ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به جای «ورسای تهران» یک مسجد با بازدهی تجاری ساخته می‌شود

مهدی چمران در یکی از اقداماتش پشت درهای بسته از طرح تازه‌ای برای خانه «ثابت پاسال» خبر داده است: آخرین تلاش‌های اصول‌گرایان در شورای شهر تهران برای مسجدسازی؟

چهارمین دوره شورای شهر تهران به زودی به پایان می‌رسد. در شورای پنجم اصلاح‌طلبان با «لیست امید» به پیروزی رسیده‌اند. تلاش‌های مهدی چمران برای بازشماری آرا به نتیجه رسید، اما بعد از بازشماری آرا، نه تنها آرای بیشتری را به خود اختصاص نداد، بلکه از آرای او هم مقداری کاسته شد. اکنون در یکی از آخرین اقدامات شورای چهارم، مهدی چمران خبر داده که قرار است به جای خانه ثابت پاسال در تهران که از آن به عنوان «ورسای تهران» هم یاد می‌شد یک مسجد با «بازدهی تجاری» ساخته شود. او می‌گوید اگر شورای چهارم این طرح را تأیید کند، معاونت شهرداری هم مخالفتی نخواهد کرد.

کاخ ثابت پاسال با مساحت بیش از ۱۱ هزار و ۵۴۳ متر مربع در خیابان جردن در تهران

مهدی چمران در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی درباره طرح ساختن مسجد به جای خانه ثابت پاسال گفته است:

 «می‌خواستند در این عمارت مجتمع تجاری بسازند و بلندمرتبه‌سازی کنند اما پیشنهاد دادیم در آنجا مرکز فرهنگی و مذهبی ساخته شود. یعنی مسجد بسازند. البته باید در این مکان، بخش تجاری هم فعال شود تا بتواند هزینه‌های خود را دربیاورد.»

به گفته مهدی چمران طرح ساختن مسجد به جای خانه «ثابت پاسال» به یکی از اساتید دانشکده معماری تهران سپرده شده است.

مهدی چمران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در «لیست خدمت» (لیست اصول‌گرایان) قرار داشت. او در این انتخابات نفر بیست و دوم شد و به این دلیل که ۲۱ نفر «لیست امید» (لیست اصلاح‌طلبان) همگی رأی آورده بودند از راهیابی به شورای شهر تهران بازماند. چمران در دوره پیشین معمولاً پشت درهای بسته تصمیماتی را می‌گرفت و ابلاغ می‌کرد و از این نظر مورد انتقاد قرار گرفته بود. نقش او در پرونده املاک نجومی شهرداری تهران (واگذاری املاک گرانبها به برخی مدیران ارشد شهری و اعضای شورای شهر تهران) نیز خبرساز بوده است.

ورسای تهران: قصر سنگی

«کاخ ورسای تهران» متعلق به ثابت پاسال، سرمایه‌دار مشهور ایرانی در پیش از انقلاب بود که از روی الگوی معماری قصر لو پتی تریانون در ورسای ساخته شد و در خیابان جردن در تهران قرار دارد. این خانه پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران بوده است. تزئینات داخلی این خانه را‌‌ مسئول تدارکات چادرهای سلطنتی در تخت جمشید انجام داده بود. پیش از انقلاب تهرانی‌ها از این عمارت باشکوه به عنوان «قصر سنگی» یاد می‌کردند.

پس از انقلاب، صادق خلخالی، کاخ ثابت پاسال را مصادره کرد. او در خاطراتش می‌نویسد:

«بعد از تابستان ۶۰ که دیگر کم‌کم کار رسیدگی به پرونده‌های وابستگان طاغوت کم شده بود، نزد امام رفتم و بعد از اینکه کمی از محاکمه اعضای گروه‌های سیاسی ضد انقلاب گفتم، از وضعیت فساد و مواد مخدر صحبت کردم و اینکه الان باید در این مورد هم انقلابی عمل کنیم. امام فرمودند بروید و مسئولیت این کار را به دست بگیرید. از جماران که بیرون آمدم یکراست رفتم به خلوت‌ترین خانه‌ای که سراغ داشتم؛ خانه‌ای بزرگ که قبلاً به ثابت پاسال تعلق داشت و از همان‌جا به دادستانی انقلاب زنگ زدم و گفتم بروید هر چه قاچاقچی مواد مخدر می‌شناسید دستگیر کنید. شب نشده بود که زیرزمین و انباری‌های خانه پر زندانی شده بود.»

حبیب‌الله ثابت که پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۳۶۹ به دور از ایران، در لس‌آنجلس درگذشت، تاجر، صنعتگر و کارآفرین ایرانی و از اعضای محفل ملی بهائیان ایران در دوران حکومت پهلوی است.

حبیب‌الله ثابت مالک ۴۱ شرکت بازرگانی بود و حدود ۱۰ هزار نفر را به کار گمارده بود. قصر ثابت در تهران، که از روی قصر تریانون کوچک در ورسای بنا شده، پیش از انقلاب ۱۵میلیون دلار ارزش داشت.

آذر سال ۹۳ سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که کاخ موسوم به «کاخ ورسای تهران» به عنوان یک اثر واجد ارزش در اداره میراث فرهنگی شناخته نشده است و ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور در اولویت کاری نیست. درخت‌های آن را خشکاندند و طرحی هم برای ایجاد یک مجتمع تجاری بلندمرتیه از تصویب گذراندند. اما اکنون قرار است در این محل یک مسجد با بازدهی تجاری ساخته شود.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    این ساختمان چندسال پیش هم خبرساز شد و قرار بود دولت بی تدبیری و ناامیدی آن را در فهرست میراث ملی ثبت و به موزه تبدیل کند که این کار را نکرد. طرح مجدد آن در شرایط کنونی احتمالاً به خاطر مسئلۀ تغییر شورای شهر و شهردار تهران است و در نهایت هم اصلاح طلبان حکومتی به عنوان منجیان فرهنگ دوست مردم وارد کار شده و با تغییر شورا و شهردار، آن را برای ثبت به میراث فرهنگی معرفی کرده و این اقدام را در رزومۀ خود با حروف درشت وارد می کنند. جنجال با هدفی مشخص!

  • روزبه

    فکر کنم ملا ها میخوان شعار هر ایرانی یک مسجد را جامع عمل بپوشانند.