ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قالیباف به نفع رئیسی کنار کشید

جمنا در جلسه ویژه‌ای از میان رئیسی و قالیباف، دو کاندیدای مورد حمایت خود برای انتخابات ریاست جمهوری، تصمیم گرفت قالیباف را کنار بگذارد تا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد رئیسی وارد کارزار اصلی شود.

شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، متشکل از برخی نیروهای اصولگرا در یک جلسه ویژه، که  بعد از ظهر دوشنبه ۲۵ اردیبهشت پایان یافت، تصمیم گرفت که از میان دو کاندیدای مورد حمایتش در انتخابات ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف را به نفع ابراهیم رئیسی کنار بگذارد.

پوستری که کانال جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی (جمنا) منتشر کرد

بر اساس خبری که خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی هر دو برای کناره‌گیری به‌نفع دیگری اعلام آمادگی کرده بودند، اما در نهایت قالیباف کنار کشید.

یکی از "اعضای برجسته ستاد قالیباف" که نام او منتشر نشده به "تسنیم" گفته است: "نام این اقدام امروز قالیباف کناره‌گیری از انتخابات نیست، بلکه ائتلاف مستحکمی است برای پیروزی مستعضفین بر دولت اشراف."

قالیباف بلافاصله بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن از طرفداران خود خواست تا برای حفظ وحدت خود به رئیسی رأی دهند. او در بیانیه خود نمایندگان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان را "فرصت‌طلبانِ انقلابی‌نما" نامیده و دولت حسن روحانی را بار دیگر مدافع "چهار درصدی‌ها" خوانده است.

قالیباف نوشته است: "این جریان موریانه‌وار در حال خوردن ریشه‌های انقلاب است و گروهی که نه تنها با انقلابی‌های اصیل تضاد مبانی فکری دارند، بلکه جریانی هستند که منافع مادی آن‌ها به خطر افتاده است."

او همچنین به مناظره‌های تلویزیونی که در آن‌ها اتهاماتی علیه او در ارتباط با فساد مالی مطرح شد اشاره کرده و آن‌ها را "تخریب‌ها، توهین‌ها و اتهام‌زنی‌های گسترده‌" علیه خود، خانواده‌ و هوادارانش دانسته است.

قالیباف تصمیم به کناره‌گیری خود را گامی در راه "آغاز دورانى جدید براى یک تحول اقتصادی" خوانده که "دست چهار درصدی‌ها از اقتصاد" را قطع خواهد کرد.

قالیباف در حالی از دور رقابت‌ها خارج می‌شود که در مناظره‌های تلویزیونی با انتقاد از دیگر نامزد این انتخابات، اسحاق جهانگیری، او را به دلیل نامزد پوششی بودن حسن روحانی مورد سئوال و انتقاد قرار داده بود.

پیش از این نیز در محافل سیاسی ایران احتمال داده می‌شد که قالیباف به‌نفع رئیسی از انتخابات کنار بکشد. بسیاری از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان نیز کاندیدای اصلی اصولگرایان در انتخابات را ابراهیم رئیسی می‌دانستند.

طرفداران رئیسی بر روی خبر کناره‌گیری قالیباف به عنوان تضمین پیروزی رئیسی تبلیغ می‌کنند. سایت رجانیوز، منسوب به "جبهه پایداری" خبر انصراف قالیباف به نفع رئیسی را این گونه بازتاب داده است:

ابراهیم رئیسی در شیراز در حال سخنرانی بود که بیانیه انصراف محمد باقر قالیباف منتشر شد. او در حین سخنرانی گفت: "من از ایشان تشکر می‌کنم، کارشان انقلابی بود."

دبیر ستاد انتخابات ایران اما به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است که قالیباف هنوز به طور رسمی از صحنه رقابت‌ها کناره‌گیری نکرده است.

به گفته علی پورعلی مطلق "تاکنون درخواستی مبنی بر انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از صحنه رقابت دریافت نشده."

به گفته دبیر ستاد انتخابات ایران: "بر اساس قانون هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای انصراف از عرصه رقابت انتخاباتی باید تصمیم خود را به صورت مکتوب به ستاد انتخابات کشور و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنند."

تکلیف آرای قالیباف

در رسانه‌های متمایل به روحانی انصراف قالیباف به منزله شکست او توصیف شده است. سایت عصر ایران در تفسیری در این باره نوشته: « بر اساس نظرسنجی‌ها شانس رییسی بیش از قالیباف بود و بر همین اساس شهردار تهران به نفع معاون اول سابق قوه قضاییه از صحنه کنار کشید.» در ادامه این تفسیر آمده است:

«قالیباف برخلاف رییسی نماد اصول‌گرایی نیست. بسیاری از جریان‌های اصول‌گرایی حاضر نشدند از او در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنند. بر همین اساس حامیان او را اصول‌گرایان صرف تشکیل نمی‌‍دهند. همین امر باعث می‌شود سبد رای او میان روحانی و رییسی تقسیم شود. حامیان اصول‌گرای قالیباف به ابراهیم رییسی رای می‌دهند و طبقه متوسطی که به واسطه مدیریت قالیباف در شهر تهران می‌خواستند به او رای بدهند ممکن است رای خود را به سبد روحانی بیندازند. در صورت کنار نرفتن میرسلیم از صحنه انتخابات به نظر می‌رسد او نیز می‌تواند بخشی از رای قالیباف را به خود اختصاص دهد.»

سایت "انتخاب" هم در تفسیری پس از اینکه قالیباف را به عنوان کسی که در اصل "ایدئولوژیک" نیست، یعنی بیش از اینکه اصول‌گرا باشد، تکنوکرات است، این سه دلیل آورده برای اینکه اثبات کند آرای قالیبباف به سبد آرای رئیسی اضافه نخواهد شد:

«۱.  نخست اینکه شخص آقای رئيسی و همچنین مشاوران و اطرافیانشان از طبقه جریان های ایدئولوژیک به شمار می روند.

۲. بخش اعظم مردان رئيسی همان وزرای دولت محمود احمدی نژاد هستند و با عنایت به سابقه مخدوش آن دوران و البته انتقاداتی که قالیباف همیشه نسبت به عملکرد دولت های نهم و دهم داشته، بعید است طرفداران او، امروز راضی شوند به همان تیم رای دهند.

۳.   نکته سوم اینکه همانطور که اشاره شد، آرای قالیباف ایدئولوژیک نبوده که حالا با توصیه او، کاملا به حساب رئيسی منتقل شود، آنها مدیریت شهردار را واجد صلاحیت دانسته اند نه اینکه قالیباف را به عنوان رهبر یک جریان قبول داشته باشند که با یک تکرار کردنش هرآنچه او توصیه کرد را عملی کنند. ضمن اینکه سابقه مدیریتی از رئيسی در دست ندارند که بخواهند صرفا با توصیه قالیباف نام سید ابراهیم رئيسی را بر روی تعرفه های رای بنویسند.»

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Omid

    پیام به ملت ایران: برای یکبار و آخرین بار با رفتن به پارکها و مناطق تفریحی دراین انتخابات قلابی رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی شرکت نکنید..دیگه بس است شرکت کردن در انتخابات قلابی ریاست‌جمهوری،،هروقت به ما اجازه دادند که رهبر را مستقیم با رای مردم انتخاب کنیم،اونوقت به پای صندوقهای رای خواهیم رفت.باتشکراز ملت ایران

  • اشکان

    آیت الله قتل عام + سردار گازانبری = قتل عام گازانبری. یعنی اگر رای بیاورند فاتحه مردم خوانده است. شعار تبلیغاتی او هم بهتر است این باشد : " هر ایرانی یک طناب " !

  • میر ز ا رضا

    روز پیروزی چی بپوشیم؟!؟ هیچی. لخت و عریان. که این تمرین خوبی از برای حضور در درگاه خالق عالمیان است در روزی که دیگر شعبده بازی و خیمه شب بازی و پاچه خواری و غیره امکان ناپذیر است. آیه ۹۴ از سوره ۶ در قرآن: و همان گونه كه شما را نخستين بار آفريديم [لخت و عریان] تنها به سوى ما آمده‏ ايد و آنچه را به شما عطا كرده بوديم پشت‏ سر خود نهاده‏ ايد و شفيعانى (مراجع تقلید و امامان و غیره) را كه در [كار] خودتان شريكان [خدا] مى ‏پنداشتيد با شما نمى ‏بينيم به يقين پيوند ميان شما بريده شده و آنچه را كه مى ‏پنداشتيد کسب کرده اید (جاه و مقام و غیره در روی زمین) از دست‏ شما رفته است.

  • مستضعف اجباری

    دلیل این وقایع در نزد گروه تندرو اصو لگراها نظام ولایی، وسواس بیش از حد آنها است. این گروه اسا روحانیت را ولی الامر خود میدانند و خود را صغیر میدانند که بایدیک روحانی شیعه ولایی آنها ولایت وسرپرستی کند. اما وسواس عقیدتی آنها کار دستشان داده و کاندیدای نامحبوب برگزیدند! با این اتفاق اخیر، بخش مهمی از آرای قالبیباف به سمت میرسلیم میرود و برخی ناامید. در این حالت احتمال برنده شدن کاندیدای اعتدالی-اصلاحاتچی بسیار بیشتر و قطع به یقین دور اول برنده هستند. متاسافنه نظاتر استصوابی شورای نگهبان، بار دیگر اجازه نداد یک کاندیداهای مستقل مردمی به انتخابات راه یابند و مردم مجبور میکنند از ترس تندروها، باز کاندیدای اعتدالی-اصلاحاتچی را برگزینند.