ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار ارتش عراق به غیرنظامیان موصل: فرار کنید

نیروی هوایی عراق بر فراز شهر قدیم موصل که دست داعش است، اعلامیه پخش کرده و در آن «نبرد نهایی» را قریب‌الوقوع خوانده است. داعش نیز مقر فرماندهی‌اش را به حویجه در کرکوک منتقل کرده.

ارتش عراق از غیرنظامیان باقی‌‍مانده در موصل خواست تا از این شهر فرار کنند. همزمان گزارش‌هایی از انتقال مقر فرماندهی گروه «دولت اسلامی» (داعش) به شهر حویجه منتشر شده است.

تصویر یک جنگ‌زده موصل بدن بی‌جان پسرش را که در جریان حمله نیروهای عراقی به داعش کشته شده، حمل می‌کند
تصویر یک جنگ‌زده موصل بدن بی‌جان پسرش را که در جریان حمله نیروهای عراقی به داعش کشته شده، حمل می‌کند- عکس: AFP

خبرگزاری «رویترز» گزارش داده که نیروی هوایی ارتش عراق جمعه، ۲۶ مه اعلامیه‌هایی بر فراز «شهر قدیم» موصل ریخته و از ساکنان آن خواسته که هر چه سریعتر از آنجا بگریزند. قسمت اعظم شهر قدیمی موصل هنوز تحت کنترل گروه «دولت اسلامی» (داعش) است.

در این اعلامیه‌ها نوشته شده که «نبرد نهایی» برای بازپس‌گیری کل غرب موصل از داعش قریب‌الوقوع است.

عملیات بازپس‌گیری موصل از داعش در هشتمین ماه خود قرار دارد؛ مدتی بیشتر از آنچه بر طبق برنامه‌ریزی‌های نخستین پیش‌بینی می‌شد.

در ماه اکتبر ۲۰۱۶ نیروهای ارتش عراق و هم‌پیمانانش حملات خود برای تصرف کامل موصل را آغاز کردند و موفق شدند کنترل بخش شرقی شهر را در روز ۲۴ ژانویه در دست بگیرند. در پایان ماه فوریه حمله برای فتح بخش غربی شهر آغاز شد و همچنان در جریان است.

دولت عراق اعلام کرده‌بود که تا امروز، یعنی نخستین روز ماه رمضان که از روز ۲۷ مه / ۶ خرداد آغاز می‌شود پیروزی کامل خود در موصل را اعلام کند؛ حتی اگر مقاومت‌های کوچکی در بخش قدیمی موصل باقی بماند.

اما هشدار ارتش عراق گروه‌های حقوق بشری و امدادرسان را به شدت نگران کرده. غیرنظامیان موصل پیش از این نیز بزرگترین قربانیان نبرد توصیف می‌شدند، و توصیه ارتش به فرار آنها احتمال آسیب‌رسیدن بیشتر به آنان در «نبرد نهایی» را افزایش داده است.

سازمان ملل هفته پیش اعلام کرده‌بود که با کشیده‌شدن نبرد به قلب شهر قدیم موصل، احتمال آوارگی ۲۰۰ هزار غیرنظامی دیگر وجود دارد. از آغاز حمله موصل تا کنون یک سوم جمعیت آن پیش از جنگ، یعنی حدود ۷۰۰ هزار تن از آن گریخته اند.

داعش مرکزش را به حویجه برده است

همزمان استاندار کرکوک ادعا کرده است که داعش مقر فرماندهی خود را از موصل به شهر حویجه انتقال داده.

نجم‌الدین کریم هشدار داده است که به دلیل غفلت نیروهای امنیتی عراق از این شهر، داعش آن را به مقر جدیدش بدل کرده‌است.

حویجه اکنون در کنترل داعش قرار دارد. این شهر در جنوب استان شمالی کرکوک است و حدود ۱۵۰ هزارتن جمعیت دارد.

اگرچه اکثریت ساکنان این شهر را مسلمانان سنی‌مذهب تشکیل می‌دهند، اما اقلیت‌های ترکمن‌های شیعه و کردهای اهل حق، موسوم به یارسان یا کاکه‌ای نیز در آن می‌زیند.

قرار است نبردی برای بازپس‌گیری حویجه از داعش نیز در بگیرد اما زمان آغاز آن مشخص نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رسانه‌های محلی گزارش داده که انور العاصی، فرمانده نیروهای عملیات بازپس‌گیری حویجه از تجمیع نیروهای داعش در مناطق جنوبی و غربی استان کرکوک خبر داده است. به گفته او، داعش به دلیل قرارداشتن در آستانه شکست در موصل مرکز خود و فرماندهان ارشد و بلندپایه را به حویجه منتقل کرده است.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.