ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امپراطوری مالی ولی فقیه می‌خواهد به جای «ورسای تهران» مسجد بسازد

شورای شهر تهران در پرونده خانه ثابت پاسال از خود رفع مسئولیت کرد. طرح ساخت مسجد با بازدهی تجاری را ستاد اجرایی فرمان امام به شهرداری تسلیم کرده است.

تاکنون چنین پنداشته می‌شد که شهرداری تهران قصد دارد خانه ثابت پاسال را ویران کند و به جای آن یک مجتمع تجاری بلندمرتیه یا یک مسجد با بازدهی تجاری بسازد. محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اکنون با افشای جزئیات این طرح از شورای شهر تهران رفع مسئولیت کرده. امپراطوری مالی رهبر جمهوری اسلامی روی ورسای تهران دست گذاشته است.

درخت‌های باغ خانه ثابت پاسال را خشکاندند و حالا امپراطوری مالی ولی فقیه می‌خواهد به جای این عمارت تاریخی مسجد بسازد با آشپزخانه‌ای و رستورانی برای مراسم ختم

محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران جزئیات طرح ساخت مسجد به جای خانه ثابت پاسال در الهیه تهران را افشا کرده است. چکیده طرح با استناد به گفته‌های تندگویان چنین است:

بنیاد شهید که این بنا را بعد از انقلاب مصادره کرده بود، آن را به بانک آینده فروخت و بانک آینده هم کاخ ثابت پاسال را به یک شرکت خصوصی از زیرمجموعه‌های «ستاد اجرایی فرمان امام» - امپراطوری مالی ولی فقیه - واگذار کرد.

«ستاد اجرایی فرمان امام» تصمیم گرفته که بعد از کوبیدن این اثر تاریخی، مسجدی بسازد و با برگزاری مراسم ختم، مسجد را به بازدهی اقتصادی برساند. در جوار این مسجد یک مجتمع تجاری با دو هزار متر زیربنا نیز ساخته می‌شود.

محمد مهدی تندگویان درباره طرح احداث مسجد به حای خانه ثابت پاسال به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است:

«در این طرح سالن‌های ختم و برگزاری مراسم مذهبی و همچنین آشپزخانه بزرگ و رستوران در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد مالک سودآوری لازم و کافی از محل  برگزاری مراسم ختم و مانند آن را کسب خواهد کرد.»

ستاد اجرایی فرمان امام در اختیار ولی فقیه است و شرکت‌های وابسته به آن در عرصه‌های بانکی و مالی و نفت و مخابرات و تولید دارو و  حتی دام‌پروری و کشاورزی فعالیت می‌کنند. علی خامنه‌ای، رهبر حمهوری اسلامی با تکیه بر این مؤسسه از بودجه کشور بی‌نیاز است و مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند بر فعالیت‌های امپراطوری مالی او نظارت داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به تلویح، سازمان میراث فرهنگی را به مماشات و سکوت و بی‌عملی در این پرونده متهم کرده. او می‌گوید اگر بنا واقعاً واجد ارزش تاریخی‌ست، کافی‌ست که آن را ثبت کنند.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اما به این گفته بسنده کرده که شهرداری تهران می‌بایست از مالک برای حفاظت بنا تعهد بگیرد.

۱۰ خرداد معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به شهردار تهران دستور توقف عملیات ساخت و ساز در محوطه بنای تاریخی کاخ ثابت پاسال را صادر کرد.

«کاخ ورسای تهران» متعلق به ثابت پاسال، سرمایه‌دار مشهور ایرانی در پیش از انقلاب بود که از روی الگوی معماری قصر لو پتی تریانون در ورسای ساخته شد و در خیابان جردن در تهران قرار دارد. این خانه پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران بوده است.

پس از انقلاب، صادق خلخالی، کاخ ثابت پاسال را مصادره کرد.

حبیب‌الله ثابت که پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۳۶۹ به دور از ایران، در لس‌آنجلس درگذشت، تاجر، صنعتگر و کارآفرین ایرانی و از اعضای محفل ملی بهائیان ایران در دوران حکومت پهلوی است.

حبیب‌الله ثابت مالک ۴۱ شرکت بازرگانی بود و حدود ۱۰ هزار نفر را به کار گمارده بود. قصر ثابت در تهران، که از روی قصر تریانون کوچک در ورسای بنا شده، پیش از انقلاب ۱۵میلیون دلار ارزش داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    اینها از هر دشمنی بدترند

  • جمشید

    اگر دشمن خارجی این کشور را اشغال کرده بود این همه نسبت به این مردم و کشور دشمنی آشکار نمی کرد