ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● مجموعه ویژه

سند ۲۰۳۰ یونسکو. مقابله تبعیض‌گرایی و عوامفریبی با فرهنگ و عدالت

مجموعه‌ای از مطالب درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو و مخالفت ولی فقیه و لشکر ولایت با آن

می‌گویند در قم جماعتی بر سر فردی ریخته و او را کتک می‌زدند. طلبه‌ای هم شتابان آمد و سخت در کتک زدن مجاهدت کرد. فرد که از پا درآمد طلبه از بغل دستی‌اش پرسید: این ملعون چه کرده بود؟ این شده است حکایت سند ۲۰۳۰ یونسکو. جماعتی از طلبه ساده بگیر تا آیت الله العظمی بر سر سند ۲۰۳۰ یونسکو ریخته‌اند و آن را می‌کوبند. اما اگر بپرسید که حضرات آیا سند را خوانده‌اید، به جای اینکه اقرار کنند نمی‌دانند موضوع چیست، به جار و جنجال ادامه می‌دهند.  خبر هست که در دوره انتخابات جار می‌زده‌اند که ایهالناس به پا خیزید که اسلام از دست رفت، قرار است در مدارس فسق و فجور شود، همجنس‌گرایی آزاد و بنیاد خانواده برافکنده شود.

سند ۲۰۳۰ یونسکو چیست؟ چرا رهبر جمهوری اسلامی با آن به مخالفت برخاست؟ چرا و چگونه موضوع حمله به دولت روحانی شد؟ مجموعه مقالات زیر که در دوره اخیر در زمانه منتشر شده‌اند، به این پرسش‌ها پاسخ‌‌‌ می‌دهند.

کارتون از شاهرخ حیدری

■ مشکل خامنه‌ای با سند یونسکو چیست؟

ابتدا رسانه‌های امنیتی و متعلق به طیف راست افراطی شروع به تخطئه “سند ۲۰۳۰” یونسکو کردند، و سرانجام رهبر نظام هم موضع گرفت و اعلام کرد که «جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد».

سند۲۰۳۰. ترجمه فارسی کامل این سند را می‌توانید از اینجا به صورت فایل PDF دانلود کنید.

ماجرا چیست؟ نگاهی به سند مشکل را روشن می‌سازد، در آن از مسائلی مثل ایجاد امکانات آموزشی برابر برای همه کودکان و جوانان و به ویژه رفع تبعیض جنسیتی سخن می‌رود.

■ احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل پذیرش سند ۲۰۳۰ یونسکو

اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو به حکم ولی فقیه متوقف شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه وزارت آموزش و پرورش موفق شد شورای عالی انقلاب فرهنگی را دور بزند، سند  ۲۰۳۰ یونسکو را تأیید و اجرای آن را در برنامه‌هایش قرار دهد. همزمان گزارشی از تخلفات وزیر آموزش و پرورش در روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. احتمال دارد فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به دلیل عضویتش در هیأت مدیره یک شرکت خصوصی استیضاح شود، اما استیضاح او با اجرای سند یونسکو هم ربط دارد.

نمونه‌ای از انصاف، دقت و علم "علما" در معرفی سند ۲۰۳۰ یونسکو
نمونه‌ای از انصاف، دقت و علم "علما" در معرفی سند ۲۰۳۰ یونسکو

■ انتقاد از سند ۲۰۳۰ از تریبون‌های نماز جمعه؛ دعوت از وزیر اطلاعات برای پاسخگویی در مجلس نسبت به احتمال یک توطئه

حسن روحانی از یک «توطئه» سازمان یافته  پیرامون ۲۰۳۰ یونسکو سخن گفته است. فاطمه سعیدی، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده که از وزیر اطلاعات برای حضور در مجلس شورای اسلامی «برای کشف ریشه تهمت‌های مرتبط با سند ۲۰۳۰» دعوت شده. در همان حال انتقاد از سند یونسکو از تریبون‌های راست افراطی ادامه دارد.

■ عقب‌نشینی دولت از وعده‌هایش به زنان: رهبر فصل‌الخطاب است

شورای اطلاع‌رسانی دولت با صدور بیانه‌ای درباره سند ۲۰۳۰ تاکید کرده که نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»،که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دیدار با معلمان مطرح شد، از همان لحظه «مورد توجه و اهتمام جدی دولت» قرار گرفته است. این بیانیه، عقب نشینی آشکار دولت روحانی از وعده‌هایی است که برای چهار سال اول ریاست جمهوری خود داده بود.

■ یونسکو: ۲۶۳ میلیون کودک و نوجوان به مدرسه نمی‌روند

یونسکو گفته است تنها ۱۴۲ میلیون نوجوان ۱۵ تا ۱۷ ساله که دبیرستانی محسوب می‌شوند از تحصیل در مدارس محروم هستند. از جمله دلایل این موضوع اجبار این نوجوانان در گرداندن چرخ زندگی و کار کردن آن‌هاست. همچنین در بسیاری از کشورها برای این گروه سنی اجبار تحصیل وجود ندارد.

■ خامنه‌ای خواستار «توقف برخی فعالیت‌های یونسکو» در ایران شده است

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان «یونسکو» را یکی از جریان‌های «جبهه معارض فرهنگی انقلاب» دانست و ادعا کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار توقف برخی فعالیت‌های آن سازمان در ایران شده است.

مجموعه ویژه پیشین

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Removable

    جناب "زنده باد فارسستان" که اخیار سایت شما کامنت می گذارد به وضح تمایلات قوم گرایی دارد و نام فارسی دست مایه حمله با فارسی زبانان کرده است. رادیو زمانه قبلا هم این اعتراضات نادیده گرفته. اگر می خواهید و او می خواهد اشکالی ندارد از خواسته های قوم گرایی اش دفاع کند و کامنت بگذارد اما از راه بد؟ چرا مثل برخی تمسخر و سو استافده نام گروهی مردم. آیا با مردم عادی متهم می کند یا حکومت به قول این فارسی؟ مثل برخی که اخیرا از تریبون رادیو زمانه سواستافده کرند حتی موجودیت تاریخی کشور ایران زیر سوال بردند! این شخص دارد با تکرار نام فارسستان گویا موجودیت کشور تاریخی ایران زیر سوال می بدر. فارسستان در واقع کرمان فارستان بوده که نواحی شرق ایالت فارس شیراز بوده تا مرزهای مکران. نواحی فارسی زبان بسیار بزرگ تر رکرمان فارسستان است. بیایدی درست و منطقی از مطالبات قومی و زبانی دفاع کنید. مثل اقای میثم بادامچی محرتمانه عقاید خود بگویید.

  • زنده باد فارسستان

    یکی از مهم ترین ارکان این سند آموزش به زبان مادری است. این مساله را نه ائمه جمعه اشاره می کند، نه اپوزیسیون، نه رادیوی حرفاه ای مثل رادیو زمانه!