ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگذشت نوشیروان مصطفی، سیاستمدار اقلیم کردستان

نوشیروان مصطفی امین، یکی از سیاستمداران عمده اقلیم کردستان، صبح روز جمعه نوزدهم ماه مه ۲۰۱۷ / ۲۹ اردیبهشت در زادگاهش شهر سلیمانیه، در اقلیم کردستان درگذشت.

نوشیروان مصطفی امین،  یکی از سیاستمداران عمده اقلیم کردستان (عراق)، صبح روز جمعه نوزدهم ماه مه ۲۰۱۷ / ۲۹ اردیبهشت در شهر زادگاهش سلیمانیه درگذشت.

نوشیروان مصطفی امین
نوشیروان مصطفی امین

نوشیروان مصطفی در سال ١٩٤٤ در سلیمانیه به دنیا آمد و در دهه شصت میلادی طرفدار مصطفی بارزانی، رهبر کردهای عراق شد.

پس از امضای قرارداد الجزایر میان صدام حسین و شاه ایران در سال ١٩٧٥ میلادی و بر پایه آن کنترل مبارزات کردهای عراق به رهبری مصطفی بارزانی ، نوشیروان مصطفی که در وین پایتخت اتریش در مقطع دکتری در رشته حقوق مشغول تحصیل بود، به درخواست و فراخوان جلال طالبانی، برای تاسیس اتحادیه میهنی کردستان، در سال ١٩٧٦ به کردستان برگشت. هدف ایجاد جنبش تازه‌ای در میان کردهای عراق بود.

نوشیروان مصطفی امین، از بدو تاسیس اتحادیه میهنی کردستان در سال ١٩٧٦ به مدت ٢٨ سال معاون اولی جلال طالبانی را بر عهده داشت. او از رهبران قیام مردم کردستان عراق علیه حکومت صدام حسین در  سال ١٩٩١ بود.

او پس از سال‌ها همراهی با جلال طالبانی و بودن در راس حزب اتحادیه میهنی کردستان، در نهایت در سال ٢٠٠٦ میلادی در اعتراض به آن‌چه که فساد اصلاح‌ناپذیر در اتحادیه میهنی کردستان می‌نامید، جنبش تغییر (گوڕان) را تاسیس و به عنوان اپوزیسیون وارد حیات سیاسی اقلیم کردستان شد. مشخصه جنبش گوران این بود که به عنوان نیروی مسلح تشکیل نشده بود و کارپایه‌ای سیاسی داشت.

حزب گوران توانست، در انتخابات ٢٠١٣ بعد از حزب دمکرات، با به دست آوردن بیشترین آراء، به عنوان دومین حزب بزرگ اقلیم کردستان و در مرتبه‌ای بالاتر از حزب سابق خود، اتحادیه میهنی کردستان وارد پارلمان شود. این حزب موضوع وجود فساد در دستگاه رهبری اقلیم کردستان را برجسته کرد، اما به خود همین حزب هم اتهام مشابهی زده شد. نوشیروان مصطفی رابطه گرمی با جمهوری اسلامی داشت. آخرین سفر رسمی او به تهران در تیرماه ۱۳۹۱ بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیاوش

    با گفتن اینکه "نوشیروان مصطفی رابطه گرمی با جمهوری اسلامی داشت. آخرین سفر رسمی او به تهران در تیرماه ۱۳۹۱ بوده است" میخواهی چه چیزی را القا کنی؟ میخوتهی بگویی جیره خوار ایران بود!؟ وی یک نظریه پرداز کورد بود که تبعات نظریات سیاسی وی و حزبی که تأسیس کرد (گوران) نقش اساسی در ارتقا فرهنگ سیاسی کوردستان داشت. چرا از این بابت سخنی نرفته است؟

  • سقزی

    نوشیروان مصطفی رابطه گرمی با جمهوری اسلامی داشت. مشخصه جنبش موران