ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نقض آتش‌بس در لیبی؛ ۱۴۱ کشته در حمله به فرودگاه نظامی لیبی شرقی

فایز السراج، نخست‌وزیر دولت طرابلس در واکنش گفت که هیئتی برای بررسی این حادثه تشکیل داده و تا زمان مشخص شدن «افراد مسئول»، وزیر دفاع و فرمانده «نیروی نظامی مصراته را معلق می‌کند.

در حمله به فرودگاهی در جنوب لیبی که آتش‌بس شکننده در آن منطقه را به خطر انداخت، بیش از ۱۴۰ تن کشته شدند.

خلیفه بلقاسم حفتر، فرمانده نیروهای «ارتش ملی لیبی»

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای مسلح لیبی شرقی جمعه ۱۹ مه گفت که در حمله به پایگاه نظامی براک الشاطی، دست‌کم ۱۴۱ تن کشته شدند.

پایگاه نظامی براک در ساحل جنوبی لیبی قرار دارد. آتش‌بس شکننده بین نیروهای لیبی شرقی و غربی در این منطقه که ماه‌های اخیر به کانون درگیری‌ها بدل شده‌بود، با این حمله از بین رفت.

پس از مرگ قذافی لیبی در آشوب فرورفت و اکنون دو دولت موازی غربی و شرقی به‌ترتیب در طرابلس و طبرق بر سر کار هستند. دولت مستقر در طرابلس به نام «دولت وحدت ملی» (GNA) تحت حمایت سازمان ملل و دولت‌های غربی قرار دارد و از سوی آنها به رسمیت شناخته شده. نیروهای دولت شرقی نیز به «ارتش ملی لیبی»  (LNA) موسوم هستند که تحت حمایت روسیه قرار دارند.

درگیری اخیر نیز بین گروه‌های مسلح طرفدار نیروهای شرقی موسوم به «ارتش ملی لیبی» و شبه‌نظامیان هوادار دولت‌های کنونی و پیشین مستقر در طرابلس رخ داد.

به گفته المسماری، ۱۰۳ تن از کشته‌شدگان حمله اخیر به تیپ دوازدهم ارتش ملی لیبی تعلق داشتند.

مهاجمان نیز عضو یک تیپ نظامی متعلق به شهر مصراته موسوم به «نیروی سوم» بودند که متحد «دولت وحدت ملی» در طرابلس هستند. یک سخنگوی نیروی سوم گفته است که اعضای کشته‌شده ارتش ملی در پایگاه نظامی همگی مسلح بوده‌اند.

پیشتر شهردار براک الشاطی آمار کشته‌شدگان را ۸۹ تن اعلام کرده‌بود.

تعلیق وزیر دفاع دولت وحدت ملی

فایز السراج، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی در واکنش به اخبار این حمله گفت که هیئتی برای بررسی این حادثه تشکیل داده است.

او گفت که تا زمان مشخص شدن حقیقت و معلوم‌شدن «افراد مسئول در زیرپا گذاشتن آتش‌بس»، وزیر دفاع دولت مستقر در طرابلس و نیز فرمانده «نیروی سوم» در مصراته را از کار معلق می‌کند.

او حمله به براک الشاطی را به شدت محکوم کرد و خواهان برقراری فوری آتش‌بس شد.

ارتش ملی لیبی گفته است که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و گردان‌های دفاع بنغازی (BDB) که پیشتر در بنغازی با LNA درگیر بودند، به نیروهای طرابلس در حمله به براک الشاطی یاری رسانده‌اند.

المسماری نیز خبر داد که ارتش ملی لیبی در واکنش به این رویداد، به سبها و جفره حمله هوایی کرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.