ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال ایران از تمدید توافق کاهش تولید نفت

روسیه و عربستان سعودی مایل‌اند توافق بر سر کاهش تولید نفت را تا ۹ ماه دیگر تمدید کنند. منابع نزدیک به ایران این اقدام را مثبت ارزیابی کردند.

یک منبع نزدیک به تهران روز سه‌شنبه ۱۶ مه / ۲۶ اردیبهشت گفته است که پیشنهاد تمدید توافق بر سر کاهش تولید نفت که از آغاز سال جاری میلادی به‌اجرا گذاشته شد، همچنان ایده خوبی است.

به‌گزارش رویترز، از اظهارنظر منبع نزدیک به دولت ایران چنین برداشت می‌شود که ایران تا جایی که کاهش تولید نفت مورد توافق همگانی است از آن پشتیبانی می‌کند.

عربستان سعودی و روسیه، دو کشور برتر جهان در تولید و صادرات نفت، روز دوشنبه ۱۵ مه / ۲۵ اردیبهشت اعلام کردند که مایل‌اند توافق اوپک و چند کشور دیگرِ غیرعضو بر سر کاهش تولید نفت به‌منظور افزایش بهای آن، ۹ ماه دیگر، یعنی تا ماه مارس ۲۰۱۸، تمدید شود.

۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸، اوپک به توافقی درباره کاهش تولید نفت دست یافت. به دنبال آن، قیمت نفت برنت ۸ درصد افزایش یافت و به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسید. پس از آن کشورهای غیراوپک نیز در دسامبر به این توافق پیوستند تا در نیمه نخست امسال حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از مجموع تولید نفت بکاهند.

کویت که به‌شکل سنتی با موضع عربستان سعودی موافق است روز سه‌شنبه اعلام کرد که از پیشنهاد جدید تمدید کاهش تولید نفت پشتیببانی می‌کند.

با این حال موضع ایران کمتر قابل پیش‌بینی است، زیرا بدون آن‌که انتخابات ریاست جمهوری این کشور در روز جمعه در نظر گرفته شود، ایران تنها کشور عضو اوپک است که مجاز به افزایش تولید نفت خود است.

ایران خواستار معافیت از کاهش تولید به دلیل از دست دادن بازار خود پس از تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با پرونده هسته‌ای شده بود و اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حالی برای کاهش تولید روزانه به توافق دست یافتند که به ایران اجازه دادند تا میانگین تولید روزانه‌اش را تا ۳ میلیون و ۷۴۷ بشکه افزایش دهد.

منبع نزدیک به ایران به رویترز گفته است: "تعهدنامه اوپک و تولیدکنندگان عمده غیراوپک [برای کاهش تولید نفت] ثبات را به بازار نفت بازمی‌گرداند و این برای امنیت عرضه در سال‌های آینده ضروری است."

منبع دیگری گفت که انتظار می‌رود اگر تولیدکنندگان دیگر مانند عراق نیز از تمدید کاهش تولید نفت حمایت کنند ایران در نشست وین در تاریخ ۲۵ ماه مه، از تمدید ۹ ماهه پشتیبانی کند.

در بازار جهانی نفت قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت خام آمریکا ۰.۵۰ درصد افزایش یافت، یعنی قیمت آن‌ها به ترتیب ۵۲.۰۹ و ۴۹.۰۵ دلار در هر بشکه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قانون

    5% کاهش تولید، ولی 50% درصد افزایش درآمد/ این یعنی عقل سلیم/ وقتی بازار اشباع از تولید است، چرا بی خودی منابعت را مفت بفروشی؟!