ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد اشرف غنی از جامعه جهانی در کنفرانس صلح کابل

نمایندگان ۲۵ کشور در کابل گرد آمده‌اند تا درباره چگونگی پیشبرد صلح در افغانستان گفت‌وگو کنند. اشرف غنی در سخنانی از جامعه جهانی انتقاد کرد و گفت این آخرین فرصتی است که طالبان باید از آن استفاده کنند.

نمایندگان ۲۵ کشور جهان در کابل گرد آمده‌اند تا کنفرانس صلح این کشور را برگزار کنند، اشرف غنی کنفرانس صلح افغانستان را آغاز کرد و در سخنانی از جامعه جهانی انتقاد کرد و گفت این آخرین فرصتی است که طالبان باید از آن استفاده کنند.

کنفرانس «روند کابل» با سخنرانی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور گشایش یافت.

صبح سه‌شنبه ۶ ژوئن / ۱۶ خرداد خیابان‌های اطراف کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان مسدود شده و تدابیر امنیتی شدیدی بر این منطقه حاکم بود تا کنفرانس صلح و امنیت افغانستان آغاز به‌کار کند. این کنفرانس با عنوان «روند کابل» برگزار می‌شود و باید نمایندگان ۲۵ کشور در مورد چگونگی کشاندن نیروهای طالبان به پای میز مذاکره گفت‌وگو کنند.

کنفرانس «روند کابل» در حالی برگزار می‌شود که صبح سه‌شنبه دولت افغانستان پس از گذشت یک هفته از آخرین حمله خونبار به منطقه سفارتخانه‌های خارجی در کابل اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان این حمله به ۱۵۰ نفر افزایش یافته است. این تعداد تقریباً دو برابر بیشتر از تعدادی بود که فکر می‌شد.

در این کنفرانس همچنین باید در باره چگونگی ادامه نبرد با گروه‌های تروریستی، از جمله گروه «دولت اسلامی» (داعش) که احتمالاً مسئول کشتار چهارشنبه هفته گذشته در کابل است، مذاکره شود. گروه طالبان گفته که حمله هفته گذشته کار آن‌ها نبوده است.

از جمله نمایندگان حاضر در کنفرانس «روند کابل» می‌توان به نمایندگان ایران، آمریکا، روسیه، چین، پاکستان و هندوستان، سازمان ملل، ناتو و اتحادیه اروپا اشاره کرد.

انتقاد اشرف غنی از جامعه جهانی

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مراسم گشایش کنفرانس «روند کابل» از جامعه جهانی انتقاد کرد و گفت جامعه جهانی هنوز نتوانسته است بر تمامی ابعاد تهدید تروریسم فایق آید. او گفت سازمان ملل رشد چشمگیر این پدیده شوم، قساوت و بی‌رحمی در حملات آن‌ها را شاهد بوده اما پاسخ در برابر افزایش تروریسم ناکافی بوده است.

غنی گفت: «ما از جهانیان می‌خواهیم تا به تعهداتی که داده‌اند، عمل کنند.»

او از اصلاحات در نهادهای امنیتی و تقویت نیروهای امنیتی تاکید کرد و گفت: «ما پیش از این اعلام کرده‌ایم که هدف ما صلح است و نه پیروزی. اما، نمی‌توانیم در شرایطی صلح کنیم که طالبان آماده صلح با ما نباشند.»

اشرف غنی، طالبان را زمینه‌ساز حضور ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان خواند و یادآور شد که زمان برای طالبان پایان یافته و این آخرین فرصتی است که طالبان باید از آن استفاده کنند.

به گفته رئیس جمهوری افغانستان، حکومت این کشور برای گفت‌وگو با طالبان حاضر است و در هرجای که طالبان بخواهد با آنان مذاکره خواهد کرد.

نتایج کنفرانس «روند افغانستان» شامگاه سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

با بدتر شدن وضعیت امنیت افغانستان، به‌ویژه در کابل بیم آن می‌رود که دولتِ وحدتِ شکننده بیش از این قطب‌بندی شود.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان که رهبر حزب جمعیت اسلامی نیز هست، روز گذشته، دوشنبه ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد از استعفای چندین نفر از مسئولان امنیتی کشور خبر داد و گفت: «حملات غیرانسانی تروریستی چهارشنبه گذشته آشکارا نشان داد که ما با سازمان‌های امنیتی در کشور خود مسئله داریم. مسئولان آن‌ها باید تغییر کنند تا مردم به این نیروها اعتماد کنند.»

جمعه گذشته پلیس افغانستان به روی تظاهرکنندگانی که علیه اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان شعار می‌دادند و خواهان امنیت بیشتر کشور شده بودند شلیک کرد و چند نفر را کشت.

در مراسم تشییع پیکر یکی از قربانیان این درگیری‌ها بمب دیگری منفجر شد که در جریان آن وزیر امور خارجه افغانستان جان سالم به‌در برد. عبدالله عبدالله، مدیر اجرایی کشور نیز در این مراسم حضور داشت. او از مردم افغانستان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Computerist

    با وجودی که استعمارگران غربی، طی این چند سده بدترین مظالم به مردمان منطقه کردند و از جمله بدترین تجزیه و مرزبندی! به طوری سرزمین اقوام مختلف تکه تکه شدند و تخم تفرقه و نزاع را ابدی کرده در منطقه! اما با این وجود این مردم از درون دچار مشکل فرهنگی و اجتماعی هستند. با همین مرزبندی غلط هم این کشورها کافیست دست از نزاع و جنگ داخلی بردارند و یک سیستم اقتصادی رقابتی آزاد برقرار کنند و اجازه دهند مردم از توانایی خودشان استافده کنند در فعالیت سالم اقتصادی. این قدر ظرفیت های اقتصادی دارند که دست کم از فقر مطلق همگی نجات میابند. همین افغانستان، گنیجینه از معادن دارد، پل ارتباطی است. واقعا این معارضان برای چه با دولت مرکزی می جنگند؟ با خود خلوت کنند و به گذشته بیندیشند، ایا دنیا که درست کرده اند برای خود و دیگران ر اه سعادت بشریت و مردم محروم منطقه است؟