ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امام جمعه بندرعباس به کارگران المهدی: مشکلات شما به من چه ربطی دارد؟

گفته می شود کارفرمای جدید کارخانه آلومینیوم المهدی از اقوام امام جمعه بندر عباس است. اخباری نیز حاکی است او خود در معامله بر سر واگذاری کارخانه ذینع بوده است.

فیلم کوتاهی در یوتیوب قرار داده شده که نشان می‌دهد درپی طرح مطالبات کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی به یک خبرنگار، غلامعلی نعیم‌آبادی امام جمعه بندر عباس به کارگران اعتراض می‌کند که چرا مسائلشان را در مسجد مطرح می‌کنند و به هنگام خروج اعتراضی کارگران از مسجد تلویحا از آن‌ها می‌خواهد که دیگر به مسجد نیایند.

کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی

ماجرا از حیاط مسجد شروع می‌شود. گزارشگر میکروفن را مقابل کارگران گرفته و آن‌ها مشکلاتشان را می‌گویند.

کارگران سپس برای شنیدن سخنان امام جمعه به درون مسجد می‌روند.

امام جمعه در سخنان خود به «قضیه المهدی» می‌رسد و می‌گوید: در قضیه المهدی حق با هر کسی که هست، به من چه ربطی داره؟ چرا منو تو صحنه میارید؟

کارگران به نشانه اعتراض و برای ترک سالن از جایشان بلند می شوند و به طرف در می‌روند.

نعیم‌آبادی در واکنش می‌گوید: خیلی خوش آمدید آقایانی که تشریف می‌برید به سلامت! خیلی محبت فرمودید دیگه در نماز جمعه جای این کارها نیست. نماز جمعه را جای این سرو صداها قرار ندید.

امام جمعه می‌ماند و سالن نیمه‌خالی مسجد.

فیلم روز ۳۰ می در یوتیوب قرار گرفته و فاقد تاریخ است اما برش کوچکی است از داستان بند و بست‌ها و فساد نهفته در جریان واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی و سرنوشت تلخ کارگران آن. و شاید نمادی باشد از روند خصوصی سازی‌ها و قربانی شدن کارگران.

«المهدی»؛ یک نمونه غم‌انگیز از خصوصی‌سازی‌ها

ماجرای آلومینیوم المهدی سال ۱۳۹۴ و پس از آن آغاز شد که دولت این کارخانه را که ۲۴۰۰ کارگر داشت را  فروخت. فروشنده(دولت) و خریدار (سرمایه‌داری به نام محمد علیمحمدی) توافق کردند تعداد کارگران ۱۶۰۰ تن باشد.

این معامله پنهان سرآغاز سرگردانی و بیکاری صدها کارگری بود که خود نیز خبر نداشتند چه توافقی بر سر آنان صورت گرفته است.

در باره خصوصی‌سازی المهدی بیشتر بخوانید:   داستان کارگرانی که فروخته نشدند

همچنین کارفرمای جدید شغل کارگران یعنی ایستادن پای کوره‌های ذوب آلومینیوم را از رده مشاغل سخت و زیان‌آور خارج کرد.

اعتراضات و تجمعات کارگران بیکار شده المهدی آغاز شد و به صورت فشرده ادامه یافت. کار به شورای تامین استان کشید و سرانجام استاندار ناگزیر ار برملا کردن این مساله شد که: در واگذاری و فروش کارخانه متاسفانه نکاتی مغفول واقع شده که نیاز به تبیین داشت.

چه نکاتی؟ مشخص شد منظور از “نکات مغفول” سرنوشت ۶۲۰ کارگر کارخانه است که سازمان خصوصی سازی با خط کشیدن روی نام ۶۲۰ کارگر، بابت فروش کارخانه با ۱۶۰۰ کاگر پول بیشتری از خریدار گرفته است.

در عین حال گفته شد کارفرمای جدید از اقوام امام جمعه بندر عباس است و فراتر از آن اخباری حتی حاکی بود امام جمعه خود در این معامله ذینفع بوده و بخشی از درآمدهای این شرکت حتی قبل از خصوصی سازی هر سال به دفتر نمایندگی ولی فقیه و سپاه منطقه تعلق می‌گرفته است.

نعیم‌آبادی، روز ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ از تریبون نماز جمعه این اخبار را «تهمت‌های ناروا» و جوسازی ناروا و طرح آن رد نماز جمعه را نادرست خواند. او اما از کارگران خواست نمایندگانی برای طرح مسائل به دفترش بفرستند: « قطعا اگر کاری از دست اینجانب ساخته باشد دریغ نخواهم کرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    ولگ سیرومولوتوف معاون وزیر امور خارجه روسیه: روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان، متحدان نظام بشار اسد رئیس نظام سوریه هستند!. نیروهای نظامی ایرانی، شبه‌نظامیان وابسته به این کشور و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، چند ماه پس از آغاز جنگ در سوریه به منظور حمایت از نظام اسد، به این کشور رفتند.!! با این وجود، حدود یک سال و نیم پیش، نظام اسد در آستانه سرنگونی قرار گرفت تا این‌که روسیه مداخله نظامی خود را آغاز کرد نامدار زنگنه وزیر نفت ایران بعد از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در روز سه‌شنبه سوم اسفند اعلام کرد که «ظرف دو هفته آینده و با امضای توافقنامه‌ای روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت خام به روسیه صادر خواهیم کرد». وزیر نفت همچنین گفت که «پنجاه درصد از ارزش محموله‌های صادراتی یاد شده، در مواعد مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می شود و مابقی آن نیز برای تأمین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد». وی تاکید کرد که این قرارداد تهاتر (معامله کالا به کالا) نیست بلکه برخی از کالاهایی که نیاز داریم را از روسیه در قبال فروش نفت وارد می کنیم!!

  • مریم

    البته که ربطی ندارد چون تو امثال تو از شرافت انسانی بوی نبرده اید

  • جمشید

    هیچ ربطی ندارد ! یعنی با پول و هزینه مردم ایران چنان سرگرم حزب اله لبنان و نجف و کربلا و سامرا و .... و سوریه و غزه و چپاول هستید که جایی برای کارگران و کارمندان و دیگر تنگدستان ایرانی نمی ماند.