ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خشنودی روسیه و عربستان سعودی از همکاری‌ نفتی

پوتین و محمد بن سلمان در مسکو اعلام کردند که هیچ اختلاف نظری در مورد وضعیت بازار جهانی نفت ندارند. آن‌ها از گفت‌وگو درباره سوریه نیز استقبال کردند.

روسیه و عربستان سعودی، بزرگترین صادرکنندگان نفت و دو بازیگر مهم در خاورمیانه، از افزایش همکاری‌شان‌ در عرصه نفت و از گفت‌وگو درباره سوریه استقبال کردند.

دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع و وزیر انرژی عربستان سعودی در کرملین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه ۳۰ مه / ۹ خرداد، زمانی که محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع و وزیر انرژی عربستان سعودی برای دیدار و مذاکره به کرملین آمده بود او را ستود.

این دومین دیدار پوتین و محمد بن سلمان در یک سال اخیر بود. پیش از این، آن‌ها یک بار در گردهمایی «گروه ۲۰» در چین دیدار موفقیت‌آمیزی بر سر تحکیم بهای نفت داشتند.

روسیه که عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیست، مدت‌ها هر گونه همکاری با این سازمان را که عربستان سعودی یکی از رهبران واقعی آن است، رد می‌کرد.

از سوی دیگر حضور نظامی روسیه در سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد در دو سال اخیر، این کشور را عملاً در مقابل عربستان سعودی، قدرت سنی‌مذهب منطقه قرار داده بود که در راه نابودی حکومت اسد فعالیت می‌کرد.

اما سقوط قیمت نفت در دو سال اخیر بر بودجه هر دو کشور تأثیر منفی گذاشت و این، هم برای روسیه‌ای که در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری آن برگزار می‌شود و هم عربستان سعودی که خواهان ایجاد اصلاحات اقتصادی و طبقه‌بندی شرکت عظیم نفتی خود «آرامکو» است، از اهمیت برخوردار است.

محمد بن سلمان با بیان این‌که «روابط عربستان سعودی و روسیه در یکی از بهترین لحظات خود قرار دارد»، افزود: «ما مسائل مشترک بسیاری داریم و در مسائلی که با نظرات متفاوتی روبه‌رو می‌شویم، روش روشنی می‌یابیم تا بر آن‌ها غلبه کنیم. ما سریع و مثبت پیش می‌رویم.»

جانشین ولیعهد عربستان سعودی همچنین گفت: «مهم‌ترین مسئله آن است که ما موفق شدیم بنیان مستحکمی برای تثبیت بازار نفت و قیمت انرژی بنا کنیم.»

در دسامبر سال گذشته میلادی روسیه و ۱۰ کشور غیرعضو اوپک برای نخستین بار در ۱۵ سال اخیر با اعضای اوپک به توافق رسیدند که تولید نفت خود را به میزان روزانه ۱,۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند تا بدین طریق بازار نفت تثبیت شود و قیمت نفت که در حال سقوط بود افزایش یابد. هفته گذشته مسکو با تمدید این تصمیم تا ماه مارس ۲۰۱۸ موافقت کرد.

هم مسکو و هم ریاض گفته‌اند که از همکاری کنونی فراتر رفته و تلاش خواهند کرد راهی برای چگونگی همزیستی با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا بیابند که در حال حاضر مسئول ایجاد جریان نفتی در جهان هستند اما در کاهش تولید جهانی سهیم نیستند.

ولادیمیر پوتین خطاب به محمد بن سلمان گفت: «ما از شما به‌خطر ایده‌هایتان و کار مشترک با اوپک و کشورهایی که عضو آن نیستند سپاسگزاریم.»

او افزود: «ما از تماس‌های سیاسی حمایت می‌کنیم، از تماس‌های بین وزارتخانه‌های دفاع دو کشور. ما با هم برای خروج از شرایط دشوار، از جمله در سوریه فعالیت می‌کنیم.»

نزدیکی روسیه و عربستان سعودی، چه در عرصه نفتی و چه در بحران سوریه برای ایران که خود را رقیب عربستان سعودی در خاورمیانه می‌داند معنادار خواهد بود. ایران و روسیه از نزدیکترین روابط برخوردارند.

کشورهای عضو اوپک در یک‌صد و هفتاد و دومین نشست خود در ژنو که روز پنج‌شنبه ۲۵ مه / ۴ خرداد در وین برگزار شد تصمیم گرفتند که کاهش تولید نفت را به‌مدت ۹ ماه دیگر تمدید کند.

هدف رسمی اوپک تاکنون این بوده که کشورهای مهم نفتی خارج از خود را نیز در این تصمیمات دخالت دهد. تنها به این طریق است که می‌توان بهای نفت را افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    به به ! برادر پوتین ! به برادران سعودی قرآن هدیه دادید ؟ آنها هم پول زیاد دارند . از وجود حکومت پربرکت ولایت فقیه، با این پیشروی که در ایران میکنید، کم کم همسایه برادران سعودی میشوید ! بدنیست شما هم برای دست یابی به منطقه خلیج فارس و اقیانوس هند گاز انبری حمله کنید.

  • مهران

    کشورها منافع مشترک دارند . دوستی ها و دشمنی ها همیشگی نیست، قابل توجه کودن ها و خنگ های حاکم بر ایران و ده ها ملیارد دولار بی زبان که از سفره مردم گرسنه و وامانده ایران بیرون کشیده شده تا به حلقوم کثیف بشار اسد ریخته شود