ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش وزارت خارجه ایران به بحران عربستان و قطر: دعوت به حداکثر خویشتنداری

وزارت خارجه ایران با لحنی کدخدامنشانه اما بدون سوگیری مشخص، طرفین مناقشه را به دوری از احساسات و بازگشت به آرامش دعوت کرد. قیمت نفت و امنیت سرمایه‌گذاری مد نظر است.

وزارت خارجه ایران سرانجام نسبت به قطع رابطه عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر با قطر با انتشار بیانیه‌ای واکنش نشان داد. وزارت خارجه ایران در این بیانیه با لحنی کدخدامنشانه و بدونسوگیری مشخص می‌گوید تنش در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس مصالح همگان را تهدید می‌کند. قیمت نفت و امنیت سرمایه‌گذاری در مد نظر است.

واکنش وزارت خارجه ایران به بحران عربستان و قطر: دعوت به حداکثر خویشتنداری

صبح دوشنبه ۵ ژوئن ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین اعلام کردند برای حفاظت از منافع ملی، مبارزه با افراطی‌گری، و دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان با این کشور رابطه سیاسی‌شان را قطع می‌کنند. ساعتی بعد امارات متحده عربی و مصر هم روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران متن بیانیه‌ای را در واکنش به این رویداد مهم در خاورمیانه در خبرگزاری‌های داخلی منتشر کرده است. در بیانیه وزارت خارجه ایران بر ۴ نکته به عنوان مواضع «صریح» و «ثابت» جمهوری اسلامی ایران در روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکید شده است.

وزارت خارجه ایران در این بیانیه می‌گوید تنش در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس مصالح همگان را تهدید می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد با «دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش» حرکت کنند.

وزارت خارجه ایران می‌گوید «تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز و  گفت‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین» می‌توان چنین بحران‌هایی را از میان برداشت.  همجنین استفاده از «تحریم» به عنوان یک ابزار را هم نکوهش می‌کند و از کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهد که به تمامیت ارضی هم احترام بگذارند و در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنند.

پیش از این حمید ابوطالبی، معاون دفتر سیاسی رئیس جمهوری اسلامی در واکنش به بحران دیپلماتیک عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر در ئوئیتر نوشته بود:

«دوران ائتلاف‌سازی و برادر بزرگ‌تری به پایان رسیده است و سلطه‌گری سیاسی، قبیله‌بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی در برندارد.»

او نیز مانند وزارت خارجه ایران با انتقاد از تحریم به عنوان یک ابزار سیاسی نوشته بود:

«زمان تحریم نیز به پایان رسیده و قطع رابطه دیپلماتیک، بستن مرزها، محاصره کشورها، اخراج از همان ائتلاف و... راه خروج از بحران نیست.»

شیخ تمیم، امبر قطر در یک گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته و خواهان گسترش روابط بین دو کشور شده بود. او شهریور سال گذشته نیز به مناسبت عید قربان با حسن روحانی تلفنی صحبت کرده بود و گفته بود که در پی «روابطی ویژه و ممتاز با تهران» است.

برخی رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که شیخ تمیم از معامله تسلیحاتی ۱۱۰ میلیاردی آمریکا با عربستان خشنود نیست.

مقامات جمهوری اسلامی از ائتلاف بین ریاض و واشنگتن علیه تهران انتقاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند چنین ائتلافی به بحران خاورمیانه دامن می‌زند. علاوه بر این جلب سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش یا کاهش قیمت نفت هم به نگرانی‌های تهران دامن می‌زند.

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه در وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با سایت انتخاب پیشنهاد داده است که جمهوری اسلامی در منارعه دیپلماتیک با قطر محتاطانه عمل کند:

«اصولاً ثبات و امنیت در منطقه در حوزه خلیج‌فارس و  در منطقه، بخشی از امنیت ملی ماست. وقتی در اطراف ما درگیری باشد، امنیت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگر قرار باشد قطر در بحران قرار بگیرد، سرمایه‌گذاری در این طرف با احتیاط مواجه خواهد شد. بنابراین نباید از تنش میان دیگران استقبال کنیم.»

رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که وزاری امور خارجه ایران و ترکیه نیز درباره بحران عربستان با قطر با یکدیگر تلفنی گفت‌و‌گو کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.