ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله هوایی مصر به شهر درنه در لیبی

در پاسخ به حمله داعش به مسیحیان قبطی مصر، ارتش این کشور بار دیگر شرق و جنوب لیبی را مورد حمله قرار داد. مصر می‌گوید که می‌تواند به مواضع تروریست‌ها در سودان هم حمله کند.

به‌گفته شاهدان عینی در پی حمله مرگبار به اتوبوس مسیحیان در مصر، نیروی هوایی این کشور بار دیگر به شرق لیبی حمله کرد و شهر درنه را هدف قرار داد.

جنگنده‌های ارتش مصر در سه روز اخیر چندین حمله هوایی در خاک لیبی انجام داده‌اند ـ عکس جنگنده مصری از آرشیو است.

به‌گزارش رویترز، این حملات دوشنبه ۲۹ مه / ۸ خرداد رخ داد. اما منابع نظامی هنوز آن‌ها را تأیید نکرده‌اند.

شاهدان عینی گفته‌اند یکی از حملات به ورودی غرب درنه و دو حمله دیگر به دهر الحمر در جنوب لیبی صورت گرفته است.

درنه شهری است که در آن گروه «دولت اسلامی» (داعش) برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت. اما پس از آن توسط گروه‌های دیگر اسلامگرا و جنگجویان محلی از این شهر رانده شد.

به‌گفته منابع نظامی، صبح روز شنبه ۲۷ مه / ۶ خرداد نیز ارتش مصر سه حمله هوایی به اردوگاه‌های اسلامگرایان جهادی در اطراف درنه انجام داد.

مهم‌ترین ائتلاف اسلامگرای جهادی حاضر در درنه را «مجلس شورای مجاهدین درنه» تشکیل می‌دهند. اگرچه این ائتلاف جهادی در نبرد آشکار با نیروهای لیبی شرقی به فرماندهی حفتر هستند، اما با زیرمجموعه‌های داعش در لیبی نیز می‌جنگند. به نظر می‌رسد آنها احتمالاً هدف اصلی این حملات بودند.

با این حال محمد المنصوری، سخنگوی این شورا در یک بیانیه‌ ویدئویی که آنلاین منتشر شد، ادعا کرد که هیچ یک از اردوگاه‌های این گروه در حملات روز شنبه هدف قرار نگرفته و مصر به جای آن به مناطق غیرنظامی حمله کرده است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌ جمهوری مصر روز جمعه ۲۶ مه / ۵ خرداد به ارتش این کشور دستور داد تا نقاطی را در شرق لیبی هدف قرار دهند که به ادعای او «اردوگاه‌های آموزش نظامی تروریست‌ها» بود.

چند مرد مسلح جمعه به اتوبوس مسیحیان قبطی مصر در حوالی شهر المنیا، واقع در ۲۵۰ کیلومتری قاهره حمله کردند. در این حمله مسلحانه،  ۲۹ نفر کشته و ۲۴ نفر مجروح شدند. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

ایران در همان روز حمله به اتوبوس مسیحیان قبطی مصر این حمله را محکوم کرد.

مسیحیان که حدود ۱۰ درصد از جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند پیش از این بارها هدف حملات انفجاری اسلام‌گرایان تندرو قرار گرفته‌ بودند.

در همین حال روز دوشنبه یک مقام امنیتی بلند پایه مصر که نامش منتشر نشده در گفت‌وگو با روزنامه الزمان گفته است در صورت درخواست، قاهره می‌تواند پایگاه تروریست‌ها در سودان را هم هدف حمله قرار دهد.

به‌گفته این مقام امنیتی، پیش از این نیز مرکز آموزش تروریست‌ها در خاک سودان هدف حملات جنگنده‌های مصری قرار گرفته‌اند.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند مصر با اطلاع آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دست به حملات هوایی علیه مواضع اسلامگرایان جهادی در دو کشور همسایه خود لیبی و سودان می‌زند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.