ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

در باب قضیه سیلی محکم امام رضا بر گونه حسن روحانی

اکبر گنجی – ابراهیم رئیسی گفته است حسن روحانی از امام رضا سیلی محکمی خواهد خورد. این تهدید است. معنای آن چیست؟

راست افراطی ایران پس از شکست سنگین در انتخابات، از روز بعد جمله بی امان خود علیه حسن روحانی را آغاز کرد.

ابراهیم رئیسی در دوران رقابت‌ها ضمن تهدید حسن روحانی گفت : "متاسفانه رقیب ما از برداشت از آستان قدس و امام رضا علیه من استفاده کرد و من یقین دارم این قضیه را سیلی خواهد خورد. یعنی از خود امام رضا سیلی خواهند خورد".

اگر بنا را بر این بگذاریم که امام رضا قادر به سیلی زدن است، در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ سیلی محکمی بر گونه آیت الله قتل عام و کل حامیان حکومتی اش وارد آورد.

اکبر گنجی

اما این تهدید معنای دیگری دارد. برای این که قرآن به صراحت تمام تأکید کرده که پیامبر فاقد علم غیب و معجزه است. به همین دلیل مسلمین قرآن را تنها معجزه پیامبر به شمار می‌آورند. حال چگونه امکان دارد یکی از ائمه شیعیان- امام رضا- که در قید حیات نیست، معجزه کرده و سیلی به گوش حسن روحانی بزند؟ پس فقیهان درباری و نظامیان به جای امام رضا به صورت حسن روحانی سیلی خواهند زد و آن را سیلی امام رضا به شمار خواهند آورد. اینک به برخی از مشت‌های پی در پی اصول گرایان افراطی بنگرید که بر صورت حسن روحانی و رأی دهندگان به او می‌زنند و سیلی امام رضا قلمداد می‌کنند.

امضای سند ننگین و خائنانه و جاسوسی ۲۰۳۰ یونسکو

حاجی بابايی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد و یکی از حامیان ابراهیم رئیسی- در سال ۱۳۹۱- در اجلاس سه روزه یونسکو گفته بود: "جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سالانه یونسکو از جمله ۶ کشوری است که توانسته تبعیض جنسیتی در آموزش را از بین ببرد...موضوع برابری جنسیتی و ارتقای سطح دانش و سواد دختران و زنان در ایران به درستی در گزارش سال ۲۰۱۲ یونسکو مورد اشاره قرار گرفته است به نحوی که برای مثال در موضوع برابری جنسیتی و ارتقای سطح دانش و سواد دختران و زنان درجمهوری اسلامی ایران در گزارش سال ۲۰۱۲ یونسکو، پایش آموزش برای همه مورد اشاره قرار گرفته است که ایران در میان شش کشور موفق در این زمینه قرار دارد...برابری جنسیتی و ارتقای سطح دانش و سواد دختران و زنان درجمهوری اسلامی ایران با بسیج امکانات و سرمایه گذاری چشمگیر صورت پذیرفته به نحوی که ثبت نام در مدارس برای کودکان در سن مدرسه به حدود۱۰۰ در صد رسیده است".

اما همین شخص در ۱۷ اردیبهشت ۹۶ با علم کردن همین موضوع علیه حسن روحانی گفت : "سند ۲۰۳۰ و نسخه رشد یافته آن در سال‌های بعدی هم از نظر قانونی لغو است و اگر کسی غیر از این عمل کند، مجرم است."

در دوران رقابت‌های انتخاباتی به دروغ در تمامی روستاها و شهرهای مذهبی پخش کردند که حسن روحانی سندی امضا کرده که مطابق آن دختران و پسران دبستانی می‌توانند آمیزش جنسی داشته باشند.

حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی به اصول گرایان فهماند که آن‌ها رقابت را باخته‌اند. ظهر همان روز، آیت الله موحدی کرمانی- رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس روحانیت مبارزه تهران که نامزدشان ابراهیم رئیسی بود- در خطبه‌های نماز جمعه تهران فرصت را مناسب دید تا حسن روحانی را به خیانت متهم کند و بدین ترتیب با سیلی امام رضا موجب باخت او شود. موحدی کرمانی گفت :

"جای تأسف است که برای مصوبه مجلس در مورد امر به معروف و نهی از منکر دستور اجرا صادر نمی‌‌شود، اما سند ننگین ۲۰۳۰ دستور اجرایش را مخفیانه می‌‌دهند و خوشبختانه مقام معظم رهبری جلوی اجرایش را گرفتند. پذیرش سند ۲۰۳۰ از جانب دولت یک فاجعه بزرگ و خیانت بود. سوال اینجاست که چرا این پذیرش مخفیانه و بی ‌سروصدا انجام شد و مخفیانه بودن پذیرش این سند خود فاجعه دیگری است...غرب بداند در ایران این سندهای معیوب و فاسد غربی و ویرانگر پاره پاره و سوزانده می‌‌شود."

از پوسترهای انتخاباتی حسن روحانی
از پوسترهای انتخاباتی حسن روحانی

آیت الله نوری همدانی در اول خرداد ۹۶ گفت:

"رهبر معظم انقلاب فرمودند که پذیرش این سند خیانت است و نظر ما در این خصوص همانند نظر مقام معظم رهبری است".

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در اول خرداد ۹۶ گفت :

"این سند تعهدآور است...براساس این سند عده‌ای می‌خواهند برای مردم جهان با عنوان توسعه پایدار جهان مترقی را بسازند، این سند در ۵۹ بند با ۱۷ هدف تدوین شده که بسیاری از این اهداف زیبا و انسانی است ولی مجموع آن تثبیت نظام سلطه است...این سند همان ‌طور که در مقدمه آمده عهدنامه‌ای برای برنامه‌های آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست به ‌مدت ۱۵ سال برای جهان برنامه‌ ریزی شده است تا فرهنگ سکولار غرب را در همه جا پیاده‌سازی کنند تا جهان را دگرگون کنند...آیا این قیمومیت دیگران نیست؟ مهم این است که بعد از پذیرش این سند باید گزارش سالانه به آنها بدهیم، صد تا ۱۲۰ سؤال درباره تمام شئون کشور آماده می‌کنند و باید آن را اعلام کنیم که این بهترین نوع جاسوسی برای آنها است. سند ۲۰۳۰ را جاسوسی آشکار است...ما مملکت مذهبی و دارای شرایط و فقه خاص هستیم، فرهنگ ما با روح سند سکولار سازگار نیست."

رأی سلطنت طلبان به حسن روحانی

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، در ۳ خرداد ۱۳۹۶ گفت:

"کسانی در این انتخابات رای داده‌اند که در سی و هشت سال گذشته در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده‌ بودند و این موضوع شامل دشمنان خارج ‌نشین، سلطنت‌ طلب‌ها و حتی بازماندگان رژیم منحوس پهلوی هم می‌‌شود...سوالاتی از جمله این که به چه کسی رای داده‌اند؟ به چه چیز دل بسته‌اند؟ و در ما چه دیده‌اند که به سمت ما آمده‌اند؟ در ذهن متبادر می‌‌شود که البته باید به این مسئله فکر کرد و به فرمایش امیرالمومنین باید از خود و دینمان بترسیم و به این بیاندیشیم که مبادا ناخشنودی خدا را به خاطر چند نفر سلطنت‌طلب کسب کنیم."

دروغگویی معاون فرهنگی حد و مرزی نمی‌شناسد. اولاً: رضا پهلوی انتخابات را تحریم کرد. ثانیاً: رضا پهلوی گوشزد کرد که جمهوری اسلامی رژیمی اصلاح ناپذیر است. ثالثاً: رضا پهلوی از مردم ایران خواست تا علیه جمهوری اسلامی انقلاب کنند.

با توجه به این واقعیت ها، چگونه سلطنت طلب‌ها در انتخابات شرکت کرده و به حسن روحانی رأی داده اند؟ این هم سیلی محکم دیگری بود که قوه قضائیه به جای امام رضا بر صورت حسن روحانی نواخت.

آرای حرام و سیاه حسن روحانی

همایش جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، جمنا، در ۴ خرداد برگزار شد تا همگی به جای امام رضا، حسن روحانی را سیلی باران کنند. آرای ۲۴ میلیونی او را، آرای حرام و سیاه قلمداد کردند که آمریکا پشت آن قرار داشت.

آیت الله موحدی کرمانی در این همایش گفت :

"ما احساس کردیم خداوند محبتی از آقای رئیسی را در دل انقلابیون و دلسوزان دین قرار داده است. آقای رئیسی نشان داد که یک سرمایه قوی و یک سرمایه مردمی و انقلابی خوبی دارد. آقای رئیسی در انتخابات ۱۶ میلیون رای حلال بدست آورد؛ ما روز گذشته با آقای جنتی نشست داشتیم و در آن جا مطرح شد که مردم از شورای نگهبان انتظار دارند و می‌خواهند ببینند شورا چه قضاوتی می‌‌کند، شورای نگهبان وظیفه دارد همه آنچه اتفاق افتاده، برنامه‌های غلط، آرایی که ابطال شد و مناطقی که صندوق به آنها نرفته بود را خودش با دلیل بشناسد و به مردم اعلام کند. این تخلفات در نتیجه انتخابات موثر نیست اما این اثر را دارد و شاید رأی آقای رئیسی را از ۱۶ میلیون به ۱۹ میلیون و رأی آقای روحانی را از ۲۳ به ۲۱ میلیون برساند."

سردار محمد باقر ذوالقدر، رئیس ستاد جمنا، حسن روحانی را غربگرا، معتقد به اسلام رحمانی، پایان انقلاب، ولایت فقیه حداقلی، سازشگر با کدخدا (آمریکا) و تعقیب کننده برجام‌های موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشری (از جمله پذیرش سند ۲۰۳۰) به شمار آورد و تأکید کرد که که نیروهای انقلاب در تمامی این زمینه‌ها معکوس فکر می‌کنند. ذوالقدر همچنین گفت:

"حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ۲۹ اسفند، ۱۶ میلیون رأی حلال کسب کرد و با این رأی عدم‌الفتحی افتخارآمیز برای خود به دست آورد."

حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، رئیس شورای مرکزی حمنا، هم در همین همایش گفت خدا را شاکریم که مهندس موسوی در انتخابات سال ۱۳۸۸ نامزد شد و شکست خورد و شر بزرگ فتنه از سر انقلاب کنار رفت، وگرنه او در دور بعدی با آرای بالایی رئیس جمهور می‌شد و این امر قطعاً زیانبار بود. او درباره نتیجه انتخابات گفت :

"شکستی اتفاق نیفتاده است، رسوایی که تخلفات و دین ‌فروشی‌هایی که برای به دست آوردن رأی و خرید رأی به قیمت فروش دین و انقلاب و ارزش‌ها انجام شد...طرف مقابل به هر وسیله‌ای متوسل شده تا حتی آرای سیاه را به خود جذب کند، ولی این طرف روی اصول و ارزش‌ها پافشاری کرده است و ۱۶ میلیون رأی مؤمنانه خالص به دست آورده است. ۱۶ میلیون رأی در برابر طرف مقابلی به دست آمد که حتی در صدد به دست آوردن آرای سیاه بود...‌اکنون در طرف مقابل کل جبهه استکبار ایستاده است و باید جبهه حق با آنان مبارزه کند."

درست در همین روز، آیت الله مصطفی موسوی اصفهانی، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، در جمع اعضای ستاد انتخاباتی رئیسی در همدان گفت:

"باید از این آقا [حسن روحانی] که در سخنرانی خود از خاتمی و سران فتنه نام برده و درباره رفع حصر آنها حرف می‌زند پرسید: آیا در فتنه ۸۸ در کشور حضور داشتید یا خیر و اگر بودید مگر ندیدید که به‌دنبال براندازی نظام بودند تا جایی که رهبری به ماجرا ورود کرده و خون دل‌ها خوردند؟ ... باید از نمایندگان پرسید چرا در مجلس شورای اسلامی بر اعمال وزرا و رئیس جمهور نظارت نکرده و درباره حرف‌هایشان از آن‌ها سؤال نمی‌کنند".

امام رضا وارد جنگ خواهد شد

سیاست، در جوامع دموکراتیک و غیر دموکراتیک، قلمرو مبارزه بر سر منابع کمیاب قدرت، ثروت، معرفت و منزلت اجتماعی است. در جوامع دموکراتیک، روش‌ها و اصولی برای این رقابت تعیین شده است. اما در جوامع غیر دموکراتیک، جنگ بر سر این منابع کمیاب، فاقد معیارها و روش‌های شفاف و دموکراتیک است.

حال که اصول گرایان افراطی به "یقین" رسیده‌اند که امام رضا بر صورت حسن روحانی سیلی خواهد زد، باید در انتظار جنگ قدرتی بود که حداقل مانع عمل به وعده‌های روحانی خواهد شد. روحانی وعده داد که اگر با آرای بالا انتخاب شود، می‌تواند برجام را در همه حوزه‌های مورد اختلاف با دولت‌های غربی تکرار کند و تحریم‌های غیر هسته‌ای را منتفی سازد. اصول گرایان گفته‌اند که به او اجازه نخواهند داد چنین کند.

روحانی وعده داد تا رفع حصر رهبران جنبش سبز و ممنوع التصویری محمد خاتمی را پیگیری کند. اصول گرایان با سخنان تندی که ظرف هفته جاری علیه رهبران جنبش سبز بیان کرده اند، پیشاپیش با بیرق امام رضا به جنگ روحانی رفته‌اند.

آیت الله خامنه ای، سپاه و اصول گرایان افراطی در سه انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ شکست سختی از مردم خوردند. اما گویی هنوز صدای مردم را نشنیده‌اند و قصد ندارند به آرای مردم احترام بگذارند.

توسعه اقتصادی ایران و حل مشکل بیکاری، فقر، رکود، بحران آب، و غیره ؛ نیازمند  ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در طول ۱۰ سال است. بدون سرمایه گذاری خارجی و بدون ده ها میلیون توریست در سال، نمی توان این مسائل را حل کرد.

سرمایه گذاری خارجی و گسترش فوق العاده صنعت توریسم وقتی محقق خواهد شد که سیاست خارجی  و سیاست داخلی کشور متحول شود. فضای فرهنگی گشوده شود. بدون برجام منطقه ای، عربستان سعودی مانع بزرگی در برابر رشد اقتصادی ایران خواهد بود. عدم حل معضلات اقتصادی چه سودی برای خامنه ای و سپاه دارد؟ اگر آنان واقعاً خواستار حل بحران های اقتصادی و فساد ساختاری هستند، باید تحول در سیاست خارجی و داخلی را پذیرا شوند. اگر نگذارند که روحانی به وعده هایش عمل کند، ایران و ایرانیان باید بحران های بسیار بزرگتری را تجربه کنند. فراموش نکنید، حاکمیت یگانه چین هم وقتی سیاست خارجی اش را تغییر داد، توانست در دوره ۲۰۱۶- ۱۹۷۹ به میانگین رشد اقتصادی سالانه ۹.۵ درصد دست یابد.

بیشتر بخوانید، در:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صادق

    صدای سیلی داره میاد... آیا نمی شنوی؟

  • غوز

    آن شیره ای که می گفت سیلی زنم به ملت دیدی چطور ملت ، سیلی به شیره ای زد

  • Babylon

    بر فرض قبول کنیم خامنه ای (یا بیتش) هنوز تسلط بر اوضاع دارد و هم چنین پیش فرض مداخله او است، مثلا این ادعای بدون سند موثق که او 8 میلیون رای برداشته و ریخته به حساب رئیسی. با توجه تحلیل های افراد از جمله خود اقای گنجی گرفته تا بنی صدر، که می گویند نهاد انتخاباتی ریاست جمهوری (قدرت درجه چندم) که همیشه با نهاد مدام العمر رهبری (قدرت اول) وجود داشته و دارد، و همه روئسای جمهوری در این 27 ساله به نوعی در تقابل با رهبری بوده اند، پس چه فرقی می کند رئیسی بیاید یا روحانی، به هر حال - در یک انتخبات رقابتی حداقلی- به دلیل وابستگی قدرت رئیس جمهور بهر ای مردمف و رای اعتراضی یا سلبی همیشگی مردم به سایست های رهبری، این تقابل لاجرم شکل خواهد گرفت، پس خامنه ای هر کاری بکند در کنترل نهادهای انتخابتی باز مردم اعتراضشان به شکل ابزار می داند. خامنه ای دو راه دارد یا کلا انتخابات را در ایران تعطیل کند (که نمی تواند) و یا به خواسته های مردم گردن نهد و یک رهبر (حاکم مادالعمر) مردمی تشریفاتی شود. مگر امپراتور ژاپن حقوق نجومی رسمی نمیگرید و در کاخ زندگی نمی کند و همچو خدا او ژاپنی ها ارج نمی دهند؟ او نماد وحدت کشور است. چرا امپراتور ژاپن چننی مقام معنوی و احترام +منافع مادی عظیم دارد و کسی هم اعتراض بهش نمی کند؟ دقیقا این است مقامات سلطنتی کشورهای دمکراسی پارلمانی، قبول کردند نقششان در سیاست تشریفاتی باشد و این بار مسئولیت خطیر را به چرخش دائمی قدرت بسپارند. اشتباهی که از اول نظام جمهوری اسلامی بوجود آمد و آن دخالت نهاد رهبری مادلام العمر بود. این نهاد رهبری با دخالت مستقیم و فراقانون در سیاست و امورات کشور، خودش را در معرض رای و قضاوت مردم قرار داده و به حق مسئولیت همه پیروز ی و شکست های نظام متوجه اوست.

  • قیصر

    باید به این آقای رحیمیان رئیس جمنا کفت که شما خودت خوب میدونی که در سال هشتاد و هشت موسوی شکست نخورد ورأیش رو خوردند و احمدی نژاد رو بنا به خواست رهبر از صندوق در آوردن و خود احمدی نژاد هم کفته که نواری رو داره که در همان سال و توی اون کفنکوی تلفنی بهش اعلام کردن که به دستور رهبری هشت میلیون رأی براش اضافه کردن چون خامنه ای با کینه ای که از موسوی داشت نمیخواست موسوی رأی بیاره ، در ضمن اکر موسوی دور بعد و ده تا دوره های بعد هم شرکت میکرد خامنه ای و باندش نمیذاشتن به ریاست جمهوری برسه. چون میدونستن اکثر مردم طرفدارشن و چنانچه به قدرت برسه یعنی پایان قدرت رهبری و سپاه و سایر مراکز قدرت تمامیت خواه و استبدادی در ایران.

  • جنگ زده

    با سلام من اصطلاحات سیاسی را خوب بلد نیستم ولی واقعیت انکار ناپذیر این است که بخش زیادی از جامعه ایران دارای سطح فرهنگ و درک حداقلی از پیشرفت عقلانیت در دنیای امروز هستند و نگاه آنها در حد کوچه و محله و شهر و روستای خودشان با وابستگی بسیار به پایه های فرهنگ دینی بدون علم و آگاهی به جزئیات آن استوار است که با سوء استفاده همه جانبه عده ای فرصت طلب که هیچ اعتقادی به گفته های خودشان ندارند و هر لحظه رنگ عوض می کنند دستخوش تأمین منافع آنان شده است پیشنهاد من این است که با حربه دین و واکاوی جزئیات آن مثلاً تفسیر و معنی روزانه بخشی از افکار و آداب و رسوم اسلام با استناد به منابع مهم و معتبر ، به روشن شدن میزان سوء استفاده دین فروشان از دین برای منافع شخصی پرداخته و آرام آرام آنها را اریکه مردم فریبی پایین آوریم.

  • ایلام

    چون هارون الرشید درست همان جائی دفن شده که امام رضا، سیلی خوردن از امام رضا همان سیلی خوردن از هارون الرشید است.خلفای سیلی زن و مشت کوب بالای سر امام رضا نشسته اند.

  • شهروند عادی

    آقای حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان خدا را شاکریم که افرادی مثل شما در بدنه نظام اسلامی هستند که هر از گاهی هوس میکنند خاکسترها را باد بزنند و کاری کنند که آتش زیر خاکستر دوباره زبانه بکشد. با سوء درایتی که در شما و همفکرانتان سراغ داریم منتظر هستیم تا این کار را در زمان و مکان مناسبش انجام دهید ...

  • شاهد

    حکومت شبه توتالیتر اسلامی ایران با رای انتخاباتی تغییر نخواهد کرد اما انتخابات همچنان نیرویی برای ایجاد تغییر ات در حکومت اسلامی باقی خواهد ماند . بدنبال به قدرت رسیدن جنبش شبه توتالیتر ی که از شهریور 57 تحت رهبری کربزماتیک خمینی بر پا شد .حکومت نو که میراث دار جنبش انقلابی از اواخر سال 1356بود وجود برخی نهاد های انتخاباتی و حقوق مردم را به اجبار پذیرفت . دوگانگی بین "حزب "توتالیتر شیعه که رهبری خمینی را پذیرفته بود و نهاد بورکراتیک دولت از اغاز حکومت جدید اشکار بود . بین خمینی و جنبش شبه توتالیتر تحت رهبری او و دولت بازرگان سپس خامنه ای و پلیس ایده لوژیک سپاه و سایر نهاد های ایده لوژیک با دولت رفسنجانی بعد از ا ن با دولت خاتمی و حتی دولت دوم احمدی نژاد و اکنون بین ولی فقیه و نهاد های ایده لوژیک با دولت روحانی تضاد بین حزب و دولت خصلت همه حکومت های توتالیتر است . اکنون تضاد در درون حکومت و بیرون ان کاملا اشکار است . درون حکومت بین ولی فقیه و نیروهای تحت رهبری او که می کوشند ایده لوژی شبه توتالیتر شیعه در کشور زنده نگه دارند و در جهان انرا گسترش دهند و نیروهای " عادی ساز " که در نهاد های بورکراتیک دولت و خارج از ان گرد امده اند و می کوشند از حکومت اسلامی دولتی عادی با گرایش اسلامی بسازند . از انجاییکه تضاد در بیرون از حکومت بین حکومت ایده لوژیک اسلامی و اکثریت مردم است انتخابات می تواند نقشی بازی کند . نقش انتخابات تقویت نیر و ها و نهاد های عادی ساز است تا نبرد را به درون دستگاه حکومتی پیش برد از اینرو برای کنشگران سیاسی تاکتیک باید تغییر سیاست های حکومت با قدرتمند سازی نیرو ها و نهاد های " عادی ساز " باشد اما استراتژی تغییر حکومت شبه توتالیتر اسلامی باقی خواهد ماند .

  • مطالبه گر

    خب بایست دعاکینم که حسن روحانی و دولت آینده اش صداقت و تعهد لازم داشته باشند در برآوردن خواسته مردم. هرچند او رندانه از بخشی خواسته های مردم شانه می خواهد خالی کند از جمله خواسته برحق کارگران در محاسبه دسمتزد بر پایه سبد معیشت. یا خواسته برحق مردم برای محرومیت وفقرزدایی، رونق بخشی به اقتصاد... اما همین تعارض در نهایت به نفع مردم است. اگر واقعا جناح دولتی خودش در حاشیه امن نبیند و همواره برای در قدرت ماندن نیاز به رای داشته باشد، آن وقت امید است که بخش مهمی مطالبات مردم تحقق یاب بویژه در زمینه اقتصادی. دولت ابزرا لازم همچو تصمیم گیری در زمینه مالی و پولی و اقتصاد دارد. اینکه حسن رموحانی اددعا می کند زورمان نرسید درباره نقض ابلاغیه اصل 44 و مبارزه با انحصار ور انت و قاچاق، پذرفتنی نیست! این ها شانه خالی کردن از مسئولیت یا رگی در کفش داشتند است. بایست حسن روحاین و دولتش به خواسته مردم در مبارزه با فساد کوشا و نتیجه بخش باشد.

  • bijan

    پرسش اساسی این که در شرایط دشوار فعلی و با این همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی آیا اندک عقلانیتی در حاکمیت باقی مانده است ؟! متاسفانه اسکلت و بدنه سازمان های دولتی در دوران 4 ساله دولت روحانی همچنان دست نخورده باقی مانده و دولت با چند وزیر بوروکرات و وابسته به طبقه بورژوا و سوداگر هرگز نمیتواند به مطالبات مردم پاسخ دهد ! ما 4سال سرنوشت ساز ترسناکی در پیش داریم .

  • کاشکی

    متاسفانه توزیع قدرت و ثروت در ایران در طول حکومت احمدی نژاد به نفع عده ای رقم خورد که هم اکنون به کارشکنی علیه دولت منتخب مردم مشغول و با ایجاد فضای نا امیدی و یاس و منفی جلوه دادن رای مردم آگاه که خواستار آزادی و معیشت مناسب هستند راه را برای رییس جمهور منتخب دشوار نموده،امید که توطئه آنان نقش بر آب شود.