ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض نوادگان عبدالوهاب به امیر قطر و هشدار امارات

۲۰۰ نفر از نوادگان بنیانگذار وهابیت شیخ تمیم را به انحراف از سلفی‌گری متهم کرده‌اند. یک مقام باندپایه امارات هم از قطر خواسته به جای رفتارهای زیان‌آور، اعتمادسازی کند.

۲۰۰ نفر از نوادگان عبدالوهاب از امیر قطر خواستند نام مسجد شیخ محمد بن عبدالوهاب در دوحه را تغییر دهد. این بیانیه در اعتراض به اظهارات منتسب به امیر قطر در حمایت از ایران منتشر شده است. در همان حال انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارت متحده عربی نسبت به اختلاف در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داده است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر

بیانیه نوادگان عبدالوهاب

گروهی از نوادگان بنیانگذار وهابیت، یکشنبه ۲۸ مه در روزنامه عکاظ، چاپ عربستان سعودی بیانیه‌ای منتشر کردند و از امیر قطر خواستند نام مسجد شیخ محمد بن عبدالوهاب در دوحه را تغییر دهد.

نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت قطر گرایش‌های وهابی دارند. مسجد شیخ محمد بن عبدالوهاب در دوحه که در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد، بزرگ‌ترین مسجد وهابیون در قطر است.

هفته گذشته در خبرگزاری دولتی قطر خبری منتشر شده بود که به نقل از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفته بود  ایران «یک قدرت اسلامی» است و در دشمنی با ایران «عقلانیتی وجود ندارد».

دولت قطر بعد از انتشار این خبر اعلام کرد که خبرگزاری دولتی این کشور هدف حمله هکرها قرار گرفته و آن‌ها به نقل از امیر قطر یک خبر جعلی درباره ایران منتشر کرده‌اند. با این‌حال انتشار این خبر باعث شد که در پشت پرده تنش‌هایی بین قطر و عربستان و امارات و بحرین پیش بیاید.

روزنامه عکاظ نوشته بود: قطر با جدا شدن از صف کشورهای حاشیه خلیج فارس در کنار دشمنان عرب قرار گرفته است. در واکنش به این تخولات عربستان سعودی و امارات متحده عربی سایت شبکه «الجزیره» را که به قطر تعلق دارد مسدود کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه‌ای که نوادگان عبدالوهاب منتشر کرده‌اند از امیر قطر نام برده نشده. نویسندگان این بیانیه، نوشته‌اند «امیر یکی از کشورهای حاشیه خلیج» فارس که مسجدی را به نام عبدالوهاب بنا کرده است.

در فرازی از این بیانیه آمده است:

« ما می‌خواهیم که نام این مسجد تغییر کند، زیرا بنیانگذار این مسجد از راه سلفی‌ها منحرف شده است.»

شیخ تمیم، امیر قطر می‌گوید پیشینه او به فلات نجد، زادگاه عبدالوهاب می‌رسد. اما معلوم نیست که آیا او با عبدالوهاب، خویشاوند باشد. نوادگان عبدالوهاب با انتشار این بیانیه، عملاً هرگونه خویشاوندی با امیر قطر را تکذیب کرده‌اند.

بیانیه نوادگان عبدالوهاب در روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری سعودی بازتاب پیدا کرذه است.

هشدار مقام بلندپایه امارات

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پرتو این تحولات، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارت متحده عربی نسبت به اختلاف در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داده است:

«کشورهای حاشیه خلیح [فارس] به بحران تازه‌ای گرفتار شده‌اند که خطر بزرگی برای آن‌ها در بر دارد.»

این مقام بلندپایه دولت امارات بدون آنکه از قطر نام ببرد به نصیحت گفته است:

«به جای آنکه همدیگر را متهم کنید، سعی کنید اعتماد هم را مجدداً به دست بیاورید. تنها راه این است که کشور برادر به تعهداتش عمل کند و از رفتارهایی که خسارت به بار می‌آورد دست بردارد. »

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، شنبه ۶ خرداد خبر داده بود که امیر قطر در یک گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته و خواهان گسترش روابط بین دو کشور شده است.

امیر قطر شهریور سال گذشته نیز به مناسبت عید قربان با حسن روحانی تلفنی صحبت کرده بود و گفته بود که در پی «روابطی ویژه و ممتاز با تهران» است.

برخی رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که شیخ تمیم، امیر قطر از معامله تسلیحاتی ۱۱۰ میلیاردی آمریکا با عربستان خشنود نیست.

علاوه بر این در سال ۲۰۱۴ هم به دلیل شائبه حمایت قطر از اخوان‌المسلمین رابطه این کشور با کشورهای حاشیه خلیج فارس بحرانی شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.