ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار ترامپ از اسرائیل و فلسطین؛ گامی مبهم در راه بازسازی اعتماد

ترامپ دو روز مهمان نتانیاهو و محمود عباس خواهد بود. باید دید که این سفر چه تأثیری بر اقناع اسرائیل و فلسطین برای ادامه مذاکرات خواهد گذاشت. سیاست ترامپ هنوز ناروشن است.

رئیس جمهوری آمریکا پس از آن‌که گفت صلحِ به‌ظاهر دست‌نیافتنی بین اسرائیل و فلسطین امکان‌پذیر است و می‌تواند آسان‌تر از آن باشد که گمان می‌رود، سفر خود را به اسرائیل آغاز می‌کند.

دونالد ترامپ در یک سفر دو روزه به اسرائیل و فلسطین درباره بحران دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد و سپس به واتیکان خواهد رفت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پی آن‌که روز یکشنبه در ریاض در برابر ائتلافی از رهبران کشورهای اسلامی به ایران حمله لفظی کرد، امروز دوشنبه ۲۲ مه / یکم خرداد راهی بیت‌المقدس (اورشلیم) می‌شود تا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کند. او روز سه‌شنبه به فلسطین سفر خواهد کرد تا محمود عباس را ملاقات کند و سپس به واتیکان برود.

ترامپ روز یکشنبه در ریاض گفت: «اگر باورمندان به سه دین [مسیحیت، اسلام و یهود] متحد شده و همکاری کنند صلح در جهان امکان‌پذیر است، از جمله بین اسرائیل و فلسطین.»

در بیت‌المقدس (اورشلیم) رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر دوشنبه از کنیسه مقبره مقدس، یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی مسیحیان، جایی که گفته می‌شود در آن مسیح به صلیب کشیده شده، دیدار خواهد کرد. او سپس چند صد متر پیاده از میان شهر تا دیوار نُدبه، یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی یهودیان خواهد رفت و در مجاورت آن مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان را بازدید خواهد کرد.

بدین ترتیب دونالد ترامپ در این سفر از نزدیک با مسئله فلسطین و اسرائیل، رو در رو خواهد شد. او پیش از این، تمایل خود را به هدایت «توافق نهایی» به‌منظور پایان دادن به یکی از قدیمی ترین تنش‌های موجود در جهان اعلام کرده بود.

بیت‌المقدس (اورشلیم) بنا به اهمیت مذهبی و سیاسی آن در مرکز این تنش قرار دارد. کنیسه مقبره مقدس همچون دیوار نُدبه و مسجد الاقصی در بخش شرقی بیت‌المقدس (اورشلیم) قرار دارند، بخشی که اسرائیل آن را در سال ۱۹۶۷ اشغال و در سال ۱۹۸۰ ضمیمه خود کرد.

اسرائیل بیت‌المقدس (اورشلیم) را پایتخت «جدایی‌ناپذیر» خود می‌داند و بنیامین نتانیاهو شامگاه روز یکشنبه بار دیگر این موضوع را تکرار کرد. او در مراسم پنجاهمین سالگرد تصرف شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) توسط ارتش اسرائیل گفت: «با تمام جهانیان می‌گوییم (...) اورشلیم پایتخت اسرائیل بوده و خواهد بود.»

از سوی دیگر فلسطین نیز می‌خواهد آرزوی چندین دهه خود، پایتخت شدن شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) را عملی سازد.

دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی خود وعده داد که بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت بشناسد و سفارت آمریکا از تل آویو را به این شهر منتقل کند، موضوعی که مخالف نظر جامعه جهانی و چندین دهه دیپلماسی آمریکا بود.

ترامپ نخستین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که از دیوار نُدبه دیدار می‌کند. او دیدار از این مکان‌های مذهبی را بدون همراهی رهبران اسرائیل انجام خواهد داد، موضوعی که در صورت عملی شدن آن به‌معنای به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر این دیوار خواهد بود و نیروهای راست اسرائیل از آن استقبال خواهند کرد.

بازسازی اعتماد

این تنها یکی از سئوالات مطرح شده در سفر دونالد ترامپ به خاورمیانه خواهد بود.

ترامپ به تجربه فعالیت‌های تجاری خود به‌منظور دستیابی به راه حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین می‌بالد، هدفی که بارها دیگران در آن شکست خورده‌اند.

او شامگاه دوشنبه با نتانیاهو دیدار می‌کند و روز سه‌شنبه در بیت لحم به ملاقات محمود عباس در کرانه باختری خواهد رفت. این دو پس از روی کار آمدن ترامپ به دیدار او در واشنگتن رفته بودند.

نتانیاهو و عباس از سال ۲۰۱۰ تاکنون دیدار رو در رویی نداشته‌اند. آخرین مذاکره اسرائیل و فلسطین به هدایت آمریکا در آوریل ۲۰۱۴ انجام شد. صلح فلسطین و اسرائیل از سال‌ها پیش دور از دسترس به‌نظر می‌رسد.

از نظر برخی حضور ترامپ در منطقه رویکرد کاملاً جدیدی در راه موفقیت است اما به‌نظر می‌رسد این رویکرد برای فلسطین و اسرائیل همچنان ناروشن است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.