ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان رأی‌گیری؛ شمارش آرا

در ساعات پایانی رأی‌گیری گزارش تخلفات ستاد ابراهیم رئیسی به وزارت کشور خبرساز بود.سخنگوی شورای نگهبان اما اعلام کرد گزارش تخلف الزاماً به معنای وجود تخلف نیست.

رأی‌گیری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا سرانجام به پایان رسید. در ساعات پایانی رأی‌گیری گزارش تخلفات ستاد ابراهیم رئیسی به وزارت کشور خبرساز بود.

ستاد انتخابات وزارت کشور در ساعات پایانی روز رأی‌گیری

وزارت کشور دو بار مهلت اخذ رأی را تمدید کرد. پیش‌بینی شده بود که میزان مشارکت حدود ۷۰ درصد باشد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اما در ساعات پایانی رأی‌گیری به خبرگزاری‌های داخلی گفته بود که آمار و ارقامی که به دست او رسیده نشان می‌دهد که میزان مشارکت بیش از دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بوده است.

در ایران  ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر واجد شرایط حضور در انتخابات‌اند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر برای نخستین بار در زندگی‌شان در انتخابات جمهوری اسلامی شرکت می‌کنند.

انتخابات همانطور که انتظار می‌رفت دو قطبی بود. توماس اردبرینک، خبرنگار نیویورک تایمز در تهران گزارش داده بود که ظاهراً حوزه‌های اخذ رأی برخلاف انتظار در جنوب تهران خلوت بوده‌اند.

نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران عبارت‌اند از:

  • سید مصطفی آقامیرسلیم- مشهور به میرسلیم
  • حسن روحانی
  • ابراهیم رئیس الساداتی- مشهور به رئیسی
  • مصطفی هاشمی طبا

رقابت اصلی بین حسن روحانی و ابراهیم رئیسی‌ بود. ستاد ابراهیم رئیسی، هنگامی که رأی‌گیری رو به پایان بود، موارد متعددی از تخلفات انتخاباتی را به وزارت کشور گزارش کرد. در مجموع ستاد ابراهیم رئیسی هفت مورد تخلف را گزارش داده است:

  •     عدم رعایت عدالت در اعلام اسامی نامزدها
  •     عدم صدور کارت ورود به صندوق ناظران حجت الاسلام رئیسی
  •     جلوگیری از ورود ناظران دارای مدرک نظارت حجت الاسلام رئیسی به صندوق
  •     شروع به کار همراه با تأخیر در برخی شعب
  •     تبلیغ غیرقانونی به نفع دولت
  •     فعالیت ستادهای رئیس جمهور مستقر

ابراهیم رئیسی برای اعلام این تخلفات به وزارت کشور رفت و با وزیر کشور گفت‌وگو کرد. او در جمع خبرنگاران گفت:

«اشکالات کم هم نباید در انتخابات باشد. مثل اینکه در یک نقطه تعرفه نرسد. ممکن است در کلان اتفاقی نیفتد، اما آن نقطه موجب نگرانی می شود.»

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) 19. Mai 2017

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ساعتی بعد اعلام کرد که تخلفات زیاد بوده:

«بازرسی‌ها زمان‌بر است و باید منتظر پایان ساعت رأی‌گیری باشیم و سپس گزارش‌ها را بررسی کنیم و شورای نگهبان اعلام نظر کند. الان نمی‌توانم درباره تخلفی که در روند انتخابات تاثیرگزار بوده باشد، اظهار نظر کنم، اما گزارش تخلفات زیاد است.»

او اما ساعتی بعد در گفت و گو با شبکه خبر اعلام کرد که گزارش تخلف الزاماً به معنای تخلف نیست:

«در برخی حوزه‌ها اعلام شد که تعرفه نیست، اما بررسی هیأت نظارت نشان داد که مشکل کمبود تعرفه وجود نداشت.»

خبرگزاری‌های خارجی گزارش داده‌اند که رقابت بین حسن روحانی و ابراهیم رئیسی تنگاتنگ بوده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته است با پایان رای گیری در ساعت ١٢ شب، شمارش آرا آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری تا دست‌کم یکشنبه، یکم خرداد به دراز بکشد.


آخرین خبرهای روز انتخابات:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    کن تیمرمن رئیس «بنیاد دمکراسی برای ایران» مستقر در واشنگتن روز پنجشنبه در مقاله ای که در نشریه فرانت پیج انتشار یافت: «این انتخابات به اندازه انتخاباتی که جوزف استالین در شوروی دهه ۱۹۳۰ و صدام حسین در عراق دهه هشتاد برگزار می کرد، آزاد است.» او سپس از سخن معروف استالین مبنی بر این که «مهم نیست که چه کسانی رای می دهند، مهم این است که آرا را چه کسی می شمارد» یاد کرده و نوشته است این جمله هیچ کجا به اندازه وضع امروز جمهوری اسلامی ایران صحت نداشته است.

  • nader

    برای چی در عکسهای پای صندوق رای علامت پیروزی نشان میدهند؟! مگر قرار است چیزی عوض شود؟!

  • nader

    تبعه ایران صبح جمعه در اعتراض به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خود را در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بانکوک آتش زد. خبرگزاری آلمان به نقل از پلیس تایلند گزارش داده است این مرد در حالیکه به زبان عربی شعار می داد " رای ندهید" با ریختن بنزین خود را آتش زد. به گزارش خبرگزاری آلمان وی پلاکاردی هم که به عربی و انگلیسی شعار " رای ندهید " بر روی آن نوشته شده بود با خود حمل می کرد. پلیس میزان سوختگی او را ۲۰ تا ۳۰ درصد اعلام کرده و گفته است که وی برای مداوا به بیمارستان منتقل شده است.

  • نادر

    رای دادن نرگس محمدی ، زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین در همه جای دنیا بعنوان یک اقدام تنبیهی زندانیان حق شرکت در انتخابات و دادن رای را ندارند بعنوان محرومیت از حقوق اجتماعی پرسشی از خانم نرگس محمدی: به کدامیک رای دادی؟؟ اون کسی که میخواهد امثال شما ها سر به تن تان نباشد و یا به اونی کسی که میخواهد امثال شماها بیشتر عمرتان را تو اوین بگذرانید؟؟ راستی اگر به ملا حسن کلیدساز رای دادی دراین چند سالی که زندان هستی حتی یکبار هم شد که او نامی از تو ببرد و یادی از تو بکند؟؟