ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تدابیر تازه قاسم سلیمانی برای حفظ محور تهران – لاذقیه

به دلیل ائتلاف نیروهای نظامی آمریکا با کردهای شمال سوریه، فرمانده سپاه قدس راه مواصلاتی تهران به کرانه دریای مدیترانه را برای اجتناب از رویارویی نظامی با آمریکایی‌‌ها تغییر داد.

ایران از آغاز جنگ سوریه تاکنون تلاش می‌کند محور تهران - لاذقیه را که دسترسی جمهوری اسلامی به آب‌های دریای مدیترانه را فراهم می‌آورد باز نگه دارد. اکنون اما به دلیل تحرکات نظامی آمریکا و یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه برای آزادسازی رقه، سپاه قدس ناگزیر شده، محور تهران - لاذقیه را برای اجتناب از درگیری نظامی با نیروهای آمریکایی تغییر دهد.

ستون ارتش آمریکا به همراهی یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه

گاردین گزارش داده است که به دستور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و هادی العامری، یکی از فرماندهان سپاه بدر، محور تهران - لاذقیه به مسافت بیش از ۲۰۰ کیلومتر به سمت جنوب تغییر داده شده است.

نیروهای سپاه بدر اکنون در اطراف شهر البعاج در عراق مستقرند که گفته می‌شد، مدتی محل اختقای ابوکر بغدادی بوده است.

دسترسی سپاه قدس به محور تهران – لاذقیه دشوارتر می‌شود. تهران و بغداد گمان می‌کنند که یکی از دلایل تحرکات نظامی اخیر آمریکا در شمال سوریه به همراهی و با هدایت یگان‌های مدافع خلق این است که دسترسی ایران به محور تهران – لاذقیه محدود شود.

یک مقام امنیتی در عراق به گاردین گفته است در پرتو این تحولات سپاه قدس اکنون قصد دارد با کمک سپاه بدر، مواضع شبه‌نظامیان شیعه در البعاج را مستحکم کند و سپس شهرهای میادین و دیرالزور در شرق سوریه را از دست داعش درآورد. به گفته این مقام عراقی، سپاه قدس و سپاه بدر تلاش می‌کنند پیش از آنکه نیروهای نظامی آمریکا به طرف میادین و دیرالزور حرکت کنند، تسلط بر این دو شهر را که در محور تازه تهران – لاذقیه قرار دارند در اختیار بگیرند.

بعد از آزادسازی موصل توسط ارتش عراق، فتح شهر البعاج به دست شبه‌نظامیان سپاه بدر به این معنا خواهد بود که داعش تسلطش بر استان انبار در عراق را کاملاً از دست بدهد.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق (عکس: آرشیو)

داعش عراق را از دست داده و به این ترتیب آزادسازی شهرهای رقه و دیرالزور در سوریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. تدارکات نظامی آمریکا برای آزادسازی این شهرها هنوز ادامه دارد. ائتلافی هم بین وزارت دفاع آمریکا و یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه شکل گرفته که بر رابطه آنکارا با واشنگتن سایه انداخته است.

تلاش سپاه قدس برای حفظ محور تهران – لاذقیه معادلات سیاسی در سوریه را پیچیده‌تر کرده است.

محور تهران – لاذقیه تا پیش از این از شهر بعقوبه در عراق به شرقاط و از آنجا به تل‌عفر و سنجار و قمیشلی و کوبانی در شمال سوریه راه می‌برد، تا اینکه سرانجام با عبور از ادلیب و حمص به لاذقیه و به کرانه دریای مدیترانه می‌رسید. از طریق دریای مدیترانه امکان ارتباط سپاه قدس با حزب‌الله و جنوب لبنان برقرار می‌شد.

سپاه بدر در آزادسازی شهرهای کردنشین بی‌تأثیر نبود. اما اکنون به دلیل ائتلاف بین آمریکا و کردهای شمال سوریه، محور تهران – لاذقیه به خطر افتاده است.

سپاه قدس و سپاه بدر چنین در نظر گرفته‌اند که به جای آنکه از تل‌عفر خود را به شمال سوریه برسانند، به میادین و دیرالزور و  دمشق و از آنجا به حمص و لاذقیه بروند.

به دلیل حضور ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس، محور تهران- لاذقیه برای ارتباط سپاه قدس با حزب‌الله لبنان اهمیت حیاتی دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.