ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار نامه «شرمندگی» کارگران یورت به‌خاطر اعتراض به رئیس‌جمهوری

در این نامه کارگران معترض «افراد سودجو و هدایت‌شده» معرفی شده‌اند که «موجب بی‌نظمی و به‌هم‌زدن جو معدن شدند». کارگران نامه را امضا کرده و اثرانگشتشان را هم پای آن گذاشته‌اند.

رسانه‌های ایران نامه‌ای منتشر کردند که معدنکاران یورت در آن به خاطر اتفاق‌های رخ‌داده در دیدار رئیس‌جمهوری ابراز «شرمندگی» می‌کنند.

تصویر منتشرشده از نامه

در این نامه که یک‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت منتشر شده، نویسندگان «کارگران زحمتکش معدن زغالسنگ زمستان یورت آزادشهر» معرفی می‌شوند. نویسندگان نامه گفته‌اند که از «همدردی و هم‌غمی» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ضمن دیدارش از این معدن «کمال تقدیر و تشکر» را دارند.

انفجار در یورت ساعت ۱۲ و پنج دقیقه روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اتفاق افتاد. علت دقیق حادثه هنوز مشخص نشده. ظاهراً کارگران تلاش می‌کردند که موتور دیزل یک لوکوموتیو را به  روش باطری به باطری راه بیندازند که جرقه‌ای تولید شده و گاز را که در تونل و در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری زمین متراکم بوده، منفجر می‌کند. تونل ریزش کرده بود و کارگران محبوس شده بودند. در این حادثه ۴۴ معدنکار کشته شدند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، چهار روز پس از این حادثه، یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور در معدن زمستان یورت آزاد‌شهر استان گلستان از آن بازدید کرد. در جریان این بازدید چندین معدنکار خطاب به روحانی لب به اعتراض و انتقاد گشودند. یکی از آنها گفت: «آقای رئیس‌جمهور، خوش‌ آمدید به اینجا آمدید اما دیگر فایده‌ای ندارد. ما ۲۲ سال است در معدن کار می‌کنیم اما هیچ‌کدام شما نمی‌دانید معدن‌کار یعنی چه؟ حالا یادتان آمده و جمع‌ شده‌اید آمده‌اید... چند سال پیش آمدیم دادگاه آزادشهر شکایت کردیم. همین همکارهای شما ما را با باتوم زدند، فرار کردیم.»

او خطاب به حسن روحانی می‌گوید: «ما آمدیم فرمانداری اعتراض کنیم. با زن‌های‌مان هم آمدیم. خانم‌هامان را آوردیم که حق‌مان را بگیریم. یعنی تو رئیس‌جمهور متوجه نشدی؟»

معترضان دیگری نیز بودند که توجه رئیس‌جمهوری ایران را به دشواری‌های معدنچیان جلب کردند. هنگام خروج روحانی از معدن نیز کارگران خشمگین خودرو او را احاطه کردند و برخی نیز روی آن پریدند.

گزارش‌هایی هم از ارسال نیروهای یگان ویژه پلیس پس از خروج روحانی منتشر شده‌بود.

در نامه منتشرشده نیز آمده است که «کار در معادن زیر زمینی به‌خصوص زغالسنگ جزء سخت‌ترین مشاغل دنیاست و کارگران معدن در این خصوص مظلوم واقع شده‌اند.» اما در ادامه نامه نقدها و اتفاق‌های رخ‌داده «بی‌احترامی» به رئیس‌جمهوری و «بی‌حرمتی به متوفیان و بازماندگان و کارگران» توصیف شده است.

در واکنش به انتشار خبر‌های اعتراض معدنچیان به حضور حسن روحانی در معدن زمستان یورت به‌خصوص از سوی رسانه‌های اصولگرای منتقد دولت، معاون سیاسی حسن روحانی با انتشار چند توئیت از قول حسن روحانی نوشته است که او به معدن زمستان یورت رفته تا معدنچیان با فریاد کشیدن بر سر بالاترین مقام رسمی کشور، احساس آرامش کنند.

اما اکنون با انتشار این نامه معنای این توئیت‌ها رنگ باخته‌است.

برخی از رسانه‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب خبر داده‌بودند که کارگران معترض به روحانی از بیرون معدن سازماندهی شده بودند. آنها اعتراض‌ها را فضاسازی رقبای انتخاباتی روحانی علیه او دانستند.

در نامه‌ای هم که معدنکارها منتشر کرده‌اند، کارگران معترض «افراد سودجو و هدایت‌شده» معرفی شده‌اند که «موجب بی‌نظمی و به‌هم‌زدن جو معدن شدند».

کارگران معدن یورت نه تنها این نامه را امضا کرده‌اند، بلکه اثر انگشت خود را نیز پای آن گذاشته‌اند. برخی از بازماندگان نیز در زمره این امضاکنندگان هستند.

رسانه‌های اصول‌گرا و حامی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و عضو «هیأت مرگ» در قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، در گزارش‌های خود ادعا کرده‌اند که کارگران معدن «وادار به امضای نامه شده‌اند.»

حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران، یکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران گفت که «اجبار معدنچیان به امضای نامه عذرخواهی دور از ذهن نیست». او توضیح داد «اینکه حالا این افراد از رئیس‌جمهور با امضاء و اثر انگشت و ابراز شرمساری عذرخواهی کرده‌اند، بی‌ارتباط با بحث‌های انتخاباتی نیست.»

انتقاد کارگران یورت از حسن روحانی یک ضربه انتخاباتی به او محسوب می‌شد. با این حال، مشخص شد که بسیج سپاه پاسداران مالک معدن بوده‌است. روحانی خطاب به رقبای محافظه‌کارش گفته بود که چرا از معدنی که از آن خودتان بود و در آن چندین کارگر دفن شدید، بازدید نکردید؟

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • سید محمد

      معدن کاران می بایست به حجت الاسلام والمسلمین روحانی احترام می گذاشتند. متاسفانه ، کارگران معدن عصبانی بودند و اقدامات ناشایستی انجام دادند و طبیعی است که حالا معذرت خواهی می کنند.

    • سرباز

      روحانی عوام فریب بزرگ مردم ایران 38 سال پیش از یک ملا فریب خوردند و به این روز افتادند حالا هم دوباره به یک ملا توسل میجویند که آنها را از این وضعیت نجات دهد علت گرایش روحانی به مردم نه از سر دلسوزی بلکه به خاطر منافع است. رفسنجانی و امثالهم که از دایره قدرت رانده شده اند حالا منافعشان حکم میکند که ظاهری دلسوز مردم و مطالباتشان باشند وگرنه آن زمان که منافع همین گروه در حمایت از بسیج و حزب اله سرکوب و وحشت بود هیچ مشکلی وجود نداشت و اتفاقاً خیلی هم خوب بود که از کیان نظام و انقلاب دفاع میکنند.دست آخر هم خود در آتشی که درست کرد سوخت. حالا شیخ روحانی هر از چند مدت حرفی میزنند که این جماعت را دلخوش کند که پیگیر مطالباتشان است.مثلاً گاهی انتقاد میکند که فلان نهاد نباید زیاده روی کند و نباید چنین کند و چنان کند. بالاخره صورت مسأله را پیدا کرده است. از کرامات شیخ ما این است که شیره را خورد و گفت شیرین است!!! او که خود روزی گفته بود" متهمان را در نماز جمعه به دار بیاویزید تا اثر بیشتری داشته باشد" حالا میگوید "کسانی در طول 38 سال فقط به فکر اعدام بوده اند"