ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور روحانی به وزیر نیرو برای سفر به استان گرمازده سیستان‌و‌بلوچستان

پس از آنکه روحانیون سنی استان به انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به معضل گرمای بی‌سابقه پرداختند، وزیر نیرو موظف شد تا برای رفع مشکل هزینه و قطعی برق آنجا چاره بیندیشد.

گرمای بی‌سابقه‌ای استان سیستان و بلوچستان را فراگرفته است. همزمان هزینه برق به شدت بالا رفته و قطعی برق نیز دامنگیر اهالی این استان شده است. پس از آنکه روحانیون سنی این استان زبان به انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولان گشودند، رئیس‌جمهوری ایران به وزیر نیرو دستور داد تا به این استان سفر کند و برای رفع مشکلات آنها چاره بیندیشد.

نخلستان‌‌هایی که در اثر گرما آتش می‌گیرند

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان یکشنبه، ۱۴ خرداد خبر داد که در ضیافت افطار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با وزیران و استانداران، مستقیماً مشکلات اخیر مرتبط با گرما، افت ولتاژ برق و کمبود منابع آبی در این استان را به اطلاع روحانی رسانده‌است.

او گفت که حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران با دستور مستقیم حسن روحانی موظف شده تا « ضمن حضور در استان مشکلات مردم صاحب حق را به جد در دستور کار قرار دهد و همچنین گزارش مبسوطی از نیازها و مشکلات استان را در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت ارایه نمایند.»

گرمای آخر بهار امسال در استان سیستان و بلوچستان بی‌سابقه است. در شهر راسک، مرکز شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان، در شهر کنارک و همچنین در چابهار دمای بین ۴۴ تا ۵۱ درجه سانتیگراد ثبت شده که تاکنون سابقه نداشته است. درخت‌های نخل در برخی از مناطق استان خود به خود آتش می‌گیرند. عده‌ای گرمازده شده‌اند. هزینه برق هم غیر قابل پرداخت است.

گرمای شدید به مصرف بیشتر انرژی برق برای استفاده از وسایل خنک‌کننده انجامیده. اما این مصرف هزینه‌های سرسام‌آوری را بر دوش مردم استان سیستان و بلوچستان گذاشته است، زیرا تعرفه برق در غالب نقاط این استان بالاتر از تعرفه مخصوص برای مناطق گرمسیر است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که به خاطر گرمای بی‌سابقه در سیستان و بلوچستان، اهالی این استان در ماه گذشته بیش از یک میلیون تومان فقط به عنوان هزینه برق پرداخت کرده‌اند. از میان شهرهای استان، فقط کنارک و چابهار از تعرفه برق مناطق گرمسیری برخوردارند.

اما هزینه بالا تنها مشکل برق سیستان و بلوچستان نیست. افت ولتاژ باعث شده تا در برخی نواحی استفاده از وسایل خنک‌کننده ممکن نباشد.

به همین دلیل، ائمه جمعه اهل سنت خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند و از «بی‌تفاوتی مسئولان» گله کردند. استان سیستان و بلوچستان در هر دو دور انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و دوازدهم رأی بالایی به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری داد. روحانی وعده بهبود وضعیت این استان بسیار محروم ایران را داده است.

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به افزایش دما خواستار کاهش تعرفه‌های برق در استان سیستان و بلوچستان شد و گفت که « مردم استان در هفته‌ای که گذشت گرمای شدیدی را تحمل کردند و در برخی مناطق به‌خاطر مصرف بالا، برق با نارسایی‌هایی مواجه شد که از مسئولین برق می‌خواهم به این مشکل مردم رسیدگی کنند.»

مولوی طیب ملازهی، امام جمعه مسجد نور ایرانشهر و مولوی عبدالصمد کریم زایی، امام جمعه مسجد الزهراء ایرانشهر نیز خواستار کاهش تعرفه‌های برق و تبدیل آن به «تعرفه مناطق گرمسیر یک» شدند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.