ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا باید از پریود حرف بزنیم؟

۲۸ مه روز بهداشت قاعدگی است: روزی برای ایجاد دنیایی که در آن زنان بتوانند قاعدگی خود را به روشی بهداشتی کنترل کنند؛ در امنیت، با داشتن حریم خصوصی و با رعایت احترام.

روز ۲۸ مه روز بهداشت قاعدگی است: روزی برای ایجاد دنیای که در آن زنان و دختران بتوانند قاعدگی خود را به روشی بهداشتی کنترل کنند؛ در امنیت، با داشتن حریم خصوصی و با رعایت احترام. هدف این روز شکستن سکوت و پررنگ کردن اهمین یافتن راه‌حل‌‌هایی برای شناخت بهتر قاعدگی و کنترل بهداشت آن است.

در کنیا دختران به طور متوسط ۴.۹ روز به خاطر پریود مدرسه نمی‌روند. صندوق کودکان سازمان ملل می‌گوید که در یک کشور از هر ۱۰ کشور آفریقایی، دختران به خاطر قاعدگی از مدرسه رفتن محروم می‌شوند. بخشی از این مشکل به خاطر دسترسی نداشتن به نوار بهداشتی است. ۸۳ درصد دخترها در بورکینافاسو و ۷۷ درصد در نیجر، در مدرسه جایی برای عوض کردن نواربهداشتی شان ندارند، در هند، کاموج و ایران هم چنین مشکلاتی وجود دارد.

یک دختر تانزانایی می‌گوید: «وقتی پریود شدم نمی‌دانستم چه اتفاقی دارد می افتد  و چطور باد کنترلش کنم. از پنبه، کاغذ کتاب‌های کهنه و برگ درختان برای کنترلش استفاده می‌کردم. د ر مدرسه وضعیت سخت‌تر بود چون خون پس می‌داد و لباس مدرسه ‌ام خونی می‌شد.»

تنها تحصیل دختران نیست که تحت تاثیر قاعدگی شان قرار می‌گیرد، بلکه سلامت عمومی آنها هم به قاعدگی مرتبط است. ۷۰ درصد بیماری‌های مربوط به باروری در هند، به دلیل بهداشت ضعیف در دوران قاعدگی ایجاد می‌شود. در روستاهای هند، ۴۳ تا ۸۸ درصد دخترها از پارچه‌هایی برای کنترل قاعدگی شان استفاده می‌کنند که چندبار مصرف است. این پارچه‌ها بدون صابون یا آب تمیز شسته می‌شود.

به دلیل برخی از باورها، زندگی اجتماعی دختران هم در دوران قاعدگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. دختران در بسیاری از کشورها نجس، کثیف و ناپاک شمرده می‌شوند. در برخی از کشورها، زنان ار ارتباط با دیگران حتی اعضای خانواده منع می‌شوند. در برخی از کشورهای در حال توسعه، دختران نمی‌توانند از درون آب رودخانه‌ها و چشمه‌های عبور کنند. در نپال برخی از جوامع روستایی زنان و دختران را در دوران پریود، وادار می‌کنند که در رخت خواب جداگانه بخوابند و البته محدودیت‌های سخت‌تری هم برایشان وجود دارد. این اعمال اکنون غیرقانونی اعلام شده اما همچنان دیده می‌شود.

سازمان‌های مختلفی در سراسر جهان برای آگاهی رسانی در این زمنیه و بهتر کردن موقعیت زنان و دختران در هنگام قاعدگی تلاش می‌کنند. ایجاد امکان اشتغال برای زنان، ایجاد کارخانه‌های تولید نوار بهداشتی، تهیه نواربهداشتی‌های قابل شست‌و شو و توسعه امکانات بهداشتی در کمپ‌های پناهندگی و مناطق محروم، از جمله این اقدامات است.

تلاش برای شکستن سکوت درباره قاعدگی، از اقدامات مهمی است که می‌تواند اهمیت این موضوع را به خصوص در جوامع بسته‌تر و سنتی‌تر پررنگ کند.

کاستن قیمت نوار بهداشتی هم از اقداماتی است که بسیاری از گروه‌های فعال در زمنیه حقوق زنان برای آن تلاش می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سپیده

    ممنون که به این موضوع پرداختید. هنوزم وقتی یادم میاد خیلی برام سخته