ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ویروس بیماری تب کریمه کنگو در تمام مناطق ایران وجود دارد»

مرگ یک قصاب در بندرعباس بر اثر تب کریمه کنگو تأیید شد. مسئولان بهداشتی ایران برای مقابله با این بیماری مردم را به رعایت اصول بهداشتی در مصرف گوشت ترغیب می‌کنند.

شیوع تب کریمه کنگو که بیماری تازه‌ای در ایران نیست امسال نیز هشدارهای مسئولان بهداشتی را در پی داشته است اما بودجه برای مبارزه با بیماری‌های دامی و انگل‌های خارجی محدود است.

یکی از عوامل شیوع بیماری تب کریمه کنگو کشتار دام در مکان‌های غیربهداشتی است

مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی روز سه‌شنبه ۹ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم یکی از عوامل شیوع بیماری تب کریمه کنگو را کشتار دام در مکان‌های غیربهداشتی و قطعه‌بندی گوشت دانست و گفت در این راستا شورای ساماندهی ارتقای کیفیت کشتارگاه‌ها در سراسر کشور ایجاد شده است.

او گفت از کشتار غیربهداشتی و فعالیت کشتارگاه‌های غیرمجاز جلوگیری خواهد شد و شهروندان و روستاییان نیز از ذبح دام در مکان‌هایی غیر از کشتارگاه‌های مجاز خودداری کنند.

به‌گفته او ویروس بیماری تب کریمه کنگو در جگر دام حدود ۴۰ روز باقی می‌ماند بنابر این مردم باید از خوردن جگر نیم‌پخته و خام جدا خودداری کنند.

بیماری تب کریمه کنگو، بیماری‌ای شدید با درصد مرگ و میر بالاست که شیوع جغرافیایی آن در مناطق وسیعی از آفریقا تا خاورمیانه و حتی اروپای مرکزی است. انسان از چند طریق ممکن است به این بیماری مبتلا شود. طریق اول نیش کنه آلوده به ویروس است. حتی له‌کردن کنه حامل ویروس روی پوست هم می‌تواند سبب انتقال بیماری شود. راه دوم قرار گرفتن در معرض خون و بافت‌های آلوده حیوانات یا دام‌های بیمار است. ویروس این بیماری معمولاً در حیوانات باعث مرگ و میر نمی‌شود.

تب شدید، سردرد، خونریزی زیر جلدی و افسردگی از علایم بیماری تب کریمه کنگو است اما این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است و داروی آن نیز وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی از سم‌پاشی در مناطق مختلف کشور برای مقابله با انگل‌ها و کنه‌ها خبر داد و گفت این اقدام در مناطقی که تلفات انسانی ناشی از بیماری تب کریمه کنگو گزارش شود بیشتر انجام خواهد شد.

پیش از این گزارش‌هایی از مرگ یک قصاب در بندرعباس، یک قصاب در اصفهان و یک جوان از اهالی شهر دیزیچه در شهرستان مبارکه اصفهان بر اثر آلودگی به ویروس این بیماری منتشر شده بود که امروز سه‌شنبه غلامعلی جاودان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مرگ قصاب بندرعباسی بر اثر تب کریمه کنگو را تأیید کرد.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال جاری پنج مورد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در این استان مشاهده شده که دو مورد آن در بندرعباس بوده و در بندرخمیر، میناب و رودان هر کدام یک مورد مشاهده شده که یک مورد مثبت گزارش شد که به دلیل تأخیر در مراجعه به مرکز درمانی درگذشت.

رئیس سازمان دامپزشکی اعتبار لازم برای اجرای برنامه مبارزه با بیماری‌های دامی و انگل‌های خارجی را محدود دانست و گفت: «سال گذشته اعتباری معادل ۶۶ میلیارد تومان اختصاص یافت و امسال نیز در صورت تصویب مجلس این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.»

به‌گفته مهدی خلج، به‌تازگی دولت در نامه‌ای از مجلس خواست تا اعتبار مالی در این زمینه را سه برابر افزایش دهد اما هنوز به این موضوع رسیدگی نشده است.

پیش از این محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیشترین افراد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در ایران را ساکنان مرزهای شرقی و غربی کشور که دام‌های قاچاق به آن‌ها وارد می‌شوند دانسته بود اما رئیس سازمان دامپزشکی می‌گوید «ویروس و عامل بیماری تب کریمه کنگو در تمام مناطق کشور وجود دارد و مختص به منطقه خاصی نیست.»

او از گردشگران خواست تا در زمان حضور در مراتع و عرصه‌های طبیعی از پمادهایی که حشرات را دور می‌کند استفاده کنند. همچنین دامداران و روستاییان هنگام شیردوشی از کشتن کنه با دست خودداری و در زمان پشم‌چینی نیز از دستکش استفاده کنند. روستاییان هم از دست زدن به لاشه گوسفندی که تلف شده خودداری کنند، چون کنه‌ها تا زمانی که بدن میزبان گرم است همان‌جا باقی می‌مانند.

مسئولان بهداشتی کشور همچنین از مردم خواسته‌اند تا گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌های مجاز و با تأییدیه دامپزشکی تهیه کنند و زنان خانه‌دار در هنگام دست گرفتن گوشت از دستکش استفاده کرده و برای اطمینان بیشتر قبل از استفاده، گوشت را ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو نخستین‌بار در شبه‌جزیره کریمه در زمان شوروی سابق مشاهده شد. چند سال بعد مشابه این بیماری در کشور آفریقایی کنگو رخ داد. تا این‌که در سال ۱۹۶۹ دانشمندان عامل بروز این بیماری را کشف کردند و با توجه به آن‌که اولین موارد بروز بیماری در دو منطقه کریمه و کنگو بود نام بیماری و عامل بروز آن را ترکیبی از نام این دو منطقه گذاشتند.

در روزهای اخیر، گروهی از کارگران یک کشتارگاه در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان به دلیل رعایت‌نشدن شرایط سلامت و ایمنی محل کار به آن مبتلا شدند.

بیماری تب کریمه کنگو از سال ۷۸ در ایران شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.