ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلمان پایگاه هوایی اینجیرلیک ترکیه را ترک می‌کند

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان می‌گوید از آن‌جا که ترکیه تاکنون به نمایندگان بوندستاگ اجازه بازدید از پایگاه اینجیرلیک را نداده، این کشور گزینه‌ای دیگری به‌جز ترک این پایگاه ندارد.

پایگاه هوایی اینجیرلیک ترکیه در اختیار ناتو قرار دارد تا از آن در نبرد با داعش استفاده کند. آلمان نیز نیروهای خود را در این پایگاه مستقر کرده اما ترکیه در پی تیرگی روابطش با آلمان تاکنون اجازه نداده است که نمایندگان پارلمان آلمان (بوندستاگ) از این پایگاه بازدید کنند. اکنون وزیر خارجه آلمان از خروج نیروهای آلمان از اینجیرلیک سخن می‌گوید.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان

به‌گزارش رویترز، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد پس از گفت‌وگو با همتای ترک خود مولود چاووش‌اوغلو گفت: «ترکیه به روشنی اعلام کرد که به دلایل سیاسی داخلی نمی‌تواند دیدار همه نمایندگان پارلمانی را بپذیرد.»

زیگمار گابریل توضیح داد که عملیات ارتش آلمان در پایگاه هوایی اینجیرلیک، موضوعی است که به تصویب پارلمان کشور رسیده و بر این اساس نمایندگان پارلمان آلمان باید بتوانند از نیروهای مستقر در این پایگاه بازدید کنند.

او افزود: «ترکیه باید درک کند در چنین شرایطی ما باید سربازان خود را از اینجیرلیک خارج کنیم.»

به‌گفته گابریل، در این وضعیت بوندستاگ از دولت خواهد خواست تا راه دیگری برای استقرار سربازان مستقر در اینجیرلیک بیابد.

حدود ۲۵۰ سرباز ارتش آلمان در پایگاه هوایی اینجیرلیک، واقع در جنوب ترکیه مستقرند و در مأموریت‌های شناسایی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جنگ با گروه «دولت اسلامی« (داعش) در سوریه شرکت دارند.

ترکیه در نیمه ماه مه مانع از بازدید یک گروه از نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجیرلیک شد و با این اقدام بحران روابط دو کشور را که از ماه‌ها پیش شکل گرفته، تشدید کرد. ترکیه معتقد است که اکنون زمان مناسبی برای بازدید نمایندگان مجلس آلمان از اینجیرلیک نیست.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که در حال حاضر دیدار از پایگاه قونیه، واقع در مرکز ترکیه، امکان‌پذیر است اما دیدار از اینجیرلیک ممکن نیست. پایگاه قونیه یکی دیگر از پایگاه‌های ناتو است.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز جلسه مشترک با زیگمار گابریل را به دلیل مشغله کاری خود لغو کرد.

تیرگی روابط برلین و آنکارا از زمان کارزار انتخاباتی همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه بیشتر شد. این همه‌پرسی در ۱۶ آوریل برگزار شد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آن پیروز شد. با این پیروزی، اردوغان بر اساس قانون اساسی جدید قدرت بیشتری گرفت.

در جریان کارزار همه‌پرسی اردوغان می‌خواست تا وزیرانش بتوانند در آلمان نیز میتینگ‌های انتخاباتی در حمایت از تغییرات قانون اساسی برگزار کنند اما آلمان با چنین گردهمایی‌هایی به دلایل امنیتی مخالفت کرد و خشم اردوغان را برانگیخت. اردوغان حتی مقامات آلمانی را به استفاده از استراتژی الهام‌گرفته از دوران نازیسم متهم کرد.

سال گذشته نیز اردوغان چندین ماه مانع از ورود نمایندگان پارلمان آلمان به پایگاه اینجیرلیک شده بود. این اقدام اردوغان در پی آن صورت گرفت که پارلمان آلمان قتل عام ارامنه توسط دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵ را به‌رسمیت شناخت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.