ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج جدید درگیری‌های ترکیه و پ‌ک‌ک در شمال عراق

در ادامه درگیری‌های گسترده هفته گذشته، ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات اخیر به مناطقی در شمال عراق ۱۳ عضو حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) کشته شدند.

چندین عضو حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در حمله هوایی ارتش این کشور به مقر آنها در شمال عراق کشته شدند. در استان وان در جنوب شرقی ترکیه نیز چند عضو پ ک ک روز پیش از آن هدف قرار گرفته بودند.

یک عضو مسلح پ ک ک در جنوب ترکیه - عکس: AFP

ارتش ترکیه، یکشنبه، ۲۸ مه در بیانیه‌ای گفت که اهدافی متعلق به پ ک ک را در ناحیه «آواسین‌ـ‌باسیان» در شمال عراق هدف قرار داده‌است. این بیانیه همچنین ادعا می‌کند که اعضای مسلح پ ک ک در حال آماده‌سازی برای انجام یک حمله بوده‌اند. ارتش ترکیه پیش از این هم ادعا می‌کرد که حملاتش برای جلوگیری از حمله گریلاهای کرد به سربازان این کشور در مرزها بوده‌است.

در این حمله ۱۳ گریلای کرد جانشان را از دست داده‌اند. منابع مستقل هنوز قادر به تأیید این ادعاها نیستند.

در روزهای گذشته درگیری‌های شدیدی در کوهستان «تندورک» میان ارتش ترکیه و نیروهای پ‌ک‌ک رخ داده است. دو طرف آمارهای مختلفی از تلفات این درگیری منتشر کرده‌اند. کوهستان «تندورک» در شرق استان آگری و در نزدیکی مرز ایران واقع شده است.

وزیر کشور ترکیه شمار تلفات نظامیان این کشور را چهار تن خوانده در حالی که پ‌ک‌ک از کشته شدن بیش از ۵۰ نظامی ترکیه خبر می‌دهد.

ترکیه به طور مداوم علیه پ ک ک در کوهستان‌های شمال عراق در نزدیکی مرز ترکیه دست به حمله هوایی می‌زند. شمال عراق از جمله مناطق اصلی استقرار نیروهای پ ک ک است.

دولت مرکزی عراق مخالف انجام عملیات‌های نظامی کشورهای همسایه و به‌ویژه ترکیه در خاک این کشور است. سال گذشته ورود نیروی زمینی ارتش ترکیه به نزدیکی موصل به بحرانی کم‌سابقه‌ میان بغداد و آنکارا تبدیل شد. اما حزب حاکم در کردستان عراق روابط تنگاتنگی با حزب عدالت و توسعه در ترکیه دارد. هرچند پیشتر حکومت اقلیم کردستان عراق بارها با انتشار بیانیه‌هایی، این دست حملات را که به اعتقاد آنها به کشته‌شدن غیر نظامیان می‌انجامد، محکوم کرده است.

آتش‌بس بین پ ک ک و دولت ترکیه سال ۲۰۱۵ و با توقف فرآیند صلح شکسته شد. بیش از سه دهه است که نبرد بین نیروهای ترکیه و چریک‌های کرد پ ک ک که خواستار خودآیینی و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حقوق کردها در این کشور هستند، ادامه دارد.

ارتش ترکیه همچنین از جان‌باختن ۱۰ عضو دیگر پ ک ک در استان وان در جنوب شرقی این کشور خبر داد. جنگنده‌های ترکیه شنبه، ۲۷ مه به این استان غالباً کردنشین حمله کرده‌اند.

آنکارا پ ک ک را گروهی تروریستی می‌داند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز این حزب را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند، اما پ ک ک در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل قرار ندارد.

تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر در درگیری‌های بین ارتش ترکیه و پ ک ک کشته شده‌اند که اکثریت غالب آنها را کردها تشکیل می‌دهند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.