ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخاب هیأت رئیسه مجلس؛ انتقاد از «رفتار غیرفراکسیونی» در لیست امید

فراکسیون امید یک زن و دو اهل سنت را برای حضور در هیأت رئیسه مجلس نامزد کرده بود اما افرادی که با لیست امید وارد مجلس شده بودند به آن‌ها رأی ندادند.

انتخاب هیأت رئیسه مجلس دهم برای سال دوم بار دیگر موجب شد تا گروهی از اعضای فراکسیون امید از «رفتار غیرفراکسیونی» برخی از نمایندگان که با لیست امید بالا آمده‌اند انتقاد و آن‌ها را متهم به «خیانت» کنند. دلیل آن انتخاب نشدن یک نماینده زن و دو نماینده اهل سنت در هیأت رئیسه مجلس بود.

انتخاب هیأت رئیسه مجلس دهم برای سال دوم ـ چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶

انتخاب هیأت رئیسه مجلس دهم برای سال دوم نیز همچون انتخاب‌های مجلس دهم در سال نخست با سرپیچی‌های فراکسیون امید متعلق به جناح اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان روبه‌رو شد.

انتخابات هیأت رئیسه مجلس دهم برای سال دوم نسبت به سال قبل تنها دو تغییر داشت و از ۱۲ کرسی، سه کرسی سهم فراکسیون امید و ۹ کرسی سهم فراکسیون ولایت، متشکل از طرفداران اصولگرای علی لاریجانی شد.

علی لاریجانی برای دهمین سال رئیس مجلس شد و مسعود پزشکیان و علی مطهری، دو نماینده فراکسیون امید توانستند باردیگر بر کرسی نایب رئیسی مجلس دهم برای سال دوم بنشینند.

نمایندگان فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین ولایی، فراکسیون سوم مجلس لیست توافق‌شده‌ای ارائه دادند تا به‌گفته علی مطهری «بن‌بست بشکند» و «مقدمه‌ای برای جلسات رأی اعتماد» و همراهی با دولت باشد. با این حال به‌نظر می‌رسد افرادی که با حضور در لیست امید وارد مجلس شده‌اند توافق را زیر پا گذاشته و به تعهداتشان عمل نکرده‌اند.

علی مطهری با بیان این‌که این افراد «تغییری در لیست توافق‌شده، ایجاد کردند»، این رفتار را «غیر فراکسیونی» دانست اما آن را «طبیعی» خواند و گفت: «نمایندگان همیشه تا حدی فراکسیونی رأی می‌دهند و تا حدی نظرشان را اعمال می‌کنند و قابل تصور بود که لیست مشترک به‌طور کامل رأی نیاورد.»

به‌گفته مطهری بر اساس توافق صورت گرفته بین دو فراکسیون، در فراکسیون امید یک زن و یک نفر از نمایندگان اهل سنت در سه سهمیه دبیران و ناظران قرار گرفتند و یک نفر از اهل سنت نیز از سوی فراکسیون مستقلین ولایی معرفی شد اما در نهایت هیچ کدام از آن‌ها رأی نیاوردند.

رسول خضری نماینده پیرانشهر و محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان دو نماینده اهل سنت و فریده اولاد قباد، نماینده تهران تنها نماینده زن برای نامزدی دبیر هیأت رئیسه مجلس بودند.

در انتخابات مجلس دهم گروهی از افراد مستقل از طریق لیست امید، متعلق به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان موفق شدند که وارد مجلس شوند.

مشورت نمایندگان فراکسیون امید در انتخاب هیأت رئیسه مجلس

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و رئیس فراکسیون زنان نیز درباره توافق صورت‌گرفته گفت «فراکسیون‌های دیگر در دبیران و ناظران به عهدشان وفا نکردند و بی‌اخلاقی کردند.»

او گروهی از نمایندگان مستقل را افرادی معرفی کرد که «هویت خاصی ندارند و هر دفعه با یک عده می‌پرند»، به‌همین دلیل تأکید کرد که «باید لیست کسانی که با امید بالا آمدند و به آن خیانت کردند، منتشر شود و شفاف‌سازی صورت گیرد.»

سلحشوری افزود: «اگر مطهری هم رأی آورد فقط به‌خاطر این بود که ما بازی آن‌ها را فهمیدیم که می‌خواهند این نماینده را بیندازند، دستشان را خواندیم و اجازه ندادیم که این نامزد نایب رئیس را بیندازند.»

به‌گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس، فراکسیون مستقلین ولایی در لیست نامزدهای نایب رئیسی مجلس به سوی فراکسیون امید آمد و در ۹ نفر بقیه (دبیران و ناظران) با نمایندگان اصولگرا هم‌سو شد.

سلحشوری گفت: «ما آن‌قدر متعهد بودیم که لیست جدا ندادیم ولی آن‌ها دیشب نام احمد امیرآبادی و محمد آشوری (دو نماینده ائتلاف بزرگ اصولگرایان) را کنار گذاشتند ولی صبح نام این دو را منتشر کردند.»

او این مسائل را درسی برای فراکسیون امید دانست تا بعداً کار تشکیلاتی با چنین افرادی نکند.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید نیز درباره توافق صورت‌گرفته با فراکسیون مستقلین ولایی گفت: «برنامه ما تثبیت رئیس و نواب رئیس مجلس بود از این رو بنا شد که در سایر ۹ کرسی دیگر هیأت رئیسه مجلس توافق ۳-۳-۳ انجام دهیم.»

به‌گفته تابش فراکسیون امید یک نامزد از میان نمایندگان زن و یک نامزد نیز از اهل سنت معرفی کرد ولی «برخی از بداخلاقی‌ها در این راستا به وجود آمد».

تابش با بیان این‌که «من عزم نانوشته‌ای را دیدم که زنان و اهل تسنن در هیأت رئیسه مجلس رأی نیاورند»، افزود: «این کار خوبی نبود، وقتی به اجماع می‌رسیم که به لیست رأی دهیم، همه باید به آن احترام بگذاریم.»

تابش حتی از طرح صحبت‌هایی درباره حذف مطهری یا تضعیف مسعود پزشکیان سخن گفت و افزود بر این اساس تلاش فراکسیون امید بر این بود که آن‌ها حفظ شوند.

در انتخاب هیئت رئیسه موقت سال اول مجلس دهم نیز اصولگرایان تنها یک شب مانده به افتتاح مجلس، با جذب نیروهای منفرد، فراکسیون ولایت را تشکیل دادند و ۹ عضو هیأت رئیسه ۱۲ نفری مجلس، وابسته به این فراکسیون شد.

همچنین در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز بیشترین سهم به اعضای فراکسیون ولایت رسید. کمیسیون امنیت ملی برای سومین مرتبه در دست اصولگرایان باقی ماند، ریاست کمیسیون‌های انرژی، صنایع، آموزش، عمران، فرهنگ، کمیسیون شوراها و کمیسیون فرهنگی را نیز اصولگرایان عهده‌دار شدند و اصلاح‌طلبان تنها بر ریاست کمیسیون‌های برنامه و بودجه و کمیسیون بهداشت تکیه زدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.