ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوپک با تمدید ۹ ماهه کاهش تولید نفت موافقت کرد

کشورهای صادرکننده نفت در یک‌صد و هفتاد و دومین نشست اوپک پشت درهای بسته توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ این سازمان مبنی بر کاهش تولید نفت را تا ماه مارس ۲۰۱۸ تمدید کردند.

یک‌صد و هفتاد و دومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصمیم گرفت که کاهش تولید نفت را به‌مدت ۹ ماه دیگر تمدید کند.

توافق کاهش تولید نفت تاکنون رضایت‌بخش بوده

این نشست روز پنج‌شنبه ۲۵ مه / ۴ خرداد در وین برگزار شد و ۱۳ کشور عضو اوپک توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ این سازمان مبنی بر کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت تمدید کردند.

توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ از اول ژانویه ۲۰۱۷ به‌اجرا در آمده است و اعضای اوپک همچنان به‌طور کامل به آن پایبند بوده‌اند. این در حالی است که کشورهای غیرعضو اوپک ۵۰ درصد از تعهد کاهش تولید نفت خود را عملی کرده‌اند و کشورهای همچون قزاقستان، مکزیک و آذربایجان به این توافق چندان پایبند نبوده‌اند.

هدف رسمی اوپک تاکنون این بوده که کشورهای مهم نفتی خارج از خود را نیز در این تصمیمات دخالت دهد. تنها به این طریق است که می‌توان بهای نفت را افزایش داد.

۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸، اوپک به توافقی درباره کاهش تولید نفت دست یافت. پس از آن کشورهای غیراوپک نیز در دسامبر به این توافق پیوستند تا در نیمه نخست امسال حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از مجموع تولید نفت بکاهند. بدین ترتیب قیمت نفت حدود ۱۵ تا ۲۰ در صد افزایش یافت.

عربستان سعودی و روسیه، دو کشور برتر جهان در تولید و صادرات نفت، ۱۵ مه / ۲۵ اردیبهشت از تمایل خود برای تمدید توافق اوپک بر سر کاهش تولید نفت به‌منظور افزایش بهای آن، به‌مدت ۹ ماه دیگر، یعنی تا ماه مارس ۲۰۱۸، خبر داده بودند.

پس از آن، خبرهایی نیز از موافقت ایران با این تصمیم منتشر شد. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز پیش از این گفته بود که که اغلب تولیدکنندگان نفت خواستار تمدید توافق کاهش تولید نفت بین کشورهای عضو اوپک و غیراوپک هستند.

ایران خواستار معافیت از کاهش تولید به دلیل از دست دادن بازار خود پس از تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با پرونده هسته‌ای شده بود و اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حالی برای کاهش تولید روزانه به توافق دست یافتند که به ایران اجازه دادند تا میانگین تولید روزانه‌اش را تا ۳ میلیون و ۷۴۷ بشکه افزایش دهد. زنگنه هنگامی که برای شرکت در اجلاس اوپک وارد وین شد گفت در صورت تمدید توافق اوپک، تولید نفت ایران تغییری نخواهد کرد.

در یک‌صد و هفتاد و دومین نشست اوپک گینه استوایی نیز به عضویت اوپک در آمد و شمار اعضای این سازمان به ۱۴ کشور رسید. گینه استوایی سومین تولیدکننده بزرگ نفت در قاره آفریقاست.

دومین نشست وزیران نفت عضو اوپک و غیرعضو اوپک با شرکت مسئولان هیئت‌های نمایندگی کشورها و محمد بارکیندو، دبیرکل این سازمان شامگاه پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.

همچنین قرار است بیانیه پایانی این نشست ساعاتی بعد خوانده شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.