ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح دولت روحانی برای کاهش نرخ بیکاری: اشتغال با یک سوم دستمزد

دولت حسن روحانی پس از ناکامی در اصلاح قانون کار، طرح کارورزی را به اجرا می‌گذارد. بر اساس این طرح فارغ‌التحصیلان بیکار با یک سوم حداقل دستمزد به کار گرفته می‌شوند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در شرایطی که هنوز اقدامی برای پس گرفتن لایحه اصلاح قانون کار انجام نداده، با اجرای «طرح کارورزی» گام دیگری برای ارزان‌سازی نیروی کار برداشته است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در ایران روز به روز افزایش می‌یابد. عکس- آرشیو

محمد حبیبی دبیرکل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار ایران «طرح کارورزی» را خلاف قانون کار دانسته و گفته است که این طرح خلاف وعده‌ای است که حسن روحانی ۱۱ اردیبهشت به کارگران داد.

روحانی ۱۱ اردیبهشت در جمع گروهی از کارگران وعده کرد که دولت لایحه اصلاح قانون کار را پس بگیرد و امنیت شغلی کارگران را تامین کند.

اما در حالیکه تنها یک هفته از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گذشته، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نه تنها اقدامی برای پس گرفتن لایحه مناقشه برانگیز قانون کار برنداشته بلکه طرح کارورزی را به صورت رسمی اجرایی کرده است.

به گفته محمد اکبرنیا، مدیرکل کاریابی و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این طرح فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویایی کار پس از ثبت‌نام به کارگاه‌ها معرفی شده و پس از ۴ تا ۶ ماه آموزش یک سوم حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند.

او پرداخت دستمزد  در دوره آموزش به کسانی که بر اساس این طرح در اختیار کارگاه‌ها قرار می‌گیرند را مشروط به موافقت کارفرمایان دانسته و گفته است که کارفرمایانی که این افراد را جذب کنند، از دو سال معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار خواهند شد.

به گفته اکبرنیا طرح کارورزی شامل فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و بالاتر است و به کارفرمایانی که این افراد را جذب کنند، حق آموزش پرداخت خواهد شد.

او گفته است که کارفرمایان تکلیفی برای پرداخت به کارورزان نخواهند داشت اما در صورتی که این افراد توسط کارگاه‌ها جذب شوند، کاریابی‌هایی که کارورزان را معرفی کرده‌اند ۵۰ درصد حداقل دستمزد یک سال را از کارفرما دریافت خواهند کرد.

به گفته اکبرنیا این طرح تا سال ۹۵ به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها اجرا شده اما امسال بر اساس برنامه ششم توسعه به صورت سراسری به اجراء گذاشته می‌شود.

طرح کارورزی مجرمانه است

دبیرکل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار که تشکل متبوعش در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کرد، این طرح را «جایگزین لایحه اصلاح قانون کار» خوانده و گفته است که اجرای آن «مصداق بارز بهره‌کشی از نیروی کار است».

به گفته حبیبی در این طرح دستمزد نیروی کار ۳۱۰ هزار تومان خواهد بود. او گفته است که این اقدام «عملی مجرمانه و جنایت است».

او گفته است که «این طرح کارگران را از چتر حمایتی وقانون کار به بهانه رفع بیکاری محروم می‌کنند».

به گفته این فعال کارگری طرح کارورزی «حاکمیت اراده کارگر در عقد قرارداد کار را و افزایش حداقل دستمزد را منتفی، تشکل‌های کارگری را نابود و کارگران را از حمایتهای حقوقی در مراجع تشخیص وحل اختلاف محروم می‌کند و توافق وپیمانهای دسته جمعی را مختل خواهد کرد».

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران همزمان با تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سامانه اینترنتی کارورزی رونمایی کرد اما این سامانه به دلیل آنچه که «تخلف انتخاباتی» اعلام شد، توقیف و حال باردیگر در دسترس کاربران قرار گرفته است.

دولت هدف از اجرای این طرح را کاهش نرخ بیکاری اعلام کرده است. بر اساس آمارهای رسمی نرخ رسمی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۸ درصد است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران یک سال قبل نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را ۴۲ درصد اعلام کرده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز اردیبهشت امسال گزارش کرد که از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت بیکار ایران، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

برآورد نهادهای دولتی نیز نشان می‌دهد که طی چهار سال آینده دست‌کم  ۵ میلیون فارغ‌التحصیل به جمع جویندگان کار افزوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  گزارش تازه‌ای از بازار کار ایران: بیکاری بیشتر، درس‌خوانده‌ها بیکارتر

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    حکومت پربرکت ولایت فقیه هزینه زیاد دارد، باید هزینه نجومی نگهداری حکومت بعثی سوریه (عضو کنفرانس 2+6 خلیج بقول خودشان عربی) و حزب اله لبنان و هزینه های کربلا و نجف و سامرا و غزه و هزینه نهادهای آخوندی و جاهای دیگر و هزینه های امریکا ستیزی و اسرائیل ستیزی و دشمن تراشی های دیگر را بدهند. از پولهای نجومی بنیادهای علوی و مستضعفان و .... ، آستان امام رضا و .... ، پول نفت خام و ... مگر چقدر میماند که هزینه مردم ایران را هم بدهند ؟ انصاف خوب چیزی است ! بیچاره مقام معظم ولی امر مسلمین جهان هزینه چند جا را بدهد ؟

  • Spacewalk

    با تشکر از انشار. من نمی خواهم کامنت های مطول و مکرر بگذرایم و در همین کامنت آخر تمام می کنم مگر کسانی بخواهند توضیح بدهم. خلاصه: طرح کاج نامعقول، ضدکارگری، ناخواسته در جهت تشویق به استثمار کارگران است. هم چنین هیچ تاثیری در اشتغال واقعی ندارد به جز بالابردن آمارسازی های دولتی (همان تعریف احمقانه و متجاهلانه اشتغال دو ساعت در هفته!). کارانه مستقیم (یارانه بیکاری) بهتر از طرح کاج است؛ کارنه مستقیم، ضمن حمایت قدرت خرید عمومی و توزیع ثروت و کاهش فقر مطلق، باعث می شود بخش قابل توجهی از کارجویان بی مسئولیت فانتزی را از دور رقابت عرضه-تقاضای کار خارج شوند، و در نتیجه قدرت چانه زنی کارگران واقعی (مردان و زنان سرپرست خانواده) در برابر کارفرماها افزایش یابد (مشابه چیزی که در بخش ساختمان است). متاسفانه - احتمال زیاد- دولت بروکرات حسن روحانی، تحت نفوذ القائات اشراف حریص و طماع (و حتی دشمنان ملت ایران) است؛ و سادگی عجیبی هم در خودباختگی در برابر خارجی ها دارد مثل پذیرش توافق پاریس که منجر به گران شدن برق (و در نتیجه کاهش مزیت نسبی تولید و استغال و حتی تاثیر منفی بر محیط زیست! چون برق ارزان زمینه ساز کاهش آلایندگی هوای کلان شهرهاست از راه افزایش مصرف وسایل برقی به جای سوخت فسیلی) و بی توجهی به این امر مهم می شود و در بلندمدت ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد ایران می زند. اگر گفتم با ده درصد افزایش قیمت کالا-خدمات می توان مزدها دو برابر کرد که این در حالت بدش بود، اما - حالت خوبش- کارفرمایان فهیم و باشرف آگاه می دانند که می توانند با ده درصد کاهش هزینه ها از راه افزایش بهره وری همین افزایش مزد بدهند و خود به ارتقای نیروی انسانی و افزایش انگیزه کار و بهره منجر می شود. راه حل رفرم اقتصاد به آسانی در دست رس است؛ منتها عرق ملی و انسان دوستی و شعور می خواهد. تمام.

  • Spacewalk

    حق گرفتنی است و نه دادنی. اگر این دولت ملی و مردمی است باید به خواست اکثریت گردن نهد و نه توجیه های سرمایه درای لجام گسیخته بی رحم ضد انسانی را. نمی دانم این سرمایه داری گرای بیرحم دولتی ها، چقدرش بابت حماقت است و چقدرش توطئه! در واقع این انتشار پول بی پشتوانه به همراه شکاف مزدی، دائما توده اکثریت مرد را فقیرتر و ثروتمندان ثرومت منتر می کند! مسئله این نیست من نوعی مخالف ثروت باشم، نه! اتفاق معتقدم ثروتنمدی چیز خوبی است و همه باید ثروتمند بشوند، ثروتمندان از کار و ارزش افزوده واقعی حق دارند بر ثروتشان بیفزایند، اما در ایران و امثالهم، به جای افزایش ثروت از راه ارزش افزوده و کار و تولید، راه استثمار فرودستان از جمله کارگر و کارمند مزدبیگر و بی ارزشی پول است. بدیهی است طبقه مزدبگیر قادر نیست پس انداز کند یا تبدیل سرمایه قرار دهد، این اکثریت دائم کالاهای مصرفی از طبقه فرادست می خرد و مصرف میکند، طبقه فرادست این پول به کالاهای با ارزش بادوام مثل طلا و مستغلات... می کند که بر اثر تورم هر ساله ارزشش افزایش میابد!

  • Spacewalk

    آموختن کار در هنرستان ها باید انجام شود، کارآموزی به معنای تکمیل مهارت معمولا کمتر شش ماه و اغلب یک الی سه ماه است. گاه با چند ساعت تا چند کار کار دستش میاید فرد دانش آموخته، مگر طرف از صفر بخواهد کاری بیاموزد و این بیشتر شامل کارهای واحد صنفی می شود که شاگرد بدون مهارت میگیرند و آن شاگر بایست در رعض یک سال یک کار کامل مثل نجرای تمام یادبیگرد، و نه سیستم تولید انبوه کارخانه! در سیستم انبوه کارخانه- که بخش مهم کار مکانیزه و اتوماسیون است- اغلب مهارت ظرف چند ساعت کافیست چون پروسه تولید، زنجیر تولید است و هر کسی بخشی از تولید محصول به عهده دارد به شکل چند کرا ساده تکراری و شامل یک کار ساده می شود، مشاغل کمی هستند نیاز به تخصص زیاد بخواهد و این تخصص اغلب افراد در هنرستان یا دانشگاه قبلا یاد گرفته اند. طرح کارآموزی بهانه یا برای استثمار است.

  • Spacewalk

    در پس شعارهای تخصص گرایی اقتصاددان های دولتی و حتی مزدور، که نمی گذارند منتقدان نظرشان در جامعه بگیوند و ترس از عمومی و بگیر وب ند. حتی 10% تاثیر مزد بگیریم، دو برابر کردن مزد، 10% تاثیر دارد، اما با افزایش قیمت دائمی دو رقمی عرضه کالا و خدمات که گاه از مرز 20% هم می گذرد، این افزایش مزد دو برابر کارگران در همان سال اول از راه افزایش قیمت معمول دو رقمی خنثی می شود! عملا دو برابر شدن مزد، تاثیری بر تولید ندارد! این دروغگویان سرمایه پرست مزور هستند که مزد را بهانه می کنند/ دو حالت دارد یا تمایل بهبرده داری دارند یا بی عرضه هستند و نمی خواهند کار مقورن به صرفه از طریق افزایش بهره وری انجام دهند. ایران یکی از پایین ترین مزدها را دارد. دولت سرمایه دار گرا، می تواند با مشوق های دیگری کارفرمایان تشویق استخدام کند و نه بیگاری! اتفاق طرح کارنه قالبیابف معقول تر از طرح کاج دولتی ها است. قالیباف خواسته یا نخواسته اقدام کینزی میخواست بکند. نظریه گودالهای کینز به دادن مزد است حتی برای هیچ. اما دولتی سرمایه دار گرا، حاضر نیستند قدرت خرید مردم افزایش دهند. در انتخبات دو قطبی کاذب، متاسفانه بسیاری مطالباب بر حق مردم فدای مصلحت سیاسی و هراس از گرفتن دولت توسط تندروها شد. طرح کاج، رسمیت دادن به استثمار است. اتفاق اگر می خواهند کارفرماهای طماع ناجوانمرد از ظلم به کارگران برحذر دارند بهترنی کار همین کارانه بیکاران است. دادن کوتاه مدت پول یارانه به بیکاران (شش ماه در میان در یک دوره سه ساله) تا آنها مجبور نشوند تن به بردگی دهند. در رکود اقتصاد پرداخت کارانه بیکاری ، بهترین روش برای صیانت از کار و کارگر است. اگر جلوی مفت کارهای بی مسئولیت یا زنده مانی های اجباری گرفت، آن وقت کارفرمای حریص مجبورست تن به قانون کار بدهد.

  • Spacewalk

    در خوشبینانه ترین حالت این طرح ساده لوحانه است، ولی حالت بدبینانه این طرح هم در راستای سرمایه داری حکومتی دولتی-خصولتی ها است، ایجاد بستر قانونی باری بردگی وبیگاری. متاسفانه بیکرای وسیع و حکومت رانتی نفتی، نمی گذارد کسب و کار رونق گیرد با برحان سازی مدوام تا تعامل تجرای با دنیا از جمله آمریکا و غرب صورت نپذیرد. وگرنه ایران این قدر ظرفیت اشتغال دارد که بایست یکی مهاجرپذیرترین کشورهای جهان باشد، اما تبدیل به کشور مهاجرفرست بویژه تخبگان و تحصیل کردگان کارآمد شده است! بایست بدانید مزد کاگران به قدری پایین است که شرکت های ساختمانی، کارگران به صورت یک ماهه استخدام بر طبق قانون کار می کنند که هم بیمه و هم مزد پایه کامل+مزایا می دهند1 چرا؟ چون می دانند این قانون کار به نفعشان است! متوجه حرفم می شوید! قانون کار و این مزد 250 دلاری را شرکت های ساختمانی ترجیح می دهند! چرا؟ چون دار غیر این صورت بایست کارگری با سه برابر مزد استخدام کنند و کارگان هم به دلیل بیکاری و امیتاز حق بیمه تن به 250 دلار می دهند. راه حل مسئله در همین است، شرکت ساختمانی چرا حاضر شده قانون کار با قرارددادموقت ترجیح بدهد؟ چون نیروی کار ساختمانی محدود است و تقریبا کمتر کسی حاضر است در این شغل پرریسک و موقت برای چندغاز بیاید و چون زنهای بی مسئولیت مفت کار هم عملا بنا بر عرف رو شرایط سخت محیطی جذابیتی برای شان ندارد. دقیقا منطق اقتصاد حاکم است، عرضه و تقاضا، دلیل این گربه رقصانی های کارفرمایان برده داری گرا، حرص و از است. وگرنه کارگر در تولدی بین 5 تا 10 درصد موثر در قیمت تمامش ده است و با توجه تورم گران کردن دو رقمی سالانه، حتی دو برابر کردنش چندان فشار نمی آرود و حالا این دولت بروکرات حامی سرمایه داری بی رحم، می خواهد بردگی وبیگرای توسعه دهد. در عین حال به بهانه توافق پاریس و دیگر بهانه، دارد تیشه به ریشه مزیت نسبی ایران یعنی تولید برق ارزان از گاز می زند. مردم بیچاره از دوقطبی کاذب، مجبور شدند به این دولت ضد ملی رای بدهند!