ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه: پرونده صیادان ربوده شده ایرانی در سومالی هنوز باز است

خشکسالی دریاچه هامون، پای صیادان ایرانی را به دریای عرب باز کرده است. دزدان دریایی عده‌ای را به اسارت درآورده بودند. خانواده‌ها از روحانی استمداد کمک کرده‌اند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه ۸ خرداد اطلاع داد که پرونده صیادان ایرانی که در سومالی در اسارت دزدان دریایی‌اند در دست پیگیری‌ست. او گفت وزارت خارجه هنوز اطلاع دقیقی از تازه‌ترین مورد حمله دزدان دریایی سومالی به یک لنج ایرانی ندارد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

۵ خرداد شماری از خانواده‌های صیادان ایرانی که در فروردین ۱۳۹۴ در سومالی به اسارت دزدان دریایی درآمده بودند در نامه‌ای به حسن روحانی از رئیس جمهوری اسلامی درخواست کمک و پیگیری سرنوشت بستگانشان را کرده بودند.

نویسندگان این نامه که همه از اهالی سیستان و بلوچستان‌اند به حسن روحانی نوشته بودند:

«عزیزان ما از ۶ فروردین ۱۳۹۴ به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمده‌اند و متاسفانه ۸ نفر از آنان گرسنگی، تشنگی و شکنجه‌های جسمی را تاب نیاورده و در اسارت جان خود را از دست داده‌اند. این قربانیان همگی صیاد و نان‌آوران خانواده خود بوده‌اند. برای توصیف وضعیت خانواده‌ها کافی است به یک مورد (خانواده نوحانی) اشاره کنیم که دو نفر از اعضای آن در سومالی کشته شده و پدر این خانواده برای تامین معاش چاره‌ای جز تکدی‌گری نیافته است.»

آن‌ها از رئیس جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران خواسته بودند برای نجات جان عزیزانشان اهتمام کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری  ۸ خرداد خود درباره پرونده صیادان ربوده شده گفت:

«کانال‌های مختلف به صورت هفتگی در دستگاه‌های مختلف این پرونده را پیگیری می‌کنند. پیچیدگی‌های این مسیر در گذشته کار را تا حدی ناهموار کرده است ولی به هر حال تلاش‌ها ادامه دارد، ارتباط‌ها وجود دارد و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر اخبار مثبتی در این خصوص داشته باشیم.»

گروهی از دزدان دریایی سومالیایی با یک قایق تندرو

در سال ۱۳۹۴، ۳۷ صیاد ایرانی در سواحل سومالی به اسارت دزدان دریایی درآمدند، عده‌ای جان باختند و عده‌ای فرار کردند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه در حال حاضر ۸ صیاد ایرانی در سومالی همچنان در اسارت به سر می‌برند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که سه‌شنبه ۲۳ مه/ ۲ خرداد هم یک کشتی ماهیگیری ایرانی که برخلاف توصیه مقامات محلی بیش از حد به ساحل نزدیک شده بود و به طور غیر قانونی در حال ماهیگیری بود توسط دزدان دریایی ربوده شد.

بهرام قاسمی درباره تازه‌ترین مورد از حمله دزدان دریایی به لنج ماهیگیران ایرانی گفت:

«در حال بررسی موضوع هستیم اما هنوز اطلاعات دقیقی نمی‌توانم در رابطه با اینکه چند نفر هستند و چه تعداد از آنها ایرانی هستند را ارائه کنم. فکر می‌کنم همه سرنشین‌ها ایرانی نیستند و احتمالاً از یک یا دو ملیت دیگر در این لنج حضور داشته‌اند ولی اخبار دقیق‌تر را متأسفانه هنوز در این ارتباط دریافت نکرده‌ایم.»

خشکی هامون و بیکاری صیادان در سیستان و بلوچستان

سهم ماهیگیران ایرانی از صید غیرقانونی در آب‌های سومالی: ۳۰ درصد

یکی از مهم‌ترین دلایلی که صیادان ایرانی برای ماهیگیری به سومالی می‌روند خشکی دریاچه هامون است. در سال‌های پرآبی دریاچه هامون به مساحت ۵۷۰ هزار هکتار، توان تولید ماهی به میزان بیش از ۱۵ هزار تن و اشتغال سه هزار و ۵۰۰ خانوار صیاد را داشت. در اثر خشکی دریاچه هامون، صیادان ایرانی در سیستان و بلوچستان بیکار شده‌اند و ناگزیر برای صید ماهی و گذران زندگی از طریق دریای عرب به سواحل سومالی می‌روند.

اما سومالی هم با خشکسالی و قحطی روبروست. دزدی و راهزنی دریایی یکی از پیامدهای این مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی در این نقطه از جهان است.

سپتامبر دو سال پیش سازمان «ماهی‌گیری امن» گزارش داده بود که سهم ماهیگیران ایرانی معادل یک سوم از کل صید غیر قانونی ماهی در آب‌های سومالی‌ست. بعد از ایران یمن با ۱۹ درصد و اسپانیا با ۱۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. تنها در سال ۲۰۱۳ ایران از آب‌های سومالی ۴۵ هزار تن ماهی گرفته است: معادل استعداد ماهیگیری در دریاچه هامون، پیش از وقوع خشکسالی.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.