ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش قیمت نفت در پی توافق روسیه و عربستان در پکن

وزیر نفت عربستان و وزیر انرژی روسیه با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که برای تثبیت بازار نفت با هم همکاری می‌کنند. قیمت نفت خام بلافاصله ۱.۶۶ درصد افزایش پیدا کرد.

وزیر نفت عربستان و وزیر انرژی روسیه در پکن، پایتخت جمهوری خلق چین در دیدار و گفت‌وگو با هم توافق کردند که برای تقویت بازار نفت، تولید نفت خام را کاهش می‌دهند. پس از اعلام توافق دو کشور بزرگ صادرکننده نفت، قیمت نفت خام بلافاصله افزایش پیدا کرد.

خلیل الفالح، وزیر نفت عربستان و همتای روسی‌اش ،الکساندر نواک

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام برنت بشکه‌ای ۵۱.۶۳ دلار شد که نسبت به قیمت بسته شده قبلی ۷۹ سنت یا ۱.۶۶ درصد افزایش داشت.

خلیل الفالح، وزیر نفت عربستان و همتای روسی‌اش ،الکساندر نواک بامداد دوشنبه، ۱۵ مه، بعد از دیدار و گفت وگو با هم در پن، به طور مشترک اعلام کردند که توافق کاهش تولید نفت به منظور تقویت بازار را از میانه سال جاری تا مارچ ۲۰۱۸ تمدید خواهند کرد.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک که عربستان سعودی ریاست دوره‌ای آن را به عهده دارد و سایر تولیدکنندگان نفت خام که روسیه آن‌ها را هدایت می‌کند، سال گذشته توافق کرده بودند که تولید نفت خام را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به میزان ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. بازار اما از نفت خام اشباع بود و به همین جهت، با وجود توافق یاد شده، قیمت نفت خام افزایش محسوسی پیدا نکرد و در حد ۵۰ دلار به ازای هر بشکه باقی ماند.

روسیه بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان و عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادر کننده نفت است. این دو کشور در مجموع تولید و عرضه حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خام در روز را که معادل یک پنجم مصرف نفت خام در جهان است، کنترل می‌کنند. تسلط سیاسی و اقتصادی این دو کشور بر بازار نفت، بر تصمیمات دیگر کشورهای تولیدکننده نفت خام اثر دارد.

ویستن برنتسن، رییس بخش مدیریت شرکت تجارت نفت «استرانگ پترولیوم» سنگاپور به خبرگزاری رویترز گفته است:

«عربستان سعودی و روسیه به طور کاملاً مشخص در زمینه تعیین قیمت نفت، همکاری تنگاتنگی را با هم آغاز کرده‌اند. بیانیه مشترک آن‌ها برای کاهش تولید نفت خام نشانه‌ای‌ست آشکار از این همکاری.»

در بیانیه مشترک وزیر انرژی روسیه و وزیر نفت عربستان آمده است که این دو کشور هر چه لازم باشد انجام می‌دهند تا بازار نفت را تثبیت کنند.

آنها در این بیانیه تاکید کردند که دو کشور ذخایر نفت تجاری را به سطح میانگین ۵ ساله خود کاهش می‌دهند. در این بیانیه همچنین بر عزم تولیدکنندگان نفت برای تضمین پایداری بازار تاکید شده است.

کشورهای عضو اوپک ۲۵ مه در وین در اجلاس اوپک شرکت می‌کنند.

در آستانه سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا در حال نهایی ‌کردن قرارداد فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی است. افزایش قیمت نفت، ممکن است بر این معامله اثرگذار باشد.

رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ مه به عربستان سعودی سفر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.