ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات شورای شهر تهران؛ چنددستگی در بین اصلاح‌طلبان

انشقاق در بین اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران به‌طور رسمی صورت گرفت و آن‌ها دو لیست "امید" و "امید اصلاحات" را ارائه داده‌اند.

در حالی‌که لیست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تهران با نام "لیست امید" با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده بود، ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان لیست دیگری را با نام "لیست امید اصلاحات" با سرلیستی محسن هاشمی منتشر کرد.

محمدمهدی تندگویان، سخنگوی ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان شامگاه یکشنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت لیست "امید اصلاحات" برای انتخابات پنجمین شورای شهر تهران را معرفی کرد.

در این لیست ۲۱ نفره محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و مدیر سابق مترو تهران سرلیست است و در آن افرادی چون احمد حکیمی‌پور، محمد حقانی، محسن سرخو، یاشار سلطانی، محمدمهدی تندگویان، حسین راغفر، اسماعیل دوستی، علی نوذرپور، مصطفی سلیمی، حجت‌الاسلام زم، فاطمه دانشور، ابوالفضل مشکینی، علیزاده طباطبایی، غلامعلی رجایی، ایوب فرامرزی، افسانه اقبال‌نیا، مهدی فرنیان، داوود عسگری، افشین حبیب‌زاده و الهام فخاری قرار دارند.

این لیست جدید در حالی اعلام شده است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیش از این لیست دیگری را با نام "لیست امید" منتشر کرده بود. به‌رغم انتقادها به "لیست امید"، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با انتشار اطلاعیه‌ای بار دیگر لیست مورد نظر خود را تکرار و تأیید کرد.

محسن هاشمی، سرلیست "امید اصلاحات" روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد که پاسخگوی شکستن آراء اصلاح‌طلبان نیست و باید شورای عالی هماهنگی اصلاح‌طلبان درباره لیست‌های چندگانه توضیح بدهد.

محمدمهدی تندگویان، از افراد "لیست امید اصلاحات" در این‌باره گفت: "ما قصد مقابله و قصد زیر سئوال بردن و برخورد با لیست اعلامی از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را نداریم بلکه احساس می‌شود نیاز شهرمان به لیست دیگری است."

محسن سرخو، از افراد حاضر در لیست ۲۱ نفره با سرلیستی محسن هاشمی نیز گفت: "پس از اعلام لیست ۲۱ نفره از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری، این انتقادات مطرح شد که اصلاح‌طلبان می‌توانستند لیست قوی‌تری به مردم ارائه کنند."

او افزود: "جای بسیاری از افرادی که در مقابله با فساد در شورای شهر چهارم حضور فعال داشتند و همچنین جای متخصصان و بسیاری از دلسوزان در این لیست خالی بود به‌گونه‌ای که نگران بودیم که مبادا این لیست رأی نیاورد که بر همین اساس کمپینی خودجوش برای عدم انصراف برخی چهره‌های شورای شهر چهارم و متخصصان به راه افتاد و نهایتاً عده‌ای از این افراد به این کمپین جواب مثبت داده و انصراف ندادند."

لیستی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ۱۹ اردیبهشت منتشر کرد با مخالفت‌هایی در میان اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد.

در این لیست نام محمدجواد حق‌شناس، محمد سالاری، مرتضی الویری، سیدمحمود میرلوحی، افشین حبیب‌زاده، زهرا نژاد بهرام، علی اعطا، محسن هاشمی، محمد علیخانی، زهرا صدراعظم نوری، آرش میلانی،‌ ابراهیم امینی، الهام فخاری، حسن خلیل آبادی، شهربانو امانی، احمد مسجد جامعی، بهاره آروین، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، حسن رسولی و حجت نظری قرار دارد.

ابتدا نام معروف صمدی، نماینده سنی مذهب و سابق سنندج در مجلس که به عنوان یکی از نامزدهای این لیست منتشر شده بود ساعاتی بعد حذف و نام مرتضی الویری، شهردار سابق تهران جای او اعلام شد.

با انتشار “لیست امید” موجی از انتقادها در شبکه‌های اجتماعی به‌راه افتاد اما محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از این لیست دفاع کرد.

محسن سرخو درباره زیرپا گذاشتن میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان با انتشار لیست دیگر به جز لیست شورای سیاست‌گذاری گفت: "میثاق‌نامه دو طرفه است و ما از آن‌جایی که معتقدیم اصلی‌ترین رقیب روحانی رأی ندادن است می‌خواهیم لیستی ارائه کنیم که موجب تشویق مردم و افزایش مشارکت شود."

سرخو لیست "امید اصلاحات" را لیست "بهتر" توصیف کرد و گفت: "برخی می‌گویند تهیه این لیست به‌منزله مقابله با لیست شورای عالی اصلاح‌طلبان است اما باید اعلام کنم که ما نه قصد مقابله و نه قصد تخریب داریم بلکه صرفاً یک لبیک و پاسخ مثبت به تقاضاهای مردمی دادیم."

فاطمه دانشور، از اعضای لیست "امید اصلاحات" نیز گفت "لیست امید" از "جامعیت کافی" برخوردار نبود و بازتاب واکنش‌ها نشان‌دهنده آن بود.

پیش از این، عبدالحسین مختاباد، عضو اصلاح‌طلب فعلی شورای شهر تهران با انتقاد از لیست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفته بود که این لیست توان اداره شورای شهر تهران را ندارد چون تخصص این کار را ندارد.

مختاباد گفته بود: "چطور منتقدین سیاست‌های شهرداری از این لیست حذف شدند، اما کسانی که در این سال‌ها همیشه سنگ شهرداری را به سینه می زدند در لیست قرار گرفتند."

در همین حال روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ضمن دفاع از "لیست امید"، امکان تجدید‌نظر در این لیست به دلیل انتقاد برخی افراد را رد کرد و گفت: "هر کسی حق دارد لیست را نقد کند؛ اما اتفاقی که افتاد یک اقدام آسیب‌شناسانه برای چهار شورای گذشته بود."

میرلوحی ارائه "لیست امید" را بر اساس یک کار کارشناسانه دانست و گفت در این لیست کسی سرلیست نیست.

روز جمعه ۲۲ اردیبهشت نیز هیأت رئیسه شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب لیست خود را تحت عنوان ۱+۲۱ اصلاح‌طلبان (شهر سبز) برای شرکت در انتخاب شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد. در این لیست هم محسن هاشمی سرلیست است.

بدین ترتیب انشقاق در میان اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات شورای شهر تهران با انتشار رسمی سه لیست "امید" و "امید اصلاحات" و "شهر سبز" عملاً و رسماً صورت گرفت.

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    آدم و یاد جریانهای چپ بعد انقلاب ۵۷ میندازه وقتی تعداد اعضای گروه به دو نفر میرسید از هم انشعاب میکردن. حالا قضیه اینها هم عمق فاجعه کار جمعی بین جهان سومی ها رو نشون میده. معلوم نیست این لیستها کلا چه جوری بر چه مبنایی تهیه میشه وقتی تشکیلات منسجمی وجود نداره بیشتر حالت شعبده بازی . همون هم میشه مثل دفعه قبل میره تو شورا یک شبه رنگ عوض میکنه چون جناب خیالباف لقمه چربتر به اون خانم پیشنهاد. داد.