ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تجهیز کردهای سوریه از سوی آمریکا در آستانه عملیات رقه

به گفته سخنگوی عملیات «خشم فرات»، نیروهای دموکراتیک سوریه در حال آماده‌شدن برای حمله به رقه طی چندروز آینده هستند. به ادعای ترکیه، آمریکا ۲۱۸ کامیون اسلحه برای کردها ارسال کرده.

خبرگزاری آناتولی ترکیه ادعا کرده که آمریکا کاروانی دیگر از تجهیزات و سلاح‌ها را برای کردهای سوریه ارسال کرده است.

نیروهای شورای نظامی منبیج، بخشی از ق.س.د - عکس: AFP

به ادعای خبرگزاری آناتولی ترکیه، کاروانی متشکل از ۷۰ کامیون اسلحه و مهمات از پایگاه هوایی ایالات متحده در استان الحسکه سوریه روانه محل استقرار «نیروهای دموکراتیک سوریه» شده اند.

به ادعای این خبرگزاری، مجموعاً ۲۱۸ کامیون اسلحه و مهمات از سوی آمریکا برای کردهای سوریه ارسال شده‌‌‌است که شامل یک‌هزار و ۲۰۰ کلاشنیکف، شش هزار مسلسل سبک، سه هزار و ۵۰۰ مسلسل سنگین، ۳۰۰ آر‌پی‌جی و یک هزار سلاح ضدتانک دیگر می‌شود.

نیروهای دموکراتیک سوریه (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک، است. ی‌پ‌گ کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه را در دست دارد.

اگر ادعای ترکیه صحت داشته باشد، انتقال این سلاح‌ها همزمان است با اعلام آمادگی ی‌پ‌گ برای آغاز حمله به شهر رقه.

ق.س.د از نوامبر سال گذشته کارزار خود را برای بازپس‌گیری رقه تحت پشتیبانی ایالات متحده آغاز کرد. عملیات آنها «خشم فرات» نام گرفت.

ق.س.د همچنین متشکل از هزاران نیروی آموزش‌دیده عرب است که قرار است حمله نهایی به رقه را انجام دهند.

رقه نخستین شهری بود که پس از آغاز اعتراض‌ها علیه بشار اسد در سوریه به دست مخالفان او در «ارتش آزاد سوریه» افتاد. با این حال، بعدها گروه دولت اسلامی (داعش) توانست کنترل این شهر را در دست بگیرد و آن را مرکز خلافت خودخوانده خود اعلام کرد.

جیهان شیخ احمد، سخنگوی رسمی عملیات «خشم فرات» شنبه، سوم ژوئن گفت که نیروهای ق.س.د در حال آماده‌شدن برای حمله به مواضع داعش در شهر رقه هستند. او گفت که عملیات در چندروز آینده آغاز می‌شود.

ق.س.د هم‌اکنون از چهار جهت رقه را در محاصره خود دارد.

پس از آنکه ارتش ترکیه شهر «الباب» را از کنترل داعش درآورد، رجب طیب اردغان، رئیس‌جمهوری این کشور هدف نهایی از حضور در سوریه را بازپس‌گیری رقه اعلام کرد. نیروهای کرد اما به شدت با هرگونه حضور ترکیه در این عملیات مخالف هستند و به نظر نمی‌رسد سخنی از حضور ترکیه در این عملیات باشد.

از سوی دیگر، ترکیه با حضور کردها در عملیات آزادسازی رقه مخالف بود و در ماه‌های اخیر بر واشنگتن فشار آورد تا از حمایت خود از ی پ گ دست بردارد. اما این فشارها نتیجه نداد و آنکارا ناتو را به حمایت از «تروریست‌ها» متهم کرد.

ترکیه ی‌پ‌گ را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و همچون پ‌ک‌ک، یک گروه تروریستی به حساب می‌آورد.

آنکارا می‌گوید «حزب کارگران کردستان» (پ ک ک) از طریق ی پ گ اسلحه وارد ترکیه می‌کند.

آتش‌بس بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه تابستان سال ۲۰۱۵ و با توقف فرآیند صلح شکسته شد. بیش از سه دهه است که نبرد بین نیروهای ترکیه و چریک‌های کرد پ‌ک‌ک که خواستار خودآیینی و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حقوق کردها در این کشور هستند، ادامه دارد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.