ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش ده‌ها غیرنظامی را حین فرار از غرب موصل کشت

اجساد ده‌ها غیرنظامی، از جمله کودکان و زنان در خیابانی نزدیک به خط مقدم نبرد نیروهای عراقی با داعش رها شده‌اند. آنها ساکنان زنجیلی، یکی از سه محله باقیمانده در دست داعش بودند.

گروه «دولت اسلامی» (داعش) ده‌ها غیرنظامی را حین فرار از یک محله موصل که هنوز در کنترل این گروه قرار دارد، به گلوله بست و قتل عام کرد.

تصویر یک جنگ‌زده موصل بدن بی‌جان پسرش را که در جریان حمله نیروهای عراقی به داعش کشته شده، حمل می‌کند
تصویر یک جنگ‌زده موصل بدن بی‌جان پسرش را که در جریان حمله نیروهای عراقی به داعش کشته شده، حمل می‌کند- عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، اجساد این غیرنظامیان شنبه، سوم ژوئن در خیابانی نزدیک به خط مقدم نبرد نیروهای عراقی با داعش در غرب موصل رها شده بود. زنان و کودکان هم در میان کشته‌شدگان قرار داشتند.

خبرنگار رویترز گزارش کرده که چمدان‌ها و بار سفر این قربانیان غیرنظامی در اطراف اجساد رهاشده آنها پراکنده شده بود. آنها ساکنان محله زنجیلی بودند؛ یکی از سه محله موصل که هنوز در کنترل داعش قرار دارد.

ارتش عراق شنبه، ۲۷ مه در بیانیه‌ای آغاز آخرین مرحله پیش‌بینی‌شده عملیات بازپس‌گیری موصل را رسماً اعلام کرد. پیش از آن نیروهای عراقی با فروریختن اعلامیه‌ای بر سر ساکنان این ناحیه از آنها خواسته بودند تا هر چه سریعتر از مهلکه بگریزند.

عملیات بازپس‌گیری موصل از داعش در هشتمین ماه خود قرار دارد؛ مدتی بیشتر از آنچه بر طبق برنامه‌ریزی‌های نخستین پیش‌بینی می‌شد.

در ماه اکتبر ۲۰۱۶ نیروهای ارتش عراق و هم‌پیمانانش حملات خود برای تصرف کامل موصل را آغاز کردند و موفق شدند تا کنترل بخش شرقی شهر را در روز ۲۴ ژانویه در دست بگیرند. در پایان ماه فوریه حمله برای فتح بخش غربی شهر آغاز شد و همچنان در جریان است.

دیو اوبانک، یکی از امدادگران حاضر در موصل به رویترز گفته است که «داعش در دو روز اخیر کسانی را که از زنجیلی می‌گریختند، به گلوله بسته. من دیروز ۵۰ جسد دیدم. ما سعی کردیم با آمریکایی‌ها و عراقی‌ها کار کنیم و توانستیم یک دختر کوچک و یک مرد را نجات دهیم.»

صدها غیرنظامی دیگر توانستند از این منطقه بگریزند و خود را به مناطق تحت کنترل نیروهای عراقی برسانند. بعضی از آنها زخمی بودند و برخی دیگر اجساد عزیزانشان را داخل پتو و ملحفه حمل می‌کردند و فریادکشان می‌گریستند.

داعش تا کنون بارها غیرنظامیانی را که در تلاش برای فرار از مناطق تحت کنترل این گروه بوده‌اند، هدف قرار داده است. غیرنظامیان بزرگترین قربانیان نبرد موصل معرفی می‌شوند، چراکه آنها در حملات نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده نیز آسیب می‌بینند.

یکی از غیرنظامیان گریخته از مهلکه نیز تعریف کرده که چه‌طور هنگام برداشتن آب از یک منبع آب در حمله پهپادها زخمی شده است. او گفته که «ما گروهی از ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن غیرنظامی بودیم و یک داعشی هم بین ما بود. پهپاد به ما حمله کرد و همه‌مان زخمی شدیم، ولی عضو داعش که هدف حمله بود، گریخت.»

کشته‌شدن غیرنظامیان در حملات نیروهای عراقی و نیز ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده انتقاد بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و سازمان ملل را برانگیخته است.

سازمان ملل دو هفته پیش اعلام کرده‌بود که با کشیده‌شدن نبرد به قلب شهر قدیم موصل، احتمال آوارگی ۲۰۰ هزار غیرنظامی دیگر وجود دارد. از آغاز حمله موصل تا کنون یک سوم جمعیت آن پیش از جنگ، یعنی حدود ۷۰۰ هزار تن از آن گریخته اند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.