ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه شورای نگهبان: متخلفان انتخابات به قوه قضائیه معرفی شدند

شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری را «مهمترین عنصر قدرت» دانسته و ضمن تأیید صحت کلی آن ۱۲ مورد تخلف انتخاباتی را برشمرده است.

شورای نگهبان سرانجام بیانیه نهایی خود درباره انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را صادر  کرد و ضمن تأیید صحت کلی آن ۱۲ مورد تخلف انتخاباتی را برشمرد و اعلام کرد که متخلفان را به قوه قضائیه معرفی کرده است.

شورای نگهبان قانون اساسی ایران

شورای نگهبان در حالی که در انتشار بیانیه نهایی خود درباره انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تأخیر داشت و گمانه‌زنی‌هایی را موجب شده بود، سه‌شنبه شب ۳۰ مه / ۹ خرداد این بیانیه را صادر کرد.

تأخیر در تأیید صحت انتخابات ریاست جمهوری شایعه دستکاری آراء توسط شورای نگهبان را در برخی از شبکه‌های اجتماعی دامن زده بود اما گروهی دیگر از فعالان سیاسی تأیید نتایج انتخابات را دور از انتظار نمی‌دانستند.

بیانیه شورای نگهبان ضمن تمجید از «شرکت گسترده مردم» در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حضور مردم را «اعلام اعتبار، اعتماد و اطمینان» آن‌ها به «نظام مقدس جمهوری اسلامی» دانسته و با بیان این‌که «نظام اسلامی ریشه در آسمان‌ها دارد» آورده است: «انتخابات به‌منزله حمایت از اسلام و وفاداری و بیعت مردم با نظام اسلامی است و به خوبی می‌دانیم که این کنش سیاسی – اجتماعی به منزله مهمترین عنصر قدرت است.»

این بیانیه ضمن فهرست کردن اقدامات شورای نگهبان در انتخابات گفته است که گزارش‌های دریافت شده در روز رأی‌گیری و روزهای بعد از آن «حاکی از بروز تخلفات انتخاباتی در روند برگزاری انتخابات بود.»

به‌گفته شورای نگهبان، تلاش شد تا از استمرار تخلفات جلوگیری شده و «اقدام سریع و به موقع به عمل آید» و در این راستا متخلفان به قوه قضائیه معرفی شدند.

شورای نگهبان محورهای مهم مورد شکایت و ادعای نامزدها را «کمبود تعرفه، تأخیر در شروع رأی‌گیری، اخلال در روند رأی‌گیری به دلیل توقف یا کندی دستگاه احراز هویت، عدم صدور کارت نماینده نامزدها، عدم رعایت بی‌طرفی در آگهی نمودن اسامی نامزدها، تعطیلی زودهنگام شعب، تبلیغ به نفع نامزدها، استفاده از امکانات دولتی، جانبداری و دخالت برخی مقامات در امر انتخابات، تطمیع، تهدید، خرید و فروش آراء، مخدوش بودن تعرفه‌ها در برخی صندوق‌ها (بدون مهر بودن تعرفه‌ها، عدم درج مشخصات رأی‌دهنده و یا فقدان اثر انگشت، و ممانعت از حضور نماینده نامزدها در شعب)» دانسته است.

اتهام تخلف در انتخابات هم از سوی حسن روحانی، کاندیدای اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان و هم ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصول‌گرایان مطرح شده بود اما در این دوره بیشتر اصولگرایان بودند که از «تخلف انتخاباتی» سخن می‌گفتند.

ابراهیم رئیسی در نخستین سخنرانی خود پس از انتخابات، دولت حسن روحانی را متهم کرده بود که رأی مردم را مهندسی کرده است.

رئیسی در روز رأی‌گیری هم ستاد انتخابات وزارت کشور را متهم کرده بود که از قصد به برخی حوزه‌های رأی‌گیری تعرفه به اندازه کافی نفرستاده است. او همچنین دولت را متهم کرد که وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهداری‌ها را به عنوان ستاد انتخاباتی روحانی به کار گرفته است.

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز گفته بود که در صورت رسیدگی مجدد به تخلفات انتخاباتی ممکن است آراء ابراهیم رئیسی بیشتر و آراء حسن روحانی کمتر شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب هم به سهم خود، شورای نگهبان را متهم کرده بود که برای تمدید رأی‌گیری همکاری نکرده است. روحانی گفته بود اگر شورای نگهبان همکاری می‌کرد ممکن بود چهار میلیون بیشتر رأی می‌آورد. روحانی نهادهایی مانند سپاه و بسیج را هم متهم کرد که به نفع رقیب او عمل کرده‌اند.

در روزهای گذشته دادستان عمومی و انقلاب برخی شهرستان‌های ایران از بازداشت متخلفان انتخاباتی خبر داده‌اند.

شورای نگهبان در بیانیه خود نوشته است که بعد از بررسی این گزارش‌ها و شکایت‌ها به این نتیجه رسیده است که «وقوع تخلفات یا جرایم در برخی موارد از بندهای مورد شکایت محرز می‌باشد و وقوع تخلفاتی به اثبات رسیده است و لذا علاوه بر اقدامات و پیگیری‌های قضائی قبلی، در موارد اخیر نیز به منظور برخورد با متخلفین مراتب جهت رسیدگی قضائی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.»

این شورا اما در پایان بیانیه گفته است که پس از بررسی موارد فوق در جلسات شورای نگهبان و توجه به شکایت‌های مطرح‌شده، در مجموع صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را تأیید می‌کند.

شورای نگهبان همچنین خواهان «رسیدگی قاطع، دقیق، سریع و عادلانه به تخلفات ارسالی به قوه قضائیه شده است.

پیش از این احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز در روز چهارشنبه ۳ خرداد گفته بود سلامت انتخابات ریاست جمهوری را تأیید می‌کند اما تخلفاتی نیز صورت گرفته است.

در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی با کسب ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رأی (۵۷٫۱۳ درصد) پیروز شد. ابراهیم رئیسی ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ رأی (۳۸٫۳۰ درصد) به‌دست آورد و نفر دوم شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    قوه قضائیه بیش از یک دهه است که مشغول رسیدگی به شکایت تاجزاده معاون وقت وزارت کشور از جنتی است ! وقت ندارد !