسفه و تاریخ با تز ی از دانشگاه برکلی

    با سلام به عنوان استاد دانشگاه٬ استاد فلسفه ی تاریخ و دارای دکترای فلسفه از دانشگاه برکلی میخواهم از روحانی دفاع کنم1 البته دفاع من به هیچ روی دعوت به رای دادن و یا حتا شرکت در انتخابات نیست. برعکس من فکر می کنم که شرکت در این انتخابات شرکت در تخریب هر چه بیشر اخلاق و شرافت و جوانمردی و درستی در ایران است و همچنین شرکت در ترویج هر چه بیشتر فساد و غارت و تباهی و اعتیاد و فحشاء و غارت دزدی و اعتیاد و خودفروشی و اضمحلال کامل و تمام عیار ایرانیت است٬ بله من این انتصابات اهریمنی را تحریم می کنم. من شخص خامنه ای و روحانیون را تجسم شیطانی و جنایت می دانم. اما در مورد تز دکترای روحانی باید بگویم که اصلا دعوای آن مرد علی اکبر کلانتری مدعی و آن شخصی که رفته و «تحقیق» کرده همه ساختگی ست. همه ی متشرعین ولایی همشان یک نوع فکر می کنند بنا بر این شباهت نوشتاری در نوشته های آنها بسیار طبیعی ست. حتا در موارد تئوری و نظری جدی هم گاهی اتفاق افتاده که دو نفر که اصلا همدیگر را نمی شناسند هم مثلا در لندن یا برلین یا نیویورک برای ارائه ی یک تز یک تئوری دور هم جمع شوند و تز آنها مو به مو مثل کپی برداری باشد. در علوم انسانی و در علوم دقیقه این مسئله وجود داشته و مثالهای فراوانی در این مورد وجود دارد٬ چه برسد به حزب فقط حزب الله و رهبر فقط روح الله یا رهبر فقط سید علی. بنا بر این تز و رساله هم همه اش میشود مثل هم. شما نگاه کنید رهبری میگوید بصیرت همه با هم از بصیرت حرف میزنند٬ رهبری میگوید سال فلان همه پیروانش هم آنرا تکرار می کنند. رهبری می گوید نرمش قهرمانانه همه آنرا نشخوار می کنند. بنا بر این تز نوشتن توسط پیروان ولایت فقیه البته که همه اش تکرار همین ماجراست. مردم ایران هزار و چهارصد سال است که هر روز هفده رکعت نماز را تکرار می کنند بی آنکه در حدود نود و پنج درصد + حد اکثر نود و پنج درصد+ معنی آنرا بدانند. بنا براین بنده بی آنکه داوری ارزشی نسبت به کار روحانی بکنم کار او را نه کپی برداری از آن مرد که نامش را بیاد ندارم می دانم بلکه کار او را کپی برابر با اصل ولایت فقیه می دانم. معتقدم که روحانی اگر آنچه را امروز و دیروز گفت درست باشد و از روی صداقت باید نسبت به این تز احساس شرم کند. چرا که گفتارش با تزش در تضاد است. امیدوارم چنین باشد. زنده باد ایران و زنده باد لاییسیته.